Kniper med knäna

K

Krulidut

har du nått tips på hur man kan över bort detta elelr minska det?

16879842.jpg

det jobbiga är att när jag kniper med knäna (har bara hoppsadeln där han står nu..) så släpper han bakedelen och sänker ryggen och slappnar jag av går han mkt avslappnare :smirk: och HUR F*N SLAPPNAR MAN *oj..* av i knäna när man skänklar :eek: kom som ett AHA idag när kompisen skrek på mig BENEN Fifffaaaan anna slappna av. :o:cool: :D:angel:

kan tillägga att det blir bättre i dressyrsadeln, hela han går bättre men kan inte ha dressyr sadeln just nu :/
jag har muskölösaben så jag får inte träningsvärk eller så av att sitta ett helt ridpass utan eller dressyrläder

Sv: Kniper med knäna

rid utan stigläder. barbacka är bra med, då blir det svårare att sitta och knipa med knäna.. :p

ser du på bilden? jag rider nästan alltid utan stigbyglar när han är uppvärmd :angel:

kan inte rida barbacka ännu, har bara aldeles för stor åker att rida på med en aldeles för pigg häts :p

men alltså. sitter du o kniper utan stigbyglar? haha, du får knyta bly tyngder i fötterna :p

annars får du ha nån som står o skriker på dig. annars kommer du nog fortsätta knipa ...

vadå slappna av i knäna när du skäklar? du skänklar ju inte med hälarna så du behöver inte dra upp benen sådär :p

jag skänklar med vaderna :rofl: (insidan av benen ända upp till skrevet typ..) men då blire när man vill ha "lite" mer kraft så spänder jag mig och då kryper knäna upp så nu ska du inte håna mig :D

Bly tyngder föreslog lollo :D som förövrigt skrek på mig men det tog 2 sek så knep jag igen :rofl:

så red jag med när jag ridit arab i 4 år .. :angel: kom till gfrk och första kommentaren jag får är "det är lite ponnyryttare över dig" uhuu sa jag :p

men med tillräckligt många "ner med hälarna" skrik släpper det :p

men mina hälar är nera XD det är benet som är uppe :rofl: de brukar vara mer nere än på bilden och på bilden är dem lagom :crazy:

ohh fyy fan ponnyryttar stämplad :D hemska tanke xD

fast benen ska ju följa med hälarna neråt.. inte krypa upp :p nu förstår jag varför du heter krullidutt :rofl: :angel: :eek: sorry, haha :p

Prova och sätt dig längre fram i sadeln. Vrid sen benen i höfterna så att tårna pekar framåt. Känn dig fram i skritt och tänk på att ALL balans ska sitta i sittbenen. Skänklar gör du bara en gång, sedan ska du slappna av igen, om du måste skänkla hela tiden är det dags att lära hästen att gå fram av sig själv.

sätt jättelånga stigbyglar, sådana som man har när man rider islandshäst, pröva att lättrava i dem, då måste du ju sträcka jättemycket på benen och kan inte knipa om med knäna

gå fram gör han så länge det inte ska arbetas då det blir jobbigt, dock går han fram men sakta :smirk: måste ju även driva in bakbenen villket kräver sina muskler :p nej men jag förstår, även fast jag inte skänklar hela tiden så kryper dem upp iallefall XD

Tinuri: :D låter jag patetisk nu? men jag är rädd för att falla tillbaka i min gammla sits med tårna rakt ut *då menar jag rakt ut..* jag rider i dressyrläder men jag kommer inte 100% ner i sadeln.

fast man kan ju rida lätt med hjälp av musklerna i benen också, man behöver inga stigbyglar..
det är vad som händer när jag försöker länga mina läder för att få med benen

har också knipit med alla möjliga delar på benen. :)
Använder fortfarande knepet i början av ridpasset för min egen uppvärmnings skull:
Trava och hålla hela skänkeln från hästen och se till så jag har balansen i rumpan.

Faktiskt kan knipandet göra att din häst går långsammare, tänkt dig själv att nån skulle klämma åt runt din bröstkorg, skulle du välja att gå fortare eller långsammare? :) Kan det finnas ett samband med att han går långsammare när du börjar jobba honom och då kniper med knäna?

Men som alltid, man kan också råka ut för att ha en sadel som skjälper mer än hjälper.

Senast ändrad av en moderator:

red med LÅNGA stigbyglar idag :o var till och med tvungen att tåa lite i lättridningen :angel:
det var lärorikt, varje gång jag knep åt tappade jag stigbyeln eller tappade kontakt med plattan man har foten på.

det om sadel, jag saknar dressyr sadeln FRUKTANSVÄRT mycket, men hon kommer nog bara ta hem den när vi byter stall :cry: runt jul dvs.
han går MYCKET bättre i den och jag sitter mycket bättre i den.
hoppsadeln är en REN hopp med mycket stöd åt alla håll :D

Slappna av i låren och räta ut benen - sträck på dig!

Borde sätta upp dig på min dam som blir helt tokig om man rider med knän och lår. Man slutar ganska snart med det ;)

gjorde det idag :D iallfall mer, tänkte även på att inte ha så liggande han => rätar då upp mig automatiskt.

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Träning *hoppas det här ligger rätt - annars ber jag om utrsäkt* En ängel som sagt, i en hovslagares skepnad. Min häst har haft problem...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 401
Senast: realist
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar