Sv: Knäledsinflammation
Vi har lagt upp ett träningsprogram för min femåring efter behandlad knäledsinflammation. Han fick först den sedvanliga vilan, dock ingen boxvila, utan vila i hagen. Jag har för mig att hela den perioden var ca 8 veckor och innehöll ca 2 veckors hel vila i hage, och därefter stigande grad av först skritt vid hand, sedan skritt under ryttare och slutligen korta pass av trav o galopp under ridpasset. Efter återbesök u. a så satte vi i gång med ett träningsprogram som gick ut på att rida honom korta pass men varje dag med en vilodag i veckan. I ett ridpass lade vi in både trav och galopp som vi ökade på för varje vecka. Ex första veckan var totaltiden för ridpasset 20 min varav 5 min trav och 5 min galopp, andra veckan ridpass på 30 min varav trav 10 min och galopp 5 min osv osv. Ingen hoppning alls men väl bommar på marken, inget markarbete på små volter men väl på 20 meters volt, inget arbete i ridhus eller på andra alltför mjuka underlag. Mycket variation i tempo, inget malande i någon gångart. Kontroll av utrustning OCH regelbunden massage och stretching av utbildad massör. Regelbunden var från början var 14:e dag och nu 1 gång i månaden. Stretchingen sköter vi själva efter varje pass. Liniment på alla leder och känsliga muskelgrupper efter varje pass.
Nu är hans ridpass i terrängen ca 1 timme och dressyrpassen 30 minuter, massage en gång/månad OCH vi lägger in extra vilodagar om vi märker minsta tendens till korthet i steget eller om han verkar matt och ovillig till arbete. Peppar, peppar nu har han haft sin absolut längsta skadefria period på snart ett halvår och vi hoppas att vi har kommit på ett bra koncept.
Lycka till med din!