Knäledsinflammation?????

Filur F

Trådstartare
Har en valack som för några månader sen blev friskförklarad från kotledsinflammation hö bak. har pga skadan ej ridit så mkt, men börjat sätta igång honom och det har gått hur bra som helst till för några veckor sen...

Hovslagaren skulle komma och sko, såg att hästen hade ett sår på vä bak, men han var ej halt eller svullen, efter skoningen var han halt vä bak...

hovslagaren kom tillbaka någon dag efter för att kolla, hästen reagerade inget men var fortfarande halt morgonen därefter.. åkte till veterinären för att göra hältutredning men han var varken halt i böjprov eller longering...

Kommer hem hästen fortfarande lite halt men mest stel så jag tänker att det är en sträckning så jag promenerar bara honom några dagar och han blir lite bättre men är fortfarande halt/stel på morgonen... börjar rida honom så han blir bättre av det men så fort jag sätter på honom sadeln så blir han halt...

Ringde till en ET som var hos hästen idag och kollade igenom honom... Han hade rejält ont i ryggen och sadlen hade tryckt fel mest på vänster sida.. Så får inte rida honom på 2 veckor...utan bara gå eller tömköra honom...
När ET hade masserat honom var han som en helt annan häst, tog längre steg och var lugn och harmonisk..
ET:n tyckte att jag skulle vänta med att åka till vet med honom för hon hoppades på att det skulle vara sadlen som orsakade hältan..

Är osäker på om jag ska vänta så länge då han haft hältan rätt länge nu.. hon kände och tryckte på knäet och han var svullen och så fort hon böjde på knät blev han kraftigt halt...

Vad tror ni att det kan vara?? är det någon som varit med om liknande??
Ska jag vänta eller åka med honom till vet??

Ursäkta för långt inlägg men måste skriva av mig och får råd!!
// F

Sv: Knäledsinflammation?????

Om hon tryckte på bakknäet och hästen blev halt... Åk till vet! Om han ömma i ryggen - blev masserad och bättre igen... Ja då kan det vara sadeln men om den gått med en felaktig sadel en längre tid så kan det ju sätta spår på leder och inflammationer kommer... Så i vilket fall som helst tycker jag - åk till vet och tala om vad ET hitta då kan de fortsätta utreda om de hittar ngt där! Då kanske hästen får behandling innan det blir kroniska besvär:grin:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025