Knäslut??

Sv: Knäslut??

Jag hänger envist fast vid det gamla. Rider ut i lätt sits flera gånger/vecka och vrider verkligen knäna inåt och hälarna ut. Det har räddat mig åtskilliga gånger när något oväntat händer och hästen försöker göra helt om. Dock är min sits inte världens snyggaste (har eg för stor häst dessutom, mina hälar är med hoppläder mer än en deci ovanför maglinjen på hästen) men den är mycket stabil! Underskänkeln åker gärna bakåt i nedåtfasen av höga språng, men mina försök att hoppa utan knäslut har hittills resulterat i att hästen "hoppar ur" mig - känns som att hästen lämnar mig mitt ovanför hindret! Fråga mig inte hur det kan komma sig att jag fortfarande är i sadeln när vi landar. :D

Whirlie skrev:
Prova sedan att vrida benet (få tårna att peka utåt) från knät utan att låret roterar. (...)
Men man kan ju vrida foten utåt i fotleden?

Jag förstår visserligen inte vad det har med saken att göra? Vilket håll tårna pekar åt altså... :confused:

Hmmm... oki, du har rätt - dålig förklaring av mig där med tårna . :o Min poäng var egentligen att man inte kan vrida underbenet utåt från knäleden vilket jag har hört en del instruktörer säga - och jag går igång varje gång. :devil: Kan inte låta bli att kommentera... :angel:

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med inlägget, men man ska inte sitta på framsidan/insidan av låren iallafall, så det spelar ingen roll om man kan göra så eller inte.

Visst kan man göra det, men "snart" så kommer det (förhoppningsvis) bli svårt att hitta domare/tränare som är nöjda när deras elever sitter på det "gamla" viset.

Jag fick tipset att man ska prova att dra upp benen/knäna så långt man kan så att man bara har rumpan i sadeln (är du med? benen ska alltså inte ligga emot sadeln alls.) och rida runt så ett tag, gärna i alla gångarter (sätt en exra rem i sadeln eller nåt om det är svårt, eller håll i framvalvet - det ska inte se snyggt ut det här ;) ), tills man verkligen känner att man inte behöver knipa med knäna för att sitta stadigt och att man faktiskt kan sitta såhär utan att ramla av! släpp sedan ner benen och känn skillnaden :D
och sedan, så fort du känner att du börjar halka tillbaka i din gamla sits - sätt dig i "position" igen :bump: och börja om. efter det vet du iallafall hur det ska kännas och behöver kanske inte sätta dig sådär varenda gång, utan kan bara tänka efter lite och rätta till benen/sätet.

heroine skrev:
Jag fick tipset att man ska prova att dra upp benen/knäna så långt man kan så att man bara har rumpan i sadeln (är du med? benen ska alltså inte ligga emot sadeln alls.) och rida runt så ett tag, gärna i alla gångarter QUOTE]

Det låter som ett bra tips tycker jag, skall testa detta nästa gång jag tränar! Har själv problemet att jag ofta kniper/drar upp knäna i galoppen.

Knäslut kommer jag ihåg... :)

När jag var 10-15 år och red på ridskola. Vi red i manskapssadlar på stora hästar (inga ponnier, inte). För att träna knäslutet fick vi rida lätt utan stigbyglar...

Sen gjorde jag vid 20 års ålder ett ca 10 år långt uppehåll från hästar och ridning. När jag började om igen på samma ridskola så var det inte tal om knäslut längre. Men det tog ett tag innan jag "lärt om mig" i hjärnan. :) Ridläraren sa då att "det är inte knäna som ska ligga emot utan snarare vaderna!". :)

Nu vid 40 års ålder kan jag inte begripa hur man ens kunde rida med det knäslut vi fick lära oss på ridskolan som knattar! Å hur kunde rekryterna förr rida så? :smirk:

Norrland

Jättebra tips! När man lägger emot skänkeln igen efteråt känns det verkligen att man sitter kanon, sen glider man ju tillbaks igen, men det är bara att upprepa! :)

Julle skrev:
Men hur gör man för att det inte ska bli att man sitter och kniper istället då? Jag förstår inte riktigt skillnaden tror jag...

Kan det vara så att man måste komma ned i sadeln och hitta balansen först och sen hitta knäslutet då? Just så att man inte försöker hålla balansen med knäna?

Egentligen är väl knäslut ett lite föråldrat begrepp. Men om man istället tänker sig att skänklarna, som någon sa, ligger tätt intill hästens sidor så är det en annan sak. Kallar man det knäslut då fokuserar man för mycket på just knäna och kanske kniper. Tänker man sig hela skänklen blir det en annan sak. Vad som är viktigt är att tänka att insida av lår och insida av knän och vader skall ligga mot hästen (inte baksidan av detsamma) och att fotens undersida skall vara riktad så att den skulle kunna stå på marken, så hamnar benen rätt. Alltså inte som på min avatar där fötterna sticker ut och inte skulle kunna stå på marken. ;) Så jag vet vad jag måste jobba med. Hade en centrerad ridning instruktör nyligen som drog i mina ben och längde dem och visade mig hur skänkeln skulle falla. Det var bra.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

heroine skrev:
Jag fick tipset att man ska prova att dra upp benen/knäna så långt man kan så att man bara har rumpan i sadeln (är du med? benen ska alltså inte ligga emot sadeln alls.) och rida runt så ett tag, gärna i alla gångarter (sätt en exra rem i sadeln eller nåt om det är svårt, eller håll i framvalvet - det ska inte se snyggt ut det här ;) ), tills man verkligen känner att man inte behöver knipa med knäna för att sitta stadigt och att man faktiskt kan sitta såhär utan att ramla av! släpp sedan ner benen och känn skillnaden :D
och sedan, så fort du känner att du börjar halka tillbaka i din gamla sits - sätt dig i "position" igen :bump: och börja om. efter det vet du iallafall hur det ska kännas och behöver kanske inte sätta dig sådär varenda gång, utan kan bara tänka efter lite och rätta till benen/sätet.

Det där måste vara absolut bästa metoden till att lära in en utmärkt stolsits.

Hälsning Maja

precis... därför är det bra att åtminstone ibland ha en ridlärare eller ngt som kollar att det verkligen blir rätt :)

*svarar alla*

Ok, nu har jag fått lite mer hum om vad det är (eller inte är)!! Tack för alla bra svar!!

Jag tror med på att fokusera på underskänkeln och att hela benet ligger emot hästen. Ska fråga min ridlärare imorgon med och höra vad hon säger!!

Tack igen!! :D

norrland65 skrev:
Knäslut kommer jag ihåg... :)

När jag var 10-15 år och red på ridskola. Vi red i manskapssadlar på stora hästar (inga ponnier, inte). För att träna knäslutet fick vi rida lätt utan stigbyglar...

Sen gjorde jag vid 20 års ålder ett ca 10 år långt uppehåll från hästar och ridning. När jag började om igen på samma ridskola så var det inte tal om knäslut längre. Men det tog ett tag innan jag "lärt om mig" i hjärnan. :) Ridläraren sa då att "det är inte knäna som ska ligga emot utan snarare vaderna!". :)

Nu vid 40 års ålder kan jag inte begripa hur man ens kunde rida med det knäslut vi fick lära oss på ridskolan som knattar! Å hur kunde rekryterna förr rida så? :smirk:

Norrland

Här är en till som fick lära sig att rida med knäslut! Det var i mitten av 60-talet, i manskapssadlar och med lättridning utan stigbyglar. :D Minns även när vi fick hoppa bana med en femkronorssedal mellan knäet och sadeln.....
Jag gjorde ett uppehåll mellan -72 och -78 och det första jag fick höra när jag började på ridskolan var "Du rider ju med knäslut"...

Jag jobbar fortfarande med att arbeta bort knäslutet. Men man kan ju alltid trösta sig med att inte ens Ulla Håkansson har lyckats. :D

Immer

Britta och Silver-tiden alltså!! 60-talet menar jag med det!! ;)

Tycker det verkade så mysigt att ha hålla på med hästar då, på 50-60-talet. Så kravlöst liksom!! Eller har jag fått fel uppfattning?

Nej, du har nog ganska rätt i det du skriver.
Men jag tror att vi fick lära oss rida utan tävlingshets och utan att "hålla i och sparka på"... :D Och så fick vi lära oss att hästen hade ett värde, det var inte bara att döma ut och köpa en ny när den inte längre motsvarade förväntningarna.

Immer

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar