Knöl på halsen

Guldaskig

Trådstartare
Igår när jag tog in min häst från hagen och började borsta henne upptäckte jag att hon hade en knöl på vänster sida av halsen. Den sitter kanske 5-10 cm nedanför mankammen och ungefär på mitten av halsen. Vet inte riktigt hur stor den är men kanske 5x5 cm.

Hon tycker det är JÄTTEskönt när jag trycker på den så jag funderar på om det kan vara ett insektsbett. Men blir de verkligen så stora? Skulle ju kunna vara en annan häst som har bitit henne men jag vet inte...

Är det något att oroa sig för tror ni? Det är varken hård eller mjuk men det går inte att "lyfta" om ni förstår vad jag menar. Kommer väldigt olägligt då jag åker utomlands imorgon och blir borta en vecka.

Sv: Knöl på halsen

Tog tempen idag och hon hade ingen feber så jag hoppas på insektsbett. Det enda som får mig att oroa mig lite är att det är så stort!

Gissar på att det kan vara blindingbett. Det blir ofta väldigt stora knölar av dom! Hittar du inget sticksår el liknande så är det antagligen inget du behöver oroa dej över. :)

Är hästen chippad? Isåfall kan det ha blivit en inflammation runt chipet.
Men går svullnaden ner är det nog bara en insekt.

Tack för era lugnande svar. Det kom ju som sagt väldigt olägligt eftersom jag ska åka utomlands imorgon. Har tyvärr inte riktigt tid eller möjlighet att åka ut till stallet innan dess varken idag eller imorgon så jag hoppas att knölen går ner eller att hästvakterna tillkallar veterinär om det blir värre :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka