Knöl efter pencillinspruta

Sv: Knöl efter pencillinspruta

Jag tackar för alla svar.

Självklart har jag koll på riskerna för en ev. infektion. Dock är hon nu feberfri (höjs endast litegrann på kvällen) och är hur pigg och glad som helst. Ingen hälta eller något alls.
Såren såg fina ut (bandagerar om varannan dag) och hade redan börja läka ihop.
Som sagt vet jag ju att det fortfarande finns en risk att lederna har strukit med.

Tackar återigen för svar!

Vore jag du skulle jag defenitivt åka in till klinik. När du skriver att hon får endast feber på kvällen, när febernersättande slutar verka alltså, har hon minsta feber är det ett tecken på att de e infektion på gång.

varför ens ta chansen att inte åka in? där kan hästen få mkt bättre vård om de behövs. och om de nu anser på kliniken att de var onödigt besök, så vet du att du kollade upp de i allafall. med gott samvete, i stället för att stå sen med ev. infekterade leder och med olyckliga följder.... och banna dig själva att du inte åkte in...

lycka till..

När febernedsättande slutar värka?
Menar du pencillinet?

När febernedsättande slutar värka?
Menar du pencillinet?

SKulle tror det var det smärtstillande som avsågs. Den 5:e skrev du att på kvällen fick hästen lite mer feber så ni fick ge mer smärtstillande.Och sen dagen efter att: "Dock är hon nu feberfri (höjs endast litegrann på kvällen)"

Så skulle tro att det menades att om hon får smärtstillande & antiinflammatoriskt (NSAID) så det tar ner feber med, och om febern stiger när det går ut, så..

Sen, de flesta hästar har en högre normaltemp på kväll än morgon, så frågan är ju om det är feber, eller fortfarande normaltemp då =)

Ja, men smärtstillande fick hon barakvällen det hände (4e) och kvällen därpå (5e) då hon var agressiv och hade ont. Sedan dess är det bara pencillin vi har gett henne, och som sagt har hon inte haft feber sedan vi fick ge henne smärtstillande. Så som sagt, det bör kanske inte ens klassas som feber.

Tillägger också ännu en gång, det är klart jag vet om riskerna att lederna också är trasiga.
Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Hejsan! Min häst fick rejält med stryk hos nya hagkompisar för drygt 2 veckor sedan. Veterinären fick komma ut och sa sedan att om...
Svar
4
· Visningar
993
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 508
Senast: Abova
·
H
Hästvård Igår var jag tillbaks på kliniken för återbesök och han blev friskförklarad. Jippie:banana: Så hur började det då? Jo, jag har en...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Linda.B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka