Knäckt....

Lilla

Trådstartare
Min nya katt som jag skaffat som sällskap till min innekatt är hur go och söt som helst men hon får mig att vilja hänga mig....

Hon löper....hon skriker hela nätterna och nu är jag så trött att jag vill spy. Det kan jag stå ut med men det jag inte står ut med, det är att hon kissar överallt. Jag hade inte sett henne göra det men eftersom hon löper så tog jag för givet att det var hon och inte min andra katt som gjorde det.Mitt hopp stod till att hon kissade för att hon är såååå K*t....Men nu precis såg jag henne gå till ett hörn i köket.Hon bara satte sig och kissade....det fick mig att ge upp hoppet...att det skulle bero på löpningen...jag vet inte vad jag ska ta mig till....jag tvättar och skurar och gråter.....Vad gör jag för fel???

Sv: Knäckt....

Det är rätt vanligt att honkatter kissar på fel ställe under löpningen.

RING VETERINÄREN och begär
1. tid för kastrering
2. recept på ppiller så du klarar dig till kastreringen
3. instruktioner på hur du avbryter löpningen med ppillrena.

Så är det att ha fertil katt :crazy:
Det går att avbryta löpet med p-piller, även om det inte är alls bra i längden funkar det fram till kastrering. Feliway kan hjälpa mot kissandet, men det kostar ju litegrann (200:- hos min vet, tror jag). Annars får du bita ihop ett tag, hon löper ju inte i all evighet.

Varför inte? Många honor gör det. Om hon inte hade löpt hade man kunnat misstänka UVI eller liknande problem, men eftersom "pissehonor" är så vanliga så är det absolut det första jag tror.

Jo, det förekommer att honkatter kissar "fel" vid löpning.

"Många honkatter har uttalade löpningssymtom, med stark rastlöshet, matvägran, högljudd vokalisering och urinering på oönskade ställen."
Källa, katter.nu

Välkommen i klubben för löpska honor ;-)...eftersom jag själv ej fått tummen ur och kastrerat min hona än så käkar hon p-piller...MEN nåde mig om jag glömmer ge ett piller...då kissar hon i hundens Bia bädd....Så många gånger jag slitit mitt hår pga av detta...En Biabädd tvättar man ju inte i en grisblink presis..och helst inte då sömmarna är lite spruckna så kisset verkligen kan leta sig ned i skummgummit ;-)...Ja, och sedan ska den ju torka i sju svåra år också utan att för den skull börja mögla...Så allting kommer att ordna sig om du gör som andra förelsagit: P-piller tills du kastrerat henne. Min katt fick en hormonrubbning och VÄGRADE sluta löpa...det ska jag säga dig var inge kul....En katt som skrek å pissade i hundbädden i nästan 1 månads tid :-(...Men nu är allting frid å fröjd....och för att vara på den säkra sidan så plockar jag bort Biabädden under dagen....

Jag skulle gissa att allt det där försvinner när du kastrarar henne, det kan du ju göra nu på en gång eftersom hon är könsmogen nu.

Ska hämta ut p-piller i eftermiddag.Vet trodde att hon kunde sluta kissa om en vecka om jag har tur.
Håll tummarna!

Självklart! *blåhåller*
Fick du instruktioner om hur man bröt löpningen också? Piller tre dagar i rad var det med den sorten jag fick, sen underhålla på vanligt sätt en gång i veckan.

Nej jag fick inte det men det stod att det gick, dock inte hur länge jag skulle ge varje dag.Promon fick jag.

Samma som här då. Promon vet. 5mg.

"För djur 1 tablett dagligen i 3 dagar därefter 1 tablett per vecka"
har veterinären skrivit ut åt mig (eller ja, åt kattan).

Senast ändrad:

Ok då provar jag så....
Jag har fått ett litet hopp och i dag har mamma varit en ÄNGEL och skrubbat min lägenhet.Katten är instängd på toa och jag hoppas att p-pillren hjälper.
Tack för allt stöd och råd! :love:

Det här fixar du! Efter helgen så borde hon vara en raring igen.

För min missa så tog det de där tre pillerdagarna innan hon blev sig själv igen, men nu är hon så go så go. Idag är det två veckor sen hennes första löpdag. (Hon var riktigt billig, ja, praktiskt taget gratis, fram tills pillrena verkade...)

Jag hoppas det. I går släppe jag ut henne från toan när jag hemma men hon gick direkt till soffan och satte sig...*suckar*

Hon har nu fått tre p-piller men är precis lika galen som tidigare.Hon skriker och kör rumpan i vädret.Hoppas att hon snart ger sig...

Oj då. Var det sista i morse? Min tös fick dem på kvällen. Ett på lördag kväll, ett på söndag kväll, ett på måndag kväll. Hon höll fortfarande på på måndagskvällen när hon hade fått sitt sista men sen på tisdagkvällen var hon "bra".
*håller tummarna*

Fortsätt ett par dagar tills hon har avbrutit löpningen.

Senast ändrad:

Hon fick sista i går.Men står med rumpan i vädret.Ska jag ge mer piller eller ska jag bara vänta???

Jag var tvungen att fatta en beslut själv så jag gav katten fler piller.Nu har hon fått fem.Jag TROR att hon var lite bättre i morse när hon fick gå ut i lgh.Inte riktigt lika mkt rumpa i vädret och inte lika mkt skrik.Hon låter just nu på toan men det är svårt att avgöra om det är jam eller löpskrik.

Djurhållning är rena improvisationsteatern ibland. Men det låter som det går åt rätt håll nu. Så skönt för er alla! I instruktionerna som kommer med tabletterna står ju bara "en tablett dagligen", så kör tills hon har plockat ner rumpan på rätt nivå igen.

Har du bokat kastreringstid ännu då? Min missa ska opereras på skärtorsdagen, så jag kan vara hemma med henne ett par dagar efteråt och se att hon sköter såret sjysst. Och se till att den stora killen inte hjälper henne för mycket också förstås.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag tog hem en katt nån månad innan jul för jag tyckte min andra katt behövde lite sällskap...
Svar
16
· Visningar
4 270
Senast: dee79
·
Övr. Hund Några gånger har det hänt att jag fått höra roliga och mindre roliga saker när jag mött folk eller behövt säga till min hund på skarpen... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 973
Senast: lil-sis
·
Övr. Katt Behöver väl mest skriva av mig.. men skulle också vilja höra er åsikt förståss... Jag har haft min bondkatthona sen liten (fött upp...
Svar
12
· Visningar
1 688
Senast: skuggi
·
V
Övr. Katt Jag äter efter devisen "På julen får man ta från det undre lagret" och har snart mulat i mig alla goda bitar i paradisasken :crazy...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Vaccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka