Knasig idé?

MonteRose

Trådstartare
Kom att tänka på en sak i dag när jag blandade hästens kvälls och morgon-krubbmat.

Om man blandar nåt sockerrikt foder så som Betfor och Salsa grön naturell med vanlig bakjäst och låter det stå några timmar. Finns det då någon möjlighet att jästen bryter ner nån del av sockret i fodret?

Sv: Knasig idé?

Har ingen aning. Men för att jäsa må det väl så relativt varmt (tänker på när man jäser bullar hemma, blir det kalldrag så förstörs ju jäsningen) så jäsningsprocessen kommer igång. Sen vette tusan om det är bra att sätta igång nån jäsningsprocess om hästen ska äta det? Nån borde kunna fylla in fakta här :D Har alltid mitt ståendes i stallet och blandat med kallvatten så det är ju alltid bara kring 5-10 grader så jag vet inte hur det skulle påverkas om det skulle jäsa. Låter dock inte bra..

Man kan ju kalljäsa frukostbullar i kylen över natten.

När jästen bryter ner socker så blidas alkohol och koldioxid. Kan inte vara så himla skadligt kan man tycka. Blir man däremot bli av med en massa socker så är det ju perfekt.

Nu vet jag inte hur mycket alkohol som hinner bildas men jag ger nog hellre hästen socker än alkohol :p

Min hästs mat har aldrig jäst fast det står uppblött med jäst från 08- 18tiden när de får mat. Så hur länge ska du ha maten i kylen då?:D Och jag vette tusan om jag vill ge hästen alkohol ;)

den lilla mängd alkohol som bildas i jäsningsprocessen är nog knappt märkbar för hästen...

Visst konsumerar jästen en del av sockret. Men förlorar man inte vitsen då med att ge levande, aktiv jäst till hästen? Jästen förbrukas väl i förtid då, eller tänker jag fel?

Det är ingen bra ide. Man ska blanda i jästen precis innan servering just för att det annars börjar jäsa vilket det gör så fort det är plusgrader och jäst foder är ingen tjänlig föda för hästen.

Visst konsumerar jästen en del av sockret. Men förlorar man inte vitsen då med att ge levande, aktiv jäst till hästen? Jästen förbrukas väl i förtid då, eller tänker jag fel?

Hrm... Men jästen dör väl inte för att den jäser, eller? Den förökar väl sig?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?