Kniper åt med benen när jag blir rädd = hästen går snabbare

E

emma_sthlm

Jag har två stora olater när jag rider.

Den första är att när hästen börjar gå för fort eller jag blir rädd så gör jag två kardinaltabbar.
1) Jag höjer händerna och drar i tyglarna
2) Jag kniper åt med benen om hästen

Detta får följden att hästen börjar rusa, framförallt då jag sitter barbacka och t ex börjar glida (har jättedålig balans i trav)

Upptäckten gjordes när hästen jag rider på (som är väldigt framåt) ständigt började sätta av i galopp med mig på. Jag fick då byta till stallets lugnaste häst som gjorde samma sak, la öronen rakt bakåt och rusade.

Det visade sig att de gjorde så för att så fort jag blir rädd (vilket händer ganska ofta) så kniper jag åt med benen och hästen blir såklart förvirrad/irriterad.

När jag istället dinglade med benen gick det som en dans, inga rusningar osv.

Men problemet är att jag flyger omkring som en vante om jag inte kniper, min balans är borttappad och dessutom målar jag alltid fan på hästryggen.

Så fort hästen tar ett travsteg tror jag att den ska skena, glider jag tror jag att jag ramlar av (jag satt och sa "jag ramlar av, jag ramlar av!" halva ritten.

Jag var aldrig ens nära.

Hur kommer man över oron? Hur lär man sig att slappna av ordentligt så att man kan njuta av uteritten?
Och HUR i all världen saktar man ner om hästen sätter av i galopp och man själv skumpar runt som en gummiboll och det enda man får grepp om är manen? Hur kan man luta sig bakåt och samla tyglarna i det ögonblicket?

(Notera att hästarna jag red lyssnar oerhört bra på hjälper, skenar aldrig osv, det handlar enbart om att de helt enkelt inte förstår vad jag ber om)
 
Sv: Kniper åt med benen när jag blir rädd = hästen går snabbare

En halsrem att hålla i kan hjälpa. När jag red mitt fullblodssto som ibland studsade runt som jag vet inte vad red jag ofta med tyglarna i en hand och höll hårt i fegisremmen med den andra. Sen får man lov att pränta in i sin skalle att inte dra med tygelhanden, jag red med vänsterhanden (tygelhanden) framför den andra så jag kunde hålla relativt korta tyglar annars hade jag landat i backen många gånger. Man kan också hålla en vanlig tygel fattning med både tyglar och rem om remmen är lagom lång för det. Då ska man ha en lätt kontakt med munnen och kunna krama med tyglarna men inte dra för då ska remmen ta emot.

Har du dålig balans så tränas detta bäst genom att någon longerar dig så du inte behöver ha koll på tyglar eller fart utan det gör linföraren. Annars så tycker jag att balansen handlar mycket om att trampa ner hälarna och det gäller att ha rätt längd på stigläderna. Och även har får man mentalt säga till sig själv att inte knipa med benen. En halsrem kan även här kanske hjälpa dig att slappna av. Har man en halsrem att hålla i känner man sig stadigare man kan räta upp överlivet och trampa ner hälarna, hamnar man lite på sned drar man sig tillbaka med hjälp av remmen.
 
Sv: Kniper åt med benen när jag blir rädd = hästen går snabbare

Den första är att när hästen börjar gå för fort eller jag blir rädd så gör jag två kardinaltabbar.
1) Jag höjer händerna och drar i tyglarna
2) Jag kniper åt med benen om hästen


Båda dessa saker har med sitsen att göra - du blir osäker, tappar balansen och kompenserar med övriga delar av kroppen.

Det är ofta svårt att bara sluta med ett beteende så försök lära in någonting annat istället - vill du höja handen så håll en bit man mellan fingrarna och släpp aldrig manen på hela ridturen. Du får inte höja handen så mycket att du tappar taglet mellan fingrarna. Fokusera på att hålla kvar manen.

Jag antar att du även faller framåt med överlivet litegrann? Kniper med benen, faller fram och drar upp händerna? Försök öppna upp höfterna och rulla överdrivet långt bak på skinkorna ibland under lektionen, lyft ut överskänklarna från sadeln och "rulla bakåt" - det brukar hjälpa ryttaren (iaf mig :p) att släppa ev spänning i knäna.


Detta får följden att hästen börjar rusa, framförallt då jag sitter barbacka och t ex börjar glida (har jättedålig balans i trav) /.../ Det visade sig att de gjorde så för att så fort jag blir rädd (vilket händer ganska ofta) så kniper jag åt med benen och hästen blir såklart förvirrad/irriterad.

Det är jättebra att du vet vad problemet är - då blir det lättare att arbeta med och du är medveten om din kropp och varför hästen reagerar som den gör.


Men problemet är att jag flyger omkring som en vante om jag inte kniper, min balans är borttappad och dessutom målar jag alltid fan på hästryggen.

Som tidigare person skrev - se till att bli longerad. Det är enormt nyttigt för balansen och jag lovar att du kommer få lite bättre självförtroende i takt med att du sitter säkrare på hästen. Vid longeringen får du även fokusera enbart på dig själv och släpper kontrollen över hästen till linföraren.


Så fort hästen tar ett travsteg tror jag att den ska skena, glider jag tror jag att jag ramlar av (jag satt och sa "jag ramlar av, jag ramlar av!" halva ritten.

Säg inte så då, du bara skapar en självuppfyllande profetia. Sitt inte och upprepa negativa saker. Säg "jag sitter kvar, jag sitter kvar" istället, om du vill säga något!


Hur kommer man över oron? Hur lär man sig att slappna av ordentligt så att man kan njuta av uteritten?
Och HUR i all världen saktar man ner om hästen sätter av i galopp och man själv skumpar runt som en gummiboll och det enda man får grepp om är manen? Hur kan man luta sig bakåt och samla tyglarna i det ögonblicket?


Det ÄR ok att vara rädd - rädsla är en känsla bland många. Det finns ingen som inte varit rädd någon gång i sitt liv. Men du får inte låta rädslan gå ut över hästen.

Komma över en rädsla gör man vanligen genom att fortsätta göra "det otäcka" i den grad man klarar av. Det finns ingen orsak att sticka ut och rågaloppera om man är rädd vid uteritter, det vore bara dumt. Men skritta och ev trava en liten runda runt stallet kanske. Berätta för ridläraren att du är rädd, så att de tar hänsyn till dig.

Angående att skumpa runt som en gummiboll på en galopperande häst... Ha en halsring att hugga tag i, tänk inte på att få stopp på hästen i absolut första hand utan försök komma in i galopprytmen och komma i rätt position, be den sedan sakta av. Början man rycka och slita i tygeln samtidigt som man klamrar sig fast med benen för glatta livet ska du sitta på en väldigt stabil och juste häst om den faktiskt saktar av.

Öva galopp barbacka när du longeras - så får du in rytmen i kroppen. :laugh:

Och - alla ramlar av ibland, alla tappar balansen ibland, sådant händer och resulterar vanligen i blåmärken och skadad stolthet. Det är inget att eftersträva, men heller inget att vara jätterädd för.

Hoppas det går bra för dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Kniper åt med benen när jag blir rädd = hästen går snabbare

Den första är att när hästen börjar gå för fort eller jag blir rädd så gör jag två kardinaltabbar.
1) Jag höjer händerna och drar i tyglarna
2) Jag kniper åt med benen om hästen


Båda dessa saker har med sitsen att göra - du blir osäker, tappar balansen och kompenserar med övriga delar av kroppen.

Det är ofta svårt att bara sluta med ett beteende så försök lära in någonting annat istället - vill du höja handen så håll en bit man mellan fingrarna och släpp aldrig manen på hela ridturen. Du får inte höja handen så mycket att du tappar taglet mellan fingrarna. Fokusera på att hålla kvar manen.

Jag antar att du även faller framåt med överlivet litegrann? Kniper med benen, faller fram och drar upp händerna? Försök öppna upp höfterna och rulla överdrivet långt bak på skinkorna ibland under lektionen, lyft ut överskänklarna från sadeln och "rulla bakåt" - det brukar hjälpa ryttaren (iaf mig :p) att släppa ev spänning i knäna.


Detta får följden att hästen börjar rusa, framförallt då jag sitter barbacka och t ex börjar glida (har jättedålig balans i trav) /.../ Det visade sig att de gjorde så för att så fort jag blir rädd (vilket händer ganska ofta) så kniper jag åt med benen och hästen blir såklart förvirrad/irriterad.

Det är jättebra att du vet vad problemet är - då blir det lättare att arbeta med och du är medveten om din kropp och varför hästen reagerar som den gör.


Men problemet är att jag flyger omkring som en vante om jag inte kniper, min balans är borttappad och dessutom målar jag alltid fan på hästryggen.

Som tidigare person skrev - se till att bli longerad. Det är enormt nyttigt för balansen och jag lovar att du kommer få lite bättre självförtroende i takt med att du sitter säkrare på hästen. Vid longeringen får du även fokusera enbart på dig själv och släpper kontrollen över hästen till linföraren.


Så fort hästen tar ett travsteg tror jag att den ska skena, glider jag tror jag att jag ramlar av (jag satt och sa "jag ramlar av, jag ramlar av!" halva ritten.

Säg inte så då, du bara skapar en självuppfyllande profetia. Sitt inte och upprepa negativa saker. Säg "jag sitter kvar, jag sitter kvar" istället, om du vill säga något!


Hur kommer man över oron? Hur lär man sig att slappna av ordentligt så att man kan njuta av uteritten?
Och HUR i all världen saktar man ner om hästen sätter av i galopp och man själv skumpar runt som en gummiboll och det enda man får grepp om är manen? Hur kan man luta sig bakåt och samla tyglarna i det ögonblicket?


Det ÄR ok att vara rädd - rädsla är en känsla bland många. Det finns ingen som inte varit rädd någon gång i sitt liv. Men du får inte låta rädslan gå ut över hästen.

Komma över en rädsla gör man vanligen genom att fortsätta göra "det otäcka" i den grad man klarar av. Det finns ingen orsak att sticka ut och rågaloppera om man är rädd vid uteritter, det vore bara dumt. Men skritta och ev trava en liten runda runt stallet kanske. Berätta för ridläraren att du är rädd, så att de tar hänsyn till dig.

Angående att skumpa runt som en gummiboll på en galopperande häst... Ha en halsring att hugga tag i, tänk inte på att få stopp på hästen i absolut första hand utan försök komma in i galopprytmen och komma i rätt position, be den sedan sakta av. Början man rycka och slita i tygeln samtidigt som man klamrar sig fast med benen för glatta livet ska du sitta på en väldigt stabil och juste häst om den faktiskt saktar av.

Öva galopp barbacka när du longeras - så får du in rytmen i kroppen. :laugh:

Och - alla ramlar av ibland, alla tappar balansen ibland, sådant händer och resulterar vanligen i blåmärken och skadad stolthet. Det är inget att eftersträva, men heller inget att vara jätterädd för.

Hoppas det går bra för dig!

Tack för ditt utförliga svar och tack föregående talare!

Dessa hästar är väldigt framåt (privat ridning) och jag märkte att så fort jag började slappna av och så att säga dingla med benen saktade de av direkt. Men så fort jag började fara åt alla håll och knipa gick det betydligt fortare, så hästarna skötte sig exemplariskt, dock inte jag :D

Jag rider inte så jätteofta, det är väl där skon klämmer kanske, men väldigt bra tips där, ska anamma dessa nästa gång jag sitter upp!
 
Sv: Kniper åt med benen när jag blir rädd = hästen går snabbare

Rid med sadel, men utan stigbyglar?
Då har du chans att träna balansen, samtidigt som du kan hålla i sadeln istället för att knipa med benen/dra i munnen.

Sedan fick min fd. kontaktperson tipset att titta på hästens ytteröra för att lättare sitta rakt över hästen i trav.

Du kan också ta små små små travintervaller...trava ett par steg, så fort det känns osäkert så saktar du av, sedan kanske du kan utöka vartefter :)

Och så försök tänka på andningen, andas med hela kroppen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 610
Senast: Sesca
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 836
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp