Knatteövningar.

M

millemia

Hej jag jobbar som ridlärare, och tycker det är svårt att hitta på bra banor till knatteryttare som har hållit på ett tag. Finns det nån som har nåt bra tips på nån sida eller övning? Tacksam för alla svar.

Sv: Knatteövningar.

Kanske söka på google? Annars har jag ingen aning använd fantasin :smirk:

vad sägs om att bygga en liten "bana"? till exempel rida emellan bommar, göra halt, slalom, cavaletti och så avsluta med ett litet hinder beroende på hur duktiga dem är.
galoppbommar är jättekul :D man bygger upp tre-fyra "studshinder" längs långsidan eller mitten, hindren är bara kanske tjugo-trettio cm höga och så galopperar man över dem utan några galoppsprång, som en studsserie fast jättelåga hinder. :bump:
en lite kul galoppgrej är att man rider på en volt/fyrkantspåret (beror på hu många man är. alla travar förutom den som rider först som fattar galopp och galopperar ett varv tills man ligger sist, då är det den som rider först som ska galoppera. kanske inte ska göras om man har hästar som gärna vill galoppera ifatt sina kompisar, kan bli dumt då.
hoppas de får kul :D

Hej!

"mina" ungar tycker det är jättekul med stafett, man lägger en bana, gärna i terrängen, och säger att mellan stenen och tallen ska ni skritta, uppför backen får ni galoppera om ni vill, det ska vara trav mellan björken och rönnen o.s.v. Straffpoäng för de som håller fel gångart. Både hästar och ungar tycker det är jättekul! :)

Jag brukar ställa upp lite koner som de ska rida serpentiner mellan, göra halt på vissa utmärkta platser.
Sedan brukar jag lägga upp bommar till en ruta så ska de vända hästen inom rutan =)

Du har fått massor av roliga tips. Har man elever som ännu har ledare kan man göra lita olika banor. Svårast är att styra så jag brukar sätta ut massor av konor på ridbanan sen får de leka följa John och styra och snirkla mellan konorna. Den övningen är bra för olika nivåer från riktiga nybörjare till mer avancerade man ökar bara svårighetsgraden.

Bom och konbanor med serpentiner, cavaletti, halter och övergångar är bra. Det viktiga är att få ett flyt på ridbanan så det inte blir krockar. Se exempel i cavalettibanan i Strömsholmsmetoden den brukar jag modifiera till olika nivåer med eller utan hopp.

Enkla serpentiner på lång och kortsidan med ex cavaletti på långsidorna är kul.

Ett universaltips är att ställa ut konor så att de är tvugna att "navigera" hästen utan att åka med. Ridvägarna skall vara korrekta vid bokstäverna och även storlekar det är jätte viktigt då tvingas eleverna att själva styra och parera hästarna.

Lekar är också bra: 1,2,3 ost, hela havet stormar...mer förslag önskas :idea: Barnen får bra balans och de blir tuffare med lite lek. Gärna med ledare där ledaren har långt grimskaft så det är barnen som gör grovjobbet men ledaren finns där för att hejda farten om det behövs.

Lycka till!

Åh min ridlärare har en massa roliga övningar. Synd att jag aldrig kommer ihåg dem. Här är några iallafall

- Parkeringsrutan (4 koner som man måste göra halt innanför annars blir det "böter" - ingeting)

- Hela havet stormar (hoppa av hästen vi konen eller bara göra halt vid den)

- Halt/Voltövning (ställ ut en massa koner på måfå. Sen kan man variera i det oändliga. Halt vid valfri kon, halt vid bestämd kon, volt som innesluter x antal koner mm mm)

- Konbana (rides två gånger i valfri gångart. Det gäller att rida lika fort båda gångerna - den med minst tidsskillnad vinner)

- Ruter ess (går in på alla fyra hörnlinjer och bildar på så vis ruter ess. Alternativt delar man in gruppen i 4/2 grupper där varje grupp får en/två linje/r de ska gå in på. På linjerna kan man träna det mesta.)

- Galopp övning (Alla går i tex trav den ridlärarn säger till fattar galopp och galopperar upp till nästa häst. Får ungarna att titta upp och tänka på fördelningen. Ju mindre avstånd desto mindre galopp. Kan ju även göras från skritt till trav.)

- Blixtlåset (Klassisk övning där det gäller att se upp på varandra. Hur man lägger upp det spelar mindre roll huvudsaken är att ungarna ska komma till en punkt där de måste ta hänsyn till varandra för att inte krocka, ett exempl är att rida i 8:or)

Måste bara klämma in hennes avslutningsreplik med småbarnen:
- Och så klappar vi oss själva och hästen!
Så sött när ungarna tar henne bokstavligt:love:

Senast ändrad:

När jag var liten tyckte jag att det var jätte kul med "jorden runt". Man gör det i skritt. Om man nu ska snurra medsols så lägger man över vänster ben över hästens hals så att man har båda benen på samma sida. Sen fortsätter man så att man sitter bakåfram på hästen. Efter det så fortsätter man med att lägga över höger ben så att benen är på samma sida ännu en gång, dock på andra sidan. sen lägger man över höger benet över halsen och sen plockar man upp tyglarna. Klart:D!

Sen kan man ju också träna på att sträcka sig fram och nudda hästens öron och sedan sträcka sig bakåt och nudda svansroten.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 990
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Amha
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
719
Senast: SiZo
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama