Knästöd?

cristobal

Trådstartare
Vilken funktion har knästöden på sadeln?
Ingen av de jag ridit för har kommenterat hur knäna ska förhålla sig till dem, och nu undrar jag om/hur ni använder dem?
Själv är jag ganska omedveten om hur jag gör.

Sv: Knästöd?

Förstår inte riktigt hur du menar? Dom bara sitter där, och hjälper till att få en bra sits och position med skänkeln, om sadeln passar dig ska du inte ens tänka på att de sitter där.

Nej, det är ju just det, jag har aldrig tänkt på att de sitter där...
När använder man dem medvetet? Kan det vara så att jag missat något här?

Man använder dem inte medvetet, man använder dem omedvetet! Som kullerbytta skriver, rid i en sadel utan så känner du skillnad. Men det är ju inte så att du sitter på hästryggen och tänker att "nu ska jag trycka till lite på knästödet" eller liknande.

OK, kanske leder detta ingenvart... Jag är ju ganska upptagen av sitsen och hur den inverkar, och då borde ju även knästöden komma in som en del i det hela, men men

Knästöden hjälper benen att ligga på plats, vanligtvis är de konstruerade för att ryttaren ska få en bra sits osv osv. Felplacerade knästöd ger en felaktig sits. Men rätt placerade så märks de inte av och används inte för att påverka hästen.

Lite som en tygel med stroppar, gummi eller helt släta. De fyller ingen funktion mer än att hjälpa ryttaren att hålla i tygeln.

då man som nyörjare rider så hjälper ju knä stöden till genom att man inte kan dra upp knäna lika lätt. om man jämför med barbacka ridning så är det lättare att dra upp knäna där,(vilket vissa gör för att hålla balansen i trav/galopp (dock så hjälper det inte men de flesta nybörjare gör det ändå atomatiskt))
då man har hittat balansen och sitsen så drar man inte upp knäna och knästöden sitter bara där för att hjälpa oss med sitsen.

deras ursprungliga funktion är nog inte som knä stoppare men motverkar det i alla fall^_^

Jag använder mina knästöd, speciellt det vänstra! :bow:

Jag är kortare/stelare i ena sidan vilket gör att jag sitter ojämnt. Jag måste tänka på att hålla bak vänsterbenet ändå från höften, eftersom det gärna stretar emot lite och vill åka fram. Så min tränare gav mig tipset att flytta bak det vänstra knästödet lite, så att det blir lite mer stöd för det benet och det inte åker fram lika lätt. Åtminstone så blir det lite lättare för mig att hålla det i rätt position.

Sen ska vi inte tala om när man rider ut! När man svävar fram i en härlig galopp och hästen får för sig att den där gropen i snön eller den där grästuvan, ser otroligt farlig ut, och tvärstannar. Då känns det ganska bra att ha något som tar emot och fångar upp lite framtill så att man inte glider så mycket i sadeln.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama