Knepig svullnad framsida av kotan?

Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Lös benbit behöver du inte vara orolig för. Tagg-teorin kan ju stämma ändå, i mitt fall stack det ut en tagg som jag kunde dra bort och reaktionen kom efteråt - därför vet jag orsaken! Din häst kanske bara har stuckit sig, utan att något fastnat.

Det borde ju finnas en bursa där... Öh, jag borde verkligen veta. Om du väntar en stund ska jag leta fram anatomiboken eller Adams eller nåt annat lämpligt i bokhyllan!
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Jag hade nog haft mer is i magen så länge han inte blir halt.
Han är en ponny, inga lösa benbitar här tack!
Ska skaffa dig ett par oskarpa glasögon att ha på dig i närheten av icke halta hästar:p
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Jag har haft en häst med en vätskefylld bursa, vänster bakkotas framsida. Han var också helt oöm och påverkades såvitt jag vet inte alls av detta. Gicka igenom böjprov klockrent osv. Vid mycket rörelse te.x. under betesperioden ökade "knölen" i storlek. Men i takt med stigande ålder blev den faktiskt mindre och mindre. Kunde dock variera mellan att vara mjuk och lite hård att ta på.

Såg ju ut att sitta på samma ställe och iaf se ut som samma sak (det är till och med på samma ben *s*), och då sitter det alltså en bursa där.


Inte för jag blev *såå* mycket lugnare av det kanske, jag är som sagt lite allergisk mot 'sånt där' just nu, men..
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Jag hade nog haft mer is i magen så länge han inte blir halt.
Han är en ponny, inga lösa benbitar här tack!
Ska skaffa dig ett par oskarpa glasögon att ha på dig i närheten av icke halta hästar:p

Hur länge skulle du våga isa då? Jag tycker ju jag var duuuuktig som lyckades isa utan problem i 2 v. Men nu börjar jag 'noja' om att 'men TÄNK om det är något som inte är så bara, men som om jag kollade hade kunnat behandlas, men så iiiisar jag, och så har det blivit så det inte går att göra något åt, och så..' och favoriten 'tänk om han är halt då, bara det att du inte SER det, va?' (Jag vet ju att jag är kass på att se hältor från en grad och neråt, jag KÄNNER dem, men ser dem fan inte. Och vi ska nog inte snabbinrida honom kanske.. Han är extra svår att hältkolla dessutom.. 'hej jag är en liten sprattlig ponny, hihi hoho hahah'. Underlaget hjälper inte heller sådär överdrivet. Svaga dagar står jag och stirrar fram orenhet, men jag vet att om jag bara 'tittar utan att söka' så nix jag ser ingen hälta)

Men jag JOBBAR hårt på isandet, ska bara veta vad jag isat för senaste månaden, jääätteduktig är jag :devil:
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Nej, där finns inte någon bursa. Närmsta ledstruktur är som tidigare nämnt kotledens dorsala ledficka.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Nej, där finns inte någon bursa. Närmsta ledstruktur är som tidigare nämnt kotledens dorsala ledficka.

Eh okej, 'Username' hade ju dock haft en med vätskefylld bursa, så nu blev det.. förvirrande.

Men vad fasiken är det då, knepig typ av svullnad/galla, knepig placering och knepig frånvaro av symptom.. hmm, en alien?
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Äsch isa några dagar till, ring sedan veterinär och säj att han inte ser halt ut och att du inte vill ha en tid utan bara höra vad som kan orsaka detta.

Jag skulle be vår hemma veterinär ta sig en titt på det när han ändå är ute för att vaccinera någon häst (vilket han är ute och gör varje månad just nu) Så länge det inte blir hälta el mer svullnad så hade jag haft is länge.

Fullblodskacklet har haft svullet bakben i omgångar nu men jag isar kallt med att hon inte rör på sig ordentligt i hagen då det går ner efter ridning. Det sitter i hennes skadade bakben (grrrr du vet vems hsät som sparkade henne:mad:) Ibland går svullnaden upp till hasen från kotan. Har jag is några dagar så har det försvunnit.

När Rosenröd skadade sitt knä i somras (inför utställnignen) så fick hon en svullnad på framknäet som var som en gele massa som inte ömmade, den finns ännu kvar och den verkar inte störa henne alls. Inte öm och den behåller sin storlek. Något hon troligen får leva med enl vår vet (erkännt duktig på ben och hältor)
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Äsch isa några dagar till, ring sedan veterinär och säj att han inte ser halt ut och att du inte vill ha en tid utan bara höra vad som kan orsaka detta.

Fast jag vet ju att jag på tfn inte får några direkt vettiga svar, det är ju otroligt svårt att sia utan att själv undersökt. Ta ut vet kan jag ju göra, fast det blir i princip lika dyrt som att åka in. Jag var inne på att ta ut hemmavet först, försöka 'skrapa ihop' lite grejer och få ner kostnaden så. Det går ju iofs fortfarande, han har ultraljud med. Men jag vill ju om jag ändå ska kolla upp gärna ha hängslen och livrem, dvs kan lika gärna slå en plåt om det ändå ska kollas så matte vet säääkert :angel:

Jag skulle be vår hemma veterinär ta sig en titt på det när han ändå är ute för att vaccinera någon häst (vilket han är ute och gör varje månad just nu) Så länge det inte blir hälta el mer svullnad så hade jag haft is länge.

Jag är nog mest bara så rädd (skadad av det förgångna) att jag ska avvakta och om nån - några månader komma in och få svaret att det HADE gjort att göra något åt :crazy:

Och så spökar ju Blås knäskada, onekligen..
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Liten uppdatering. Fylld slemsäck var det. Inga problem om han inte skulle slå på där igen, då kan det blir det. Men annars så skönhetsfel bara, kommer nog få dras med det för livet, men sålänge det inte påverkar så gör det ju inget om det benet ser lite skumt ut =)
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Liten uppdatering. Fylld slemsäck var det. Inga problem om han inte skulle slå på där igen, då kan det blir det. Men annars så skönhetsfel bara, kommer nog få dras med det för livet, men sålänge det inte påverkar så gör det ju inget om det benet ser lite skumt ut =)

De kan faktiskt försvinna igen, såg dina bilder först nu och såg direkt vad det var. Mitt ena sto fick exakt likadan för ett antal år sedan ändrade sig i storlek från period till period, vilade hon blev den jättestor bla. Jag fick nästan direkt konstaterat vad det var och att den skulle bli kvar i någon omfattning hela livet. Iom att hon haft den ett antal år nu så tänker man ju inte ens på den, men rätt vad det var en dag när jag precis hade satt igång henne efter att hon gått med föl så slog det mig, men vänta nu, bulan är ju borta. Har ingen aning om när den försvann måste ha varit medans hon gick med föl. Nu är det över ett år sedan jag upptäckte att den försvunnit och den har lyst med sin frånvaro hela tiden. Så uppenbarligen kan de bestämma sig för att gå upp i rök rätt vad det är (men den satt där 2-3 år först)
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

De kan faktiskt försvinna igen, såg dina bilder först nu och såg direkt vad det var. Mitt ena sto fick exakt likadan för ett antal år sedan ändrade sig i storlek från period till period, vilade hon blev den jättestor bla. Jag fick nästan direkt konstaterat vad det var och att den skulle bli kvar i någon omfattning hela livet. Iom att hon haft den ett antal år nu så tänker man ju inte ens på den, men rätt vad det var en dag när jag precis hade satt igång henne efter att hon gått med föl så slog det mig, men vänta nu, bulan är ju borta. Har ingen aning om när den försvann måste ha varit medans hon gick med föl. Nu är det över ett år sedan jag upptäckte att den försvunnit och den har lyst med sin frånvaro hela tiden. Så uppenbarligen kan de bestämma sig för att gå upp i rök rätt vad det är (men den satt där 2-3 år först)

Vet tyckte att den kunde gå ner i storlek över tid, men trodde inte den skulle försvinna helt, iom att det är såpass 'kraftigt'. Men de kan ju ha fel veterinärerna med, så det kanske blir som för din. Hoppas kan man ju alltid!
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Jaha, då fanns det en sån rackare där iallfall? Sa vetten vad bursan hette? Jag kan liksom inte hitta den i anatomiböckerna!!
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Inte bursa, slemsäck. Om det nu inte råkar vara samma sak? Hon sa iaf bara slemsäck?
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Bursa=slemsäck. Och vad jag kan se finns det ingen sådan där, fram på kotan? Men det kan ju vara jag som letar uselt, alltså, det är därför jag undar!
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Okej, nej den namngavs inte närmare, ligger vid tåsträckaren dock, om det är någon hjälp?
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Du som verkar ha koll kanske kan tala om om det finns bursor vid hasspetsen. Kompisens häst hade fått en "svullnad" igår som låter märkligt lik den TS har beskrivit men som sagt på hasen. Ingen värme eller ömhet. Inga sår. Haltar inte och reagerar inte alls när man rör vid den. Vi var ganska så konfunderade.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Är det inte en piphas då? Låter precis som det om det sitter just på hasspetsen? Det är ingen bursa på hasspetsen vad jag vet, däremot en slemsäck, och om den får sig en smäll eller liknande kan de få piphas. Oöm svullnad, oftast bara ett skönhetsfel.

Här är en bild: http://hem.passagen.se/kvarngarden1/hovar/piphas.jpg
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Visst ja. Tant Ester redde ju ute det där, bursa och slemsäck är samma sak.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp