M

md5krist

Min gamla valack har fått en knöl strax bakom frambenet. Den kom för ett par veckor sedan och såg ut som ett insektsbett ungefär; hård och tydligt avgränsad och satt mest i skinnet kändes det som. Den har inte gått bort och idag har den tydligen blivit betydligt större, nästan ett par centimeter stor (har inte sett den själv idag) och lite mer "otydlig". Den ömmar ingenting.

Visst låter det konstigt att den skulle växa så mycket på bara någon dag? Idéer om vad det kan vara? Det låter ju nästan som någon slags tumör tycker jag själv, så det är ju läge att tillkalla veterinär. Kan det vara något annat, inflammerad hårsäck? Man kan ju alltid hoppas att det är en liten ofarlig fettknöl som nu upplevs som större pga ett insektsbett intill den...

Jag ska titta närmare på den själv, och det verkar ju som att det är läge att åka till veterinär med honom. Tänkte bara höra med er om ni har några erfarenheter av sådana här saker.

Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt, stallets andra gamla valack har efter ett års trassel med kortvariga men återkommande hältor just blivit utdömd pga förbroskning vid två halskotor. :(

Förstod inte riktigt var du menade att knölen satt. Är det på armbågsspetsen? I så fall kan det vara stollsvamp. Jag har själv en häst med det. Det är helt ofarligt. Det är som en galla fast på armbågen och uppkommer om hästen ligger på för hårt underlag eller tryck från skon när hästen ligger ner. Skon skaver alltså på spetsen.

Stollsvampen kan bli ganska stor, på min häst brukar den bli mindre på betet när han inte ligger ner lika mycket. :)

De kan ju vara som du säger fett knöl jag tänkte dock på inflammerad hårsäck jag....
Dom kan ju variera i storlek hårdhet osv,hoppas d inte är nått allvarligt med den pållen!

kram anna

Nej, det är ungefär i sadelgjordsstaden, vilket ju gör det hela besvärligt även om det nu inte skulle vara något farligt. Jag rider honom inte så jättemycket längre, men det är ju bra om han kan följa med på någon tur nu och då.

har hästen haft Ink tidigare? det kan vara det..
ligger knölen under huden eller har den börjat titta fram?

Nej, inga inkar alls. Och knölen är helt under huden, det finns inga sår eller något liknande och han ömmar inte när man klämmer på den.
Jag tänkte som sagt inte så mycket på det i början, utan tänkte att han väl fått ett stick av något slag eller att det var en liten fettknöl, men då borde den ju inte snabbt öka i storlek...

hmm, det kan juh vara melanom.. jag skulle nog ha ringt veterinär om jag var du, vad är det fär färg på din häst och har han några vita tecken(om han är brun) ?

Jo, försvinner den inte eller åtminstone minskar inom några dagar ska jag absolut kontakta veterinär.

Han är brun med lite vitt på ena bakbenet och strimbläs. Uppkommer melanom oftare om de har mycket tecken?

Det jag har läst om melanom är att det bildas extremt sällan på hästar utan tecken, det ska isf vara om de har det nedärvt på något vis,
och det kan förekomma när hästen har vita tecken eftersom att det är där huden är känslig.. men jag är inte säker. var inte orolig för en massa bara.. försvinner den inte så vet nog veterinären vad det är för något, förmodligen är det en inflammerad talgkörtel som är lätt fixat :)

Svårt att säga utan att ha sett hästen, men det sitter körtlar där du beskriver. Kan det vara någon infektion som gjort att dom svullnat? Har du tempat hästen?

Jag tror inte det är några körtlar. Det sitter i skinnet, man kan liksom ta tag runt den. Annars är han pigg och frisk.

Knölen har nu blivit två knölar... Jag läste i en bok att inkar börjar på det här sättet (precis som någon var inne på) och sedan tränger igenom huden. Känns dock lite konstigt att han skulle få en ink nu, vid tjugo års ålder, när han aldrig haft det tidigare.

Jaja, knölarna har inte direkt ökat mer i storlek, kanske snarare tvärtom, så jag avvaktar lite. Vi ska nog ändå ha ut veterinär i annat ärende inom några veckor.

Sv: Re: Knöl

Jag tror inte det är några körtlar. Det sitter i skinnet, man kan liksom ta tag runt den. Annars är han pigg och frisk.

Knölen har nu blivit två knölar... Jag läste i en bok att inkar börjar på det här sättet (precis som någon var inne på) och sedan tränger igenom huden. Känns dock lite konstigt att han skulle få en ink nu, vid tjugo års ålder, när han aldrig haft det tidigare.

Jaja, knölarna har inte direkt ökat mer i storlek, kanske snarare tvärtom, så jag avvaktar lite. Vi ska nog ändå ha ut veterinär i annat ärende inom några veckor.

Upptäckte för någon vecka sedan en knöl som passar in på din beskrivning (som en kula, 1 cm i diameter som max). Den är pälsklädd, inte sårig, inte öm och under huden. Den går lätt att flytta runt under huden. Eller, man kan "lyfta" upp den med skinnet. Knölen ligger på insidan av ena frambenet. Högst upp. (min häst är en 91:a)

Skapade en egen tråd där jag undrade ifall någon visste vad det kunde vara. Fick ett svar där någon föreslog att det var en ink... men också att det kunde vara en knöl beroende på miljö- och foderbyte. Detta stämmer iallafall bra in på min häst då han bytt både miljö och foder sen i höstas. Fick tipset om att massera knölen för att få den att försvinna. Kanske detta kan vara nått som även din häst har?;)

Ska ha ut en veterinär i maj av en annan anledning, men kommer nog på samma gång att fråga veterinären ifall han/hon har någon fundering på vad detta kan vara.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Knöl

Hänger med i din tråd;)
Hm.. Min häst har fått en knöl i karleden, som en stor ärta och som du beskriver går den nästan att "flytta" lite med huden.
Funderar på mugg liknande, men kan det bli hårda knölar??..

Min häst hade en sådan knöl på halsen för ett par år sedan, den står med i passet också.
Nu är den dock borta, känns bara som ett knappnålshuvud numer :p Försvann alltså helt själv. Vet. trodde det var en liten broskknöl efter insektsbett eller fästing.

Men eftersom "din" har blivit större så skulle jag nog kolla upp den.

Undrar hur det har gått med era knöliga hästar,, min häst har oxå fått en sådan nu.
Den är som ni beskriver,en liten ärta som sitter under huden o går att flytta runt under huden.
Vill gärna veta hur de blev med era knölar och om de finns nå tips för att få bort dem.

Jag hakar på... har startat två trådar ang knölarna (2 st) på min åring men inte fått några svar. De är precis som ni alla beskriver, ligger under huden, som en liten ärta, rörlig och oöm. Den ena har vuxit, men nu stannat av.
Jag är inte särskilt orolig, men kommer att fråga vet när hon kommer ut nästa gång. Den som blir först kan väl uppdatera i tråden så hjälper vi varandra?

Misstänker foderknölar/proteinknölar som även ngn annan nämnde här.
Jag har dragit ner på proteintillskottet i fodret för att se om det gör skillnad, men de är fortfarande kvar även om de inte blivit större.

Min knöliga häst lever tyvärr inte längre av andra anledningar, så. Men hon fick inga fler knölar det sista året vad jag kan minnas i alla fall.
Jag antar fortfarande det bara var nåt spår efter insektsbett eller liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Katthälsa Förra hösten flyttade det hit en katt, som bara bestämde sig för att "jag bor här". Hon dök upp första gången dagen efter att vi hade...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: ameo
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 673
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023