Knepig avföring

dotzie

Trådstartare
Hej!

En av ponnyerna i stallet har under en kort period varit lös i magen. Eller ja, snarare än lös avföring tycks det vara en del vätska i tarmen, som kommer "separat". När ponnyn fiser rinner det vätska ur ändtarmen, lika löst som vatten. Jag studerade avföringen noga när han bajsat och det är inte riktigt ”bollar” som det brukar vara (men inte heller löst som kobajs) . Jag tycker att avföringen ser dåligt bearbetad ut. Hos de andra hästarna består avföringen av släta bollar, men denna ponnys bajsar ser ganska ”ruffsiga” och ofärdiga ut. Det första jag tänker på är att han kanske på grund av tänder inte kan tugga maten ordentligt och att vätskan då inte binds ordentligt till avföringen, och att det är därför som han är ”rinnig” och bajsarna ser ut som de gör. Han är bara 4 år, och då är det väl ganska sannolikt att det är tänderna som det hänger på?

Ponnyn får endast hö (varken alltför grovt eller tunt), som är av fin hygienisk kvalitet och dammfritt. Han går på lösdrift dygnet runt och med elvärmd vattenkopp. Han är fin i hullet och jag upplever det inte som att han skulle vara stressad i flocken och ha anledning att ”kasta i sig” maten (och därför tugga den dåligt). Han är pigg och glad och beter sig som precis som vanligt.

Själv tror mest på att det är tänderna, och då vore det bäst att få dem kollade snart. Men kan det finnas några andra anledningar till att avföringen ser ut som den gör och att han är ”rinnig”? Bör vi ge honom något för magen?

Hoppas på lite goda förslag. :) Tack på förhand!

Sv: Knepig avföring

Det jag skulle prova i så fall är ½ pkt bakjäst om dagen i kraftfodret.

Han får endast grovfoder. Men om det nu kan hjälpa så ska det nog gå att komma på ett sätt att få i honom det ändå. Tack för förslaget. :)

Jag skulle gissa att hästen går och pillar i sig gammalt gräs. Kanske dricker vatten i pölarna i hagen så att han får i sig en massa skit. Se till att ha ordentlig koll så att hästen verkligen får äta i fred och ge bakjäst så att tarmen får hjälp att stabilisera sig igen. Det kan också bero på för lite fibrer och då kan halm eller grenar vara ett bra alternativ att ge så att fiberhalten i kosten höjs.
Om du misstänker att något är fel med tänderna så ska du ju givetvis kolla dessa också.

Tack för era förslag!

Halm ska hämtas nu i början på veckan och grenar finns det ju gott om som vi kan lägga in i hagen. Jag ska se till att lösa det med bakjästen, det låter som att det är värt att prova. :)

Min treåring har varit precis likadan. Inte diarré men lite för löst för att det ska vara ok + sånt där "vatten". Vi ringde veterinären och blev tipsade om nåt som heter ProEqui (är väl ungefär som Proviva för hästar :p) och det har han ätit nu i sådär 2v. Avföringen är inte bra än, men det går åt rätt håll.

Jag har liknande problem men inte lika vattnigt som dig.
Lånar tråden liten halvt om det är OK?

Hästarnas bollar ser inte hårda och kompakta ut, utan mer löst ihoprullade, de faller sönder väldigt lätt om man petar på dem och är ett helvete att mocka.

Uppstod för några veckor sedan, foderstaten består av hö, lusern och mineraler. Jag började ge varje häst 1 pkt jäst/dag för 2 veckor sedan men ser ingen större förändring. Den ena får ca 8 kg hö och den andra ca 15kg (samt ½kg havre), fördelat på 4 måltider.
Minishettisen har inte samma bajsproblem utan där är bollarna runda och fasta.

På vissa ställen är det lera i hagen, och de kan kanske hitta några enstaka grässtrån. Gran äter de ibland. Alltid tillgång till vatten inne och ute.

Just nu håller jag på och ska sakta vänja in till ett hösilage, blir det inte bättre får jag prata med veterinären.

Kan det vara någon mask av något slag som gör detta? Dags att skicka lite skit på analys?

Hej! Det låter precis som min ponny!

Jag har haft honom i 2,5 år och från och till har han haft samma problem. Jag har pratat med föregående ägare och hon har sagt att hon aaaaldrig hade märkt något sånt (dock var hela svansen full med skit när jag köpte honom så jag tror inte på henne).. Hans uppfödare sa att han hade så när han var liten, så det verkar vara ett problem han haft från och till hela hans liv (12 idag).

Jag har testat några hemmakurer. Tex tagit bort all kraft, bara äta torrt hö osv men det verkar ju du redan ha förstått. Han har under hela tiden sått på halm. Jag testade att ge bakjäst men såg ingen som helst skillnad. Testade även att ge ProEqui som inte hjälpte något alls, förutom att min ponny tyckte att det var väldigt gott :d Han har fått stora doser med loppfrön, vilket har resulterat i en kladdkrubba istället. (Han åt inte, men slafsade på dom = De blir geleaktiga...)

Under en period gjorde jag allt detta samtidig: Testade att blanda ut höet i hagen med halm, dels för att det skulle suga upp vätskan i magen och för att han skulle pilla längre med höet och inte äta massa gammalt gräs och sand. Tog träckprov (850 epg) och avmaskade. Samtidigt som detta började det snöa. Och då blev han perfekt i magen. Efter ett tag togs halmen bort då han inte åt upp allt, och när våren kom och det blev lerigt i hagen igen blev han likadan i magen. Tog träckprov men då var det inte nödvändigt att avmaska.

Efter det har jag försökt se ett samband, och jag tror verkligen att det har med att de äter för mycket jord/sand. Under sommaren är oftast hans mage perfekt, och under hösten är den värst. Våren är inte bra men bättre än hösten, och när snön lagt sig är det också bra.

Nu har jag flyttat från skåne till örebro, vilket betyder att det inte är lika mycket sand i hagarna, utan istället jord. Står att du är från Uddevalla, så jag antar att det är mestadels jord i dina hagar med. Ponnyn har även fått mycket större hagar, vilket gör att det endast är lerigt vid grinden, och att det fortfarande finns såpass högt gräs att han inte går runt och käkar jord. För nu är hans mage SÅ mycket bättre. Inte perfekt, men han har ändå rätt färg på bakbenen ;)

Sammanfattat: Jag tror det beror på jorden. Testa att ge loppfrön, din ponny kanske tycker om dom. Eller om du har möjlighet att byta hage. Ta ett träckprov och lägg ut halm i hagen :)

Hoppas inte att din ponny är ljus/har ljus svans. Min är isabell.. :grin:

Senast ändrad:

Efter det har jag försökt se ett samband, och jag tror verkligen att det har med att de äter för mycket jord/sand. Under sommaren är oftast hans mage perfekt, och under hösten är den värst. Våren är inte bra men bättre än hösten, och när snön lagt sig är det också bra.

Mycket intressant, jag har också funderat i dessa banor! Nu har det varit mer höstlerigt än det varit på många år, dessutom är vintern och snön sen. Magarna på mina hästar har varit bra ända tills höstfukten kom.

Äntligen börjar prognoserna säga mer minusgrader än plusgrader om dagarna så jag hoppas hästarnas magar blir lite bättre. Får fortsätta med jästen och börja med loppfrön för att undvika sandkolik.

Tack för ett mycket intressant svar! :bow:

Hagen som ponnyn går i ligger på en höjd, vilket gör att den är väldigt torr, även under de blötare delarna på året. Den består mest av sandjord och det är blött endast där hästarna står mycket och där den naturliga dräneringen därför har blivit något sämre. Men det är nog den bästa hagen för vintern ändå tror jag. De hagarna som ligger nedanför blir leriga med en gång såhär års, och det är bara fåren som kan gå där utan att totalt vända upp och ner på marken.
Jag har loppfrön hemma, så det ska jag absolut testa. Det kan ju säkert de andra hästarna ha nytta av också, just för att det är så mycket sand i markerna. :)

Angående ljus svans - han är skimmel, men har fortfarande ganska mörk svans. ;)

Ja tycker att du ska testa loppfrö men kanske även koka 1 dl linfrö och ge några dagar för att se om det blir bättre. Testade var för sig men fick bäst resultat med båda samtidigt.

min gamla ponny var likadan det blev aldrig helt bra. dock så är han idag 22 och har samma problem.Hö fungerade bättre än ensilage. När jag hade honom fick han först foderjäst och det blev något bättre men tesatade proviva nyponsoppa och det fungerade jättebra. Men som sagt han var en äldre häst som hade börjat få lite problem med tänderna men inget stort och allvarligt och som skulle påverka så mycket på matspjälkningen.

jag skulle göra en ordentlig utredning om inget fungerar av alla våra olika förslag. Eller dem d orkar testa.
Men eftersom han är så ung och verkar irriterad av det är det nog värt att titta upp detta :)

Har du testat något än? Resultat?

Nu börjar min ponny bli lite bajsig i svansen :( Han har lite vatten, men inte alls lika mycket som föregående år..

Kom på en annan sak.. det brukar bli periodvis bättre när han flyttar till en annan hage/någon flyttar in i hans hage :confused: Han har precis flyttat ifrån en ponny han inte alls passade bra ihop med, och då blev hans mage lite sämre.

Beror inte på stress då han ser många hästar i den nya hagen och inte springer lika ofta som i den förra.

Har jag drömt det... eller kan hästar äta andra hästars bajs ifall de känner att deras tarmflora är lite störd? :crazy: De kanske inte gör det frivilligt?

Vet inte om jag skrev det i mitt tidigare inlägg, men det hade vi på tal en gång, att ge honom bajs. Vissa lägger i vattnet så hästen tvingas dricka det, men vi hade tänkt göra en "god" gröt med betfor, havre, (eller liknande) och bajs! :P

Jag har glömt av tråden lite, men här kommer en liten uppdatering:

Vi pratade med veterinär, som sa att störd tarmflora inte är ovanligt, och att det kan bero på många saker. Det finns också många lösningar, bl.a. en "bonnkur" som han kallade det; att ta bajs från en häst som är bra i magen och lösa i vatten, som sedan silas så att bara vattnet ges till hästen, t.ex. med hjälp av en ketchupflaska. En gång dagligen. Kanske inte något jag ville i prova i första hand, men samtidigt finns det väl kanske lite logik i det? Jag vet inte. Men därför var det ju lite lustig att även du Ponsse nämnde det här med förtäring av bajs. Kanske det rentav finns någon här som har någon erfarenhet av "behandlingen"? Veterinären nämnde också att vissa hästar blie bättre i magen av filmjölk. Annars så var det mest sådana råd som nämnts i tråden redan.

Förresten så har jag också hört att hästar kan äta hästbajs (frivilligt), men jag kan inte minnas varför.

Hursomhelst, hur det har gått med ponnyn. Samma dag som vi talat med veterinär fick jag till min förvåning se att det inte var något rinn på bakbenen, och bajsen som han gjorde i boxen då han för tillfället stod inne såg mycket finare ut, med hela klumpar och inga långa strån. Det enda vi har hunnit prova var halmen, men jag kan inte säga om det var den som gjorde det. Jag hoppas i alla fall att magen ska fortsätta vara stabil nu, då den har varit okej sedan dess, och det blir till att ha stenkoll på bajsarna framöver. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 454
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 919
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 300
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30