Knöl på korset, inte öm

Felicia_V

Trådstartare
Min häst har fått en knöl på korset. Den är kanske 5x10 cm och sitter kanske 10 cm ovanför svansen. Den står inte ut mycket alls, man ser kanske bara en utbuktning på någon halv centimeter så man måste nästan känna med handen för att upptäcka den. Den är inte jättehård och inte mjuk heller.. Hon har inte ont eller något och hon verkar inte alls påverkad av den. Någon som har en aning om vad det kan vara? Hon har gått ner i vikt (vilket är meningen att hon ska göra!!!) och jag undrar om det bara kan vara lite överblivet fett där, känns liksom som det. Men ja.. vad tror ni?

Jag vet inte hur länge den har suttit där, men jag upptäckte den i förrgår. Den kan ju ha varit där längre då den som sagt är rätt svår att upptäcka och bara syns om man letar efter ojämnheter.

Sitter den mitt över ryggraden? I så fall har jag sett den typen av 'förtjockning' eller vad man ska kalla det för på hästar som haft spänningar/ont i ryggen eller höftpartiet. Jag antar att det är en vätskeansamling. Borde nog kollas av vet - inte knölen i sig men det som orsakar den.

Sitter den mitt över ryggraden? I så fall har jag sett den typen av 'förtjockning' eller vad man ska kalla det för på hästar som haft spänningar/ont i ryggen eller höftpartiet. Jag antar att det är en vätskeansamling. Borde nog kollas av vet - inte knölen i sig men det som orsakar den.
Ja och nej. Den går över ryggraden men den går snett över och är mer på ena sidan än den andra. Så min första uppfattning av den var att det inte kom från ryggraden, då den sitter så ojämnt över. Men det kanske inte spelar någon roll ifall den ser ut så?

Det kan ändå vara samma sak. Det vore intressant att höra om fler sett detta och vet mer om vad det är.

Ja jag vill också gärna ha fler svar, för när jag googlar hittar jag ingenting. Hästen är förövrigt väldigt pigg och glad och inga förändringar alls i beteendet. Jag kanske kan bifoga bild imorgon om jag får någon bra, men det är nog svårt att fota då den som sagt är rätt diffus.

Och då kan det ju handla om fettansamling, dessa hästar har ofta lätt att bilda fettnacke också.

Och då kan det ju handla om fettansamling, dessa hästar har ofta lätt att bilda fettnacke också.
Japp, hon har minsann en fettnacke. Hon har varit rejält fet men hon har lyckats gå ner rätt mycket i vikt nu.

Har förövrigt känt igenom henne ordentligt idag över ryggen och rumpan. Jag har tryckt superhårt och hon reagerar ingenting överhuvudtaget. Har verkligen tryckt in fingrarna i knölen men hon bryr sig inte. Ska se om jag lyckas bifoga en bild.

Min lill-tjockis har en sån knöl också. Den har dock börjat försvinna nu när han blir smalare. :)

Här är en bild där man kan se ungefär bulans placering. Svansen/ryggraden går i mitten på bilden. Bulan sträcker sig dock lite längre på andra sidan av ryggraden än vad den syns på bilden. Och den sticker inte riktigt ut lika mycket, har försökt fluffa pälsen så ni ska se ungefär storlek på den. Men den är så svår att fota eftersom den är diffus :(
bild_1.jpg

Här ser man bättre! Dock ser det ut som att den går ut mer än vad som syns irl pga vinkeln... Står man på andra sidan hästen syns den inte alls lika mycket och de i stallet lyckades inte se den alls först utan fick känna sig fram. Så nej, den är inte riktigt såhär stor som det ser ut heller. Men ni ser ju formen på den. Hon ömmar som sagt inte och hon rör sig inte heller konstigt.
bild_3.jpg

Fettansamlingar ovan svans och nacke, är sådant man ska se till att bli av med så snabbt som möjligt. Dessa indikerar på att hästen har tydliga anlag för att dra på sig allehanda övervikts åkommor.

Fettansamlingar ovan svans och nacke, är sådant man ska se till att bli av med så snabbt som möjligt. Dessa indikerar på att hästen har tydliga anlag för att dra på sig allehanda övervikts åkommor.
Jo, hon har haft fång och varit extremt fet. Eller liksom inte fet som att ha en stor mage utan fet över hela kroppen. Men nu är hon väldigt mycket smalare och mycket mindre "svullen". Vi har bytt stall där det är lite magrare bete och där hästarna rör sig väldigt mycket mer i hagen.

Det jag hade på min häst kan inte ha varit fett för den svullnaden minskade vid arbete. Hon var normalviktig och hade inte några fångtendenser eller nåt sånt (ett halvblod). Däremot var en annan häst i stallet som hade en sån här upphöjning en ponny som utreddes för både rygg/bakben och metaboliska störningar (fång, ems, cushing) och på henne kan det mycket väl varit en fettansamling. Låter ju troligt att det är det på TS häst också.

Det jag hade på min häst kan inte ha varit fett för den svullnaden minskade vid arbete. Hon var normalviktig och hade inte några fångtendenser eller nåt sånt (ett halvblod). Däremot var en annan häst i stallet som hade en sån här upphöjning en ponny som utreddes för både rygg/bakben och metaboliska störningar (fång, ems, cushing) och på henne kan det mycket väl varit en fettansamling. Låter ju troligt att det är det på TS häst också.
Vet du hur det gick för ponnyn?
Tror att det kan vara fett, eller om det kan vara fett som stannat kvar när fettet runtomkring har börjat försvinna. Alltså att det, precis som med fettnackar, är svårare att bli av med fettet just där.

Nej jag tror aldrig de kom på vad det var för fel på henne men de behandlade flera leder i bak och skötte henne sen som en fångponny och då mådde hon bättre. Hon var inte tjock egentligen men hade fångnacke och den där bulan över korset. Hon såldes (gavs bort) och sen vet jag inget. Men som Boj säger är det viktigt att banta/motionera bort såna här ansamlingar så hoppas de går bort snart på din häst!!

Min häst brukar kunna bli knölig över korset, men efter behandling av ET med akupunktur eller laser går den bort efter ett tag. Så i hans fall är det nåt muskelknas, men hans knölar ömmar inte heller, men känns lite hårda, ingen fettknöl liksom. Känns mer än den syns.

Liknande trådar

Hästvård Hej! När jag promenerade hem med hästen efter gårdagens dressyrträning, gick jag och klappade och kliade på henne som jag brukar. När...
Svar
11
· Visningar
2 142
Kropp & Själ För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 859
Senast: Thera
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad