knixar i leder

C

covbojsare

tjena!

Har en pensionerad travarhingst som det knixar/knicker/tickar om i baklederna. Misstänker att lederna är slut men tänkte höra med er vad han duger till i detta läge? är det smörgåspålägg eller bara träna upp muskler och rida på?

Sv: knixar i leder

Att det "knakar" i lederna behöver inte bero på något fel.
Känns hästen helt okej för övrigt är det antagligen bara att träna på. Eller, ta den på klinik för utredning om det skulle kännas bättre.

nej det knakar inte, hade själv sådant knakande i mina egna leder och det tränades bort. I hästens leder är det mer som ett knixande, det tickar till som i en klocka för varje steg såattsäga. Och någon klinik blir det inte kan jag säga redan nu, för dyrt och inte värt besväret på honom även om han är väldigt go (nu kommer jag väl bli påhoppad av alla horselovers moraltanter)

och annars är allt okej med honom, har ridit honom ett par gånger och det verkar inte vara några problem och han visar inga synliga tecken på att det gör ont eller har besvär av det.

tänkte om det blir om han inte rids så mkt så blir det ju inte lika mkt ledvätska och det smörjer väl inte liak bra då. går hästen stelt annars ?? finns väl säkert något man kan ge dem glucosamin sägs väl ska vara bra för leder, om det nu är sant...

nja det har jag svårt att tro. vid otränad muskulatur kring leder bildas brosk i lederna som gör att det knakar men han har ett knickande ljud. han rids inte överdrivet mycket men har stora hagar året om att gå runt i. Våra andra hästar rids lika mycket som honom men dom har inte samma symptom och han är inte stel på något vis. ska ringa distr. vet. å höra vad han säger också.

Mitt kallblodstravarsto har precis det ljudet du beskriver. Frågade vet. vid besiktningen om det var något farligt. Hans svar var att det inte är så ovanligt och att det finns de som sprungit in miljoner med "tickande" leder.

skönt att höra. det är alltså något medfött, eller mer eller mindre något de går med hela livet, antar jag!? han har alltså sprungit in dryga miljonen med det "problemet"... är det inget farligt är det ju inget att bry sig om.

Kan inte svara på om det är medfött eller inte...
Men tydligen är det inget de lider av eller som är farligt.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 424
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 900
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 096
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2