Knöl efter pencillinspruta

N

Norrberge

I tisdags skadade min häst sig allvarligt. Skrapade upp båda knäna väldigt djupt. Samma kväll fick hon pencillin av veterinären och dagen därpå skulle jag ge henne sprutan.
Jag gjorde som man skulle, på rätt ställe och det kom vaacum. Men direkt därpå fick hon en stor knöl där kanylen suttit, och det rann ut pencillin. Knölen sjönk ihop efter ett tag men däremot så breddade den ut sig och är lika stor som en hand nu.
Veterinären trodde att jag hade satt kanylen och injicerat pencillinet för ytligt och att det blivit en reaktion på det.

Har ni varit med om något liknande och som vet när denna knöl kan tänkas försvinna? Jag vill ju inte sticka henne där imorgon igen om hon fortfarande har knölen kvar..

Tacksam för svar.

Sv: Knöl efter pencillinspruta

Kan ju vara en böld, men muskeln är ju stor i halsen och ytan där man kan injicera så du får injicera på ett annat ställe, och hela kanylen ska in.

Du menar att det kan bildas en böld av pencillinet?

Ja jag antar att det var det med kanylen jag gjorde fel, men då vet jag till nästa gång.
Tack!

Tänk på att du byter sida...varannan dag hö och varannan dag vä så blir det inte så lätt såna här saker...och tänk på att inte spruta in det för snabbt.

vi hade en häst som fick knölar av kanylen. Vi antog att det var en reaktion på sticket (läs svullnad) och de försvann efter någon dag.
Däremot var de inte handflatestora.
Byt sida varannan gång och ställe så då inte sticker på samma plats.

Fast en böld kommer knappast direkt när man sprutar, för TS skrev "direkt".

TS satte nog kanylen för ytligt, så pencillinet la sig som en bulle nästan direkt under huden.

Ja, byter sida gör jag.

Och precis, det la sig som en bulle under huden som har vandrat runt och blivit större nu. Jag hoppas bara att den lägger sig mer och mer nu.

Ska bara visa den eländiga skadan också...
31445942.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det kan bero på att de är känsliga för penicillinet med, men då blir de svullna, varma och ÖMMA med. Men fortsätter det och blir samma efter nästa gång du sprutat (trots att du sprutar djupt etc) så.

Så länge knölen var liten så var hon öm. Nu tycker hon bara det är skönt när man masserar på den.

Just nu haltar hon inte iaf så förhoppningsvis har lederna klarat sig. Vi vet dock inte säkert ännu då de kan inflammeras längre fram.
Såren var ju så pass öppna att det bara gick att sätta två stygn, på henne HF. Man ser ju en liten hudflik. Om stygnen sitter så länge vet vi ju dock inte. Men såren var fina idag när jag lade om bandagen! *pepparpeppar*

Mitt fullblod blev jätteknölig om hela halsen av penicillinet när hon fick det, det var som att det inte fick plats så mycket i musklerna även när man sprutade varannan dag. Vi fick spruta i korset och bringan också på henne för att sprida ut det mer. Skitjobbigt verkligen, har aldrig gett i.m. efter det utan mina hästar har fått i munnen/maten.

Usch så hemskt men jag har en gång sett en häst med liknande skada på ett framknä och det läkte ihop fint. Dock så flyttade den hästen (var alltså inte min) så jag kan inte uttala mig om den fick några problem längre fram. Men knät läkte ihop och hästen såg ohalt ut sista gången jag såg den i alla fall.

Styrkekramar till dig hoppas allt går bra

Tack!
Hon är jättepigg iaf, så synd om henne eftersom att hon hatar att stå på box!
Igårkväll hade hon feber så vi fick ge henne mer smärtstillande, men idag är hon hur pigg och glad som helst!

Alltså, hade jag en häst med de såren mitt över flera leder i framknäna så skulle jag absolut ta det som ett tecken på att det är punkterat in i leden, när hästen nu står med feber.

Har inte veterinären uppmanat dig att åka till klinik och kontrollera det?

Var säker på att du sticker på rätt plats. Spruta varannan gång på höger och vänster sida. Är dosen hög kan det ibland vara lämpligt att flytta kalylen till nytt stickställe. Är man jättenoga byter man kanyl, den blir ju ovass efter första sticket. En bula brukar ge sig ganska snabbt. Inte farligt vad jag vet, men det kan ta lite längre tid för kroppen att tillgodogöra sig pencillinet.

*KL*

Jag håller med CK. De är så lednära, så feber och jag hade raskt skickat den till närmsta klinik och är lite förvånad att du inte fått rek om det?

Mitt sto fick ett litet lednära (kotled) sår. Var knappt halt, såret var pyttelitet (bild finns) men hon stod med lindrigt förhöjd temp och var 'hängig' (stod för sig själv en bit från flocken). Ringde DV som sa klinik, och jag ringde min klinikvet som sa 'du kommer in nu'.

In kom jag med hästen, och de sondade och det gick stickkanaler uppåt, men inte in mot leden, och de 'provtryckte' leden och u.a. men då det var så lednära och infektonsrisk och hon hade låggradig feber och en aning hälta så ville de behålla henne. Dagen efter var hon lite svullen och tempade en aning så de satte henne direkt på antibiotika. Efter tre dagar feberfri och ohalt skulle hon få komma hem. När jag var påväg ner ringde de och avblåste. Då hade hon visat lindrig hälta i trav vid ronden, och stod med yttepytte-feber (38.1, låg på 37.8 normalt) så de ville inte släppa hem henne.

Och det såret var PYTTELITET jmf med det där, och inte infekterat etc.

Hon kom hem efter 5 dygn, mest för hon lackade ur och började boxvandra hysteriskt då. Men fick stränga order om att tempa minst morgon - lunch - kväll och minsta feber och/eller hälta ring kliniken direkt, och hon stod på antibiotika hemma med i 7 eller om det var 10 dagar.

Och jag håller med CK och Alex.

Dom där framknäna hade jag defintivt åkt in med..

AM

Instämmer. Åk in med henne.
Jag har haft ett sto som efter en broddspark vb fick mycket hög feber, fick åka akut in till Strömshom där hasleden konstaterades punkterad. Hon höll på att stryka med av infektionen.
Vill inte skrämma dig, men det kan bli livshotande.
Hoppas det går bra för din häst.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Hejsan! Min häst fick rejält med stryk hos nya hagkompisar för drygt 2 veckor sedan. Veterinären fick komma ut och sa sedan att om...
Svar
4
· Visningar
993
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 508
Senast: Abova
·
H
Hästvård Igår var jag tillbaks på kliniken för återbesök och han blev friskförklarad. Jippie:banana: Så hur började det då? Jo, jag har en...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Linda.B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka