Knatte på storhäst?

L

Loria

Det är så att det är en liten tjej som rider för mig på en stor häst. Hon har blivit lovad en ponny till våren, men pga. av brist på stallplats kommer det nog dröja ett tag. I slutet av förra terminen ställde hon upp i en "välj din egen höjd"-tävling och hoppade 30 och 40 cm utan problem på den stora hästen. På lektion har hon hoppat som högst 60 cm. Hon har blivit otroligt taggad av sina 2 rosetter och pratar inte om ngt annat än tävlingar, men det är ju lite problematiskt då den lägsta klassen för stor häst är LD (90 cm) och det ju en bit för högt för flickan. Min fråga är då- kan man söka dispans på ngt sätt, så hon kan ställa upp i ponnyklasser på den stora hästen, för det är väldigt sällsynt med "välj din egen höjd"? Det är så hjärteknipande att behöva säga till henne att hon inte kommer att kunna tävla ngt mer förns hon skaffar en ponny!

Sv: Knatte på storhäst?

Nej, du kan inte få dispans att tävla en häst i ponnyklasser. Dessutom 60 cm är ju L:D för b-ponny så det är inte många ponnyklasser som ligger under den höjden. Kan man inte hoppa 90 cm på häst är man helt enkelt inte redo för riktiga tävlingar ännu.

Finns det inga träningstävlingar / pay and ride i ert distrikt?

jo, men jag tänkte att hon skulle kunna vara med i 60 cms-klasser. Nej, inte vad jag vet, men jag ska nog forska lite i det. Vad menar du med att man inte är redo att tävla om man inte kan hoppa 90 cm? flickan är ju 8 år..

Hur ska du lösa avstånden och svängarna i en klass som är byggd för b-ponny på en häst?

Det har väl inte med åldern på ryttaren att göra? För att tävla häst i hoppning ska man hoppa minst 90 cm. Och det klarar hon inte. Därför är hon inte redo för riktiga tävlingar.

jag tänkte inte lösa det, utan jag undrade om det gick att ordna så att hon kunde få vara med, kanske efter alla b-ponnyekipage hade ridit eller dyl. Att hon inte är mogen att tävla stor häst i storhästklasser är jag mkt medveten om, därmed anledningen till min fråga.

Men tycker du att det blir rättvist att hon får tävla en häst på kanske 165 cm i samma klass som en ponny på 125 cm? Och faktum kvarstår ang avstånd och svängar - hur ska det lösas?

Hon är helt enkelt inte redo att tävla utan får vänta antingen till hon kan hoppa häst 90 cm eller tills hon får en ponny. Fram till dess får hon hålla sig på Pay and ride.

Att tävla är ingenting självklart som alla ska pyssla med så fort man sätter sig på en häst. Hon precis som andra får vänta tills hon är tillräckligt duktig.

i såna fall skulle hon ju få starta utom tävlan om hon skulle rida bland b-ponnyerna...så de skulle ju inte va orättvist

Om man ändå ska vara utom tävlan så man väl lika gärna åka på ClearRounder, Centimeterhoppningar, träningstävlingar, blåbärhoppningar och allt vad det heter där höjden brukar helt valfri.

Men någon vanlig tävling bland B-ponnier kommer hon inte få starta vare sig med eller utan tävlan, det är jag tämlighen övertygad om.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 909
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 335
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka