knöl i juvret

falukorw

Trådstartare
Har precis hittat en liten knöl, stor som en kapris ungefär i ett av Nikitas juver. Hur orolig behöver man vara att det är något farligt? Skillnad på fettknölar och andra knölar?
Ska ringa till vet så fort de öppnar men man blir ju lite orolig. :( Den måste ha kommit ganska snabbt för jag brukar ha för vana att känna igenom hundarna ca varannan vecka, kan ju iofs ha missat den men så länge kan den inte ha funnits.

Sv: knöl i juvret

Jag har egentligen inget direkt svar på din fråga men jag sitter precis i samma sits.
Nu vet jag inte hur stor en kapris är, ;), men i lördags hittade jag en knöl på min tik också, i storlek som en liten ärta. Brukar också känna igenom henne ofta eftersom jag är så nojjig över att hon ska få några juvertumörer.
Vi får se vad min veterinär säger om det i veckan..

Tyvärr är ju juvertumörer väldigt vanligt, även om juvertumör inte behöver betyda cancer. Men man ska alltid ta alla förändringar i hundens juver på allvar.

Jag håller tummarna för att det är något godartat.

Min första tanke var det som Philosophia skrev.

Låter f.ö. som en jättebra grej att känna igenom hela hunden sådär som du gör. Tror att många missar det för att "jag sitter ändå och klappar och kelar med hunden och märker nog då".

Har fått en tid idag kl 14.15. Håll tummarna för att det inte är något alvarligt!

Nu har vi varit hos vet. Hon tyckte den var väldigt liten och vad hon kunde säga i dagsläget var den inte farlig. Den kan ha uppkommit för att hon är skendräktig och kan sedan gå tillbaka av sig själv. Om den började växa skulle jag komma tillbaka, men i dagsläget rekommenderade de inte operation (även om jag fick det om jag ville). Så just nu tror jag att jag avvaktar, blir jag alltför nojjig får jag väl boka tid för op. Om den nu skulle börja växa kunde det ta 3-4 år innan den var så stor att man behövde operera. Någon fettknöl var det dock inte då den "att fast". Hur skulle ni har gjort?

Jag skulle ha bett att få den bortplockad så fort det går, innan den växer eller (om det skulle visa sig vara cancer) sprider sig.

Jag skulle ha bett att få den bortplockad så fort det går, innan den växer eller (om det skulle visa sig vara cancer) sprider sig.
Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte juvertumörer oftast benigna o växer oftast bara "in situ" utan att sätta metastaser?

Ungefär 50% av juvertumörerna är maligna och vad jag har läst mig fram till är inte cancer in situ vanligare än invasiva tumörer. Snarare är det mycket vanligt att juvertumörer metastaserar till lymfkörtlar och lungor. Det är bland annat därför man rekommenderar lungröntgen innan eventuell operation.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 741
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 289
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar