Roliga människor man möter med hunden nästan varje dag

Sv: Roliga människor man möter med hunden nästan varje dag

Men herregud! Att det finns såna nötter!!? Helt sanslöst! Det är galet vad många "hundkännare" det finns därute i landet, som vet allting om hur ens hund fungerar bara genom att ha träffat den 1 minut på en promenad. Fantastiskt... ;)

Hahaha, ja precis! Att inte dom är instruktörer, dom kan ju tjäna storkovan :D:idea:

Kl*

För några dagar sen var jag ute med min hund. När vi gick förbi affären hörde jag en liten hund skälla, men fortsatte gå utan att titta dit. Men när jag vände på huvudet kom en liten hund rusande mot oss med kopplet släpande. Jag skyndade såklart att försöka ta den eftersom det var på eftermiddagen och mycket trafik. Sedan kom en liten tjej springande och bannade sin hund. Jag vet inte om hon bundit fast den och att den slitit sig eftersom jag inte såg vad som hände. Men nu i efterhand har jag fått höra att hon tydligen bara brukar släppa hunden med flit titt som tätt efter andra hundar.

Hur är man funtad som förälder när man låter sin dotter gå ut med hundar som hon riskerar livet på? Jag sa ingenting till henne eftersom jag blev lite omskakad av händelsen, men min kompis har sagt till henne flera gånger att man inte får släppa sin hund hur somhelst, att det kan vara farligt, men hon fortsätter att göra det. Vore nog bäst att ta ett snack med hennes föräldrar så det inte händer en olycka :crazy:

Jag har tyvärr fått se under helgen varför en brukshund inte funkar hos en som inte vill jobba med sin hund och inte har intresse alls att få sin hund bättre.

Jag är sån som helst inte kommenterar eller pratar om andras hunduppfostran men under helgen hade jag verkligen lust att fråga henne vad hon skulle med en bruks schäfer till.

Inge pli i koppel, var överallt, gjorde ständiga utfall mot min hund, skrek inne, skrek ute, kunde inte platsliggning, stanna, eller Nej. Den var ett nerv vrak.

Jag frågade henne lite snällt varför hon inte gjorde något åt utfallen.
-det är ingen ide. Fick jag som svar.

Min kompis har även frågat om hon vill med henne på kurs. Men det behöver hon inte. Nej jag ser det :eek:

Den där hunden ska bo med min hund hos en kompis till mig som har henne på foder. Funkar det inte kommer min hund tillbaka om en vecka.

Ville bara spy av mig lite.

För några år sedan var min familj och jag och mina kusiner vid deras sjö med våra hundar. Vi har en korsning mellan bichon och lite andra raser, det är även deras hund som är mamman till min.

Vi satt i alla fall och tog det lugnt, hundarna låg och gottade sig i solen och allt var helt underbart tills en stor doberman rusar ner på stranden springer raka vägen fram till mammahunden och tar ett fast grepp om hennes nacke. Han rister henne ett tag innan han slänger iväg henne en bra bit. Hon springer och gömmer sig så fort hon kommer upp på benen igen. Min pappa och min morbror flög upp och försökte rädda henne medans dobermannens ägare bara stod en bit bort och glodde. Hon kallade in sin hund efter att den nästan dödat våran hund. Och sedan går hon bara därifrån.

Att det kan finnas sådana idioter!!

Ursäkta om det var lite rörigt

*Kl
Har hant en hel del markligheter genom aren men det mest oforskamda tror jag var tva tanter i somras. Vi var ivag pa vadrarhem av den finare sorten och hade med F. Hon ar en 14 arig labbe korsning. Har tidigare varit mkt overviktig och nu antligen ser hon ut som en hund (tack vare minskad godis, okad motion och metabolismens nedsattning iom aldern).
Jag tog ut F for att kissa pa morgonen. Hon var los och gick ett par meter framfor mig. Tanterna sitter i tradgarden och haller pa med ngt projekt och F gar fram for att halsa. Tanten "pratar" hogt med F om hur synd det var om henne som var sa mager och vilken elak matte hon har som inte matar henne.
Ursakta, bara for att varan hund har midja och inte ser ut som 90% av alla labbar jag ser sa ar jag en djurplagare? Forsokte vanligt forklara att hennes leder inte klarar av overvikt pga hennes alder etc. Tro det eller ej men tanten fortsatter att hogt klanka ner pa mig som hundagare.

Sen ett par kompisar till oss som har en spaniel utom all kontroll. Hunden ar overenergisk och kraftigt understimulerad. Den ar fyra bast och kissar fortfarande pa sig varje gang den ser en manniska. Kan inte umgas med andra hundar, folk eller whatever. Skaller, springer i moblerna etc. Vi tar aldrig med oss var hund hem till andra (undantaget svarforaldrarna) av respekt for deras hem. Alla tar med sig sina hundar hem till oss. Det kan jag ta. Men nar de sager at oss att koppla var hund da deras springer losa. Springer runt i vart hus och vart stall (F kan vara vaktig mot stressiga / hyper hundar). Nar de dessutom sitter i vart kok och kallar upp hunden pa var soffa samtidigt som de snackar om hur F inte far komma hem till dem da hon ar elak mot deras hund.
Kan bli tokig for mindre.
Ber alltid uttryckligen att ingen matar nagon av hundarna nar de ar hos oss. Under nagra som helt omstandigheter. Ingen lyssnar utan matar hundarna med kottbitar nar de ar bara nagon meter fran varandra.
Sorry for langt inlagg - hett amne...

Kom precis ihag en annan intressant handelse harom veckan.
Var ivag vid tvattomaten och satt och laste nar en ung tjej kommer in med en ung stovaraktig sak. Min forsta notering var shacklet som helt gick emot hur hunden uppforde sig (nagot valpig men glad och positiv). Hon slapper hunden los medans hon grejar med tvatten. Sager "Stanna" lite halvhjartat men vantar inte pa respons fran hunden. Inom en halvsekund gjorde den sig bekant med alla i rummet. Tjejen borjar folja efter hunden medans hon upprepar dennes namn pa samma halvhjartade satt. Hunden gar forbi mig och jag stracker mig ner och plockar upp kopplet. Hunden stannar och tjejen tar kopplet.
Sedan snaser hon att "I would have got him you know!"
Sadana manniskor som gor att det ar kul att hjalpa okanda?

Där vi bodde tidigare, mötte vi dagligen en äldre dam vars ouppfostrade småhundar alltid gjorde utfall och skällde. Min hund reste ragg och viftade på svansen. Raggen för att de små bestarna levde om, svansvift för att tanten alltid gav hundgodis. Tanten var helt övertygad om att hundarna tyckte om varandra och jag höll i för allt vad jag kunde. :rofl:

jag kom på en händelse, har inte med mig och min hund att göra.
men när jag var liten hade jag en kompis vars familj hade en terrierhane.
Hunden var inte uppfostrad och kunde i princip ingenting.

Ibland rymde han från deras tomt, okastrerad ung hanhund.
Pappan i familjen var inte snäll mot den hunden, en gång gick han tex och hämtade hem hunden genom att bära den i nackskinnet hela vägen hem, väl hemma slängde han in den i dushen och dushade den i iskallt vatten.

KL

Nu hände inte dessa två händelser när jag var ute med min hund, men bra lika irriterande ändå..

Jag är fruktansvärt less på folk som så envist måste ha max längd på rullkopplet där hunden tycks få gå precis dit den vill :mad:
Eller ens har rullkoppel på sina flamsiga/ouppfostrade hundar.

Och helst göra vad den vill också..Det är som att hunden är lös fast
att den har koppel på sig. Fungerar rullkoppel så - osynligt snöre?!

Finns många dumma situationer som jag varit med om, men värst var nog häromveckan då jag var på väg hem från jobbet.

Möter då en äldre dam med en större hund, blandras av något slag. Ser på håll att den är
väldigt glad och lite flamsig av sig (dock inget som jag tänkte på mer, antog att hon skulle ta in den vid mötet).
Pratar i telefonen och i andra handen håller jag mina vantar. Vad händer när jag går förbi?
Jo, hunden tycker att mina vantar ser sådär jäätteroliga ut, hoppar fram till dem och försöker knycka dem ur handen på mig. Stannar upp och spärrar ögonen i damen, som inte ens har mage att be om ursäkt utan lockar lamt på sin hund och fortsätter gå med max längd på rullkopplet, som nu dessutom är så långt att det släpar som en spårlina, på marken efter hunden...

Innan det där hände, några veckor innan så mötte jag två småhundar i lika (för)långt rullkoppel..samma sak där.
Tydligen var jag bra mycket roligare än matte och dessa börjar glatt följa efter mig i stället när jag nästan trillar över deras linor som ligger efter backen..Vad matte gör? Låtsas som om det regnar :grin:

Men det är väl som med en del barn - fri uppfostran?

Och likaväl vet jag att dessa rullkoppelfans inte har något emot att den rara hunden går fram och hälsar på alla hundar också..

Vars tog respekten vägen? Även till de som kanske inte gillar eller till och med
är hundrädda eller extremt allergiska?

Tyvärr! Så finns det gott om idioter i hundvärlden. Tex när "kära" släktingar kommer med sina odågor och bara släpper ut dem ur bilen utan att fråga om lov. Att de jagar katter och höns är visst helt ok.Men att mina hundar talar om att här bestämmer de på sin egen gård, då blir det ett herrans väsen.
Sen ett antal år tillbaka så får INGA hundar släppas lösa här utan att ha frågat mig, men att man ska behöva bli förbannad innan det går in i skallen.

Och en granne som har en "golvmopp" som bara MÅSTE få hälsa. Och man försöker förklara på ett fint vis att jag försöker lära mina hundar först och främst att INTE bry sig om varken människor eller hundar vi möter.
Men han bara släpper fram sin hund, till slut så gick det så långt att min ena hund stressade upp sig så fort han såg dem för han bara väntade på att han skulle bli överfallen.

Det är inte så trevligt när över 40kg hund går på bakbenen och vrålar. Andra hundar tittar han inte åt. Till slut så gick jag hem till dem utan hund och försökte förklara hur jag ville ha det, förklarade så att en 4 åring skulle förstå.
Och peppar, peppar, än så länge funkar det.

Men de här grannarna har lite egenheter för sig. De går även in på andras tomter för att deras hund ska få träffa hundar som han så gärna vill. Står vid hundgårdar och liknande. Sen blir de sura om nån hund kommer fram först till deras lilla bebis.

Som tur är så vågar de inte gå in på gården här, men en annan granne håller på att bli galen. Har sagt åt dem att sätta upp en skylt vid hundgården "Vi har rävskabb". Och själva skulle de bli vansinniga om nån gjorde så hos dem.

Där fattas det många skruvar!

Oj oj oj! Det skummaste är nästan att så många verkar helt oförmögna att be om ursäkt. Jag ska erkänna att det händer någon gång att min hund gör saker han inte får, t.ex. går fram till andra lösa hundar utan att jag har sagt ok. Det är inte ofta, men det har hänt. Men då är jag framme som ett skott och kollar av situationen och ber om ursäkt om det behövs. Likadant om han någon gång råkar springa för nära främmande människor eller rentav få för sig att hälsa.

Nu mötte vi en annan JRT som var lös och som hann sätta en tand i Edwinds läpp (han sade inget då, det var synd). Det är typ väldigt korkat att ha sin hund lös när man inte har koll :mad:

Om det blir något av hans lilla lilla bett så ska jag leta reda på puckot.

Ord och inga visor :D

KL

Häromdagen i skogen så var hundarna lösa en bit framför mig. Skogen var tät till höger om oss. När hundarna når korsningen/vägskälet framför oss så hör jag någon skrika, men inte vad, det lät som "bla bla hit/kom". Jag hinner bara tänka att jag måste kalla in hundarna... Drar ett andetag för att kunna kalla, men då står det en stor svart hund (35kg kanske) vid min äldre hane. Min Narmo säger till den, tydligt, att vi inte vill ha honom där. Han spänner upp sig, ger honom en hård blick och vänder mot mig när jag kallar. Mallen springer runt och vet inte riktigt hur han ska bete sig :o

Svarte hund trippar efter Narmo och får något sexuellt i blicken och försöker hoppa upp, jösses :crazy:... Narmo vänder sig om och trycker ifrån sig honom med ett vrål, ännu en blick, denna gången så ond att kåthunden höll på att fatta eld :angel:, men han fattade vinken och stod som fastnaglad. Narmo gick och ställde sig vid min sida: "kom nu om du vågar, jag och morsan tar dig!:devil:"

Jag kopplade unghunden, sa till Narmo att han gjort sitt varav han slappnar av och sluter upp vid min sida. Vi gick via en stig förbi hunden och ägaren, som nu hade nått fram och var i full färd med att koppla sin hund. Hon hade en väninna och två hundar till med sig. "Gick det bra?" frågade hon lite oroligt. "Ingen fara" svarade jag och fortsatte gå.

Jag är så stolt över min pondushund! Världens bästa Narmo :love:

Det finns idioter överallt! Mitt tips är att försöka ignorera dem/strunta i dem, men jag vet att det är svårt, j-vligt svårt ibland.

Mitt värsta möte:
En liten skurtrase tik till vovve som bor i trappen bredvid mig är väldigt dominant och går på som om hon tror att hon är en pitbull i en varghundskropp, problemet är att MIN tik har väääldigt svårt för andra tikar, en av tio fungerar men de andra nio tål hon inte.

Tyvärr så tycker disktrasans matte att: -"ja men de måste ju lära sig att komma överens eftersom vi bor i samma hus!" och så släpper hon på kopplet till sin hund som genast rycker i ett utfall mot min hund.
Jag får slita tillbaka min då ursinniga hund i kopplet för att hon inte ska sätta tänderna i trasan och förklarar att min hund inte tål tikar och att det INTE är en bra ide´att låta dem "snacka ut" om det hela, då går trasans matte närmre viket får tillföljd att jag får rycka min hund åt sidan med ett ordentligt ryck, men det stoppar inte min hund, hon gör ett utfall och når nästan hennes trasa, jag rycker igen och daskar till henne på nosen med min vante för att bryta hennes fokus så att, men hon märker mig inte ens, allt fokus ligger på trasan.

Då utbrister trasans matte: -"Du får inte slå din hund så där, det är ju djurmisshandel!"
och ser ut som om jag hade kapat ett ben på hunden...

Vad jag inte hade sinnesnärvaro nog att säga i det tillfället var att om trasan kom 2 centimeter närmre så skulle trasan upphöra att vara hund och övergå till att vara hundmat och ett stycket alldeles för dyt köttmos och att hon skulle vara glad att jag inte gått med på hennes något naiva syn på grannsämja mellan hundar.

Min hund har dessutom bitit en hund i sitt förra hem så illa att denna blev tvungen att avlivas och det var därifrån de omplacerade henne hos mig, men det visste ju inte min naiva granne. Nu har jag bättre koll på henne än i det skick hon var i när hon kom till mig, men vi undviker alltid andra tikar i den mån det går.

Oavsett vems fel det är så mår jag alltid illa efteråt en sån här händelse, men vad kan man göra?!

-kl-

Jag hade hand om en kompis rottweiler för något år sedan, en rejäl dam.

Bor i hyreslägenhet och av någon anledning är det jättepoppis att stanna bilen utanför våran port och samlas där och surra och ha sig.
Så, skulle ta ut vovvan på promenad och möts i entren/precis utanför porten av 5-7 ganska rejäla karlar. Märker att hunden spänner sig lite, så ursäktar mig till de som står inne i entren och undrar om de kan flytta sig lite så vi bara får gå förbi.
Jo dessa karlar flyttar sig, men när vi tar första steget utanför porten är det en av karlarna utanför som tar ett snabbt steg mot hunden och liksom stampar till precis framför henne.
Hon reagerar på en gång och ska i princip käka upp honom i en tugga. Och då har karljäveln mage att säga nånting i stil med: "småbrudar som inte har koll ska fan inte ha hund."

Övervägde för en mikrosekund att släppa hunden på honom, men gick förbi med hunden på utsidan och svarade: "tur jag har henne då. Synd bara vi skulle träffa på en totalt iq-befriad idiot."

Några dagar senare hade vi varit ute på kvällspromenad. Klockan var rätt sent, elva, halv tolv kanske. Så hade henne lös ute på gården där vi bor. Naturligt inhängnad med skogen åt två håll och två hyreshus åt två håll.
Lekte lite där ute när jag ser att det kommer en farbror med hund. Kopplar min dam och sätter henne vid mig. Gubben har en liten golvmopp i flexikoppel. Hunden springer rakt emot oss och gubben verkar inte bry sig speciellt. Ber honom fånga in sin hund lite, då hans hund plötsligt hoppar mot min hund och skäller. Min dam brakar ju igång och då piper hans hund tillbaka till honom.
Jag får tillbaka uppmärksamheten hos min dam och sätter ner henne igen.
Då säger gubben:
"Ska vi låta dom hälsa?"

*självdör lite*

Får verkligen error i huvudet och svarar:
"nä, det ska vi inte för då har du ingen hund kvar sen. God kväll."

Haha! skrattar när jag läste om tanten =) du jag stöter på så J#vla mycket folk som öppnar mun och inte vet vad de pratar om. Och ja! Alla som inte kan kalla in sina hundar om de så ser en springades kanin 10 meter bort eller folk eller hundar ha inte era hundar lös! Därför har inte jag mina lös, jag blir galen när de kommer fram lösa hundar till mina, och visst den hunden kanske bara vill hälsa men inte min å då blir de bråk, och jag blir biten och ,min hund blir biten och den andra hunden sen står man där med alla hundar och tillslut lyckas hålla de isär dem och undrar när kommer matten/hussen till den här hunden då? En gån var jag ute och gick och min ena hund frös väldigt så den hade täcke på sig dessutom var de 21- och en man som går förbi stannar och säger att jag är en djurplågare som har täcke på min hund och att jag hade de bara för min egenskull. Och att hundar var gjorda för att leva ute och inte behöver kläder. Jag förklarade lite kort att människan avlat fram hundar som inte har så mycket underull och hull och att hon frös nå väldigt när det var så kallt. men han dum förklarade mig, Och många tycket jag är för hård på uppfostan av hundarna då de inte får kasta sig fram och hälsa på folk som galningar, vill inte att de tigger när vi äter. Och inte ha en dålig attidtyd mot andra varelser. Då tar jag i nackskinnet och säger nej eller knycker i kopplet och säger nej. Och många tycker jag är en djurplågare.

Haha! skrattar när jag läste om tanten =) du jag stöter på så J#vla mycket folk som öppnar mun och inte vet vad de pratar om. Och ja! Alla som inte kan kalla in sina hundar om de så ser en springades kanin 10 meter bort eller folk eller hundar ha inte era hundar lös! Därför har inte jag mina lös, jag blir galen när de kommer fram lösa hundar till mina, och visst den hunden kanske bara vill hälsa men inte min å då blir de bråk, och jag blir biten och ,min hund blir biten och den andra hunden sen står man där med alla hundar och tillslut lyckas hålla de isär dem och undrar när kommer matten/hussen till den här hunden då? En gån var jag ute och gick och min ena hund frös väldigt så den hade täcke på sig dessutom var de 21- och en man som går förbi stannar och säger att jag är en djurplågare som har täcke på min hund och att jag hade de bara för min egenskull. Och att hundar var gjorda för att leva ute och inte behöver kläder. Jag förklarade lite kort att människan avlat fram hundar som inte har så mycket underull och hull och att hon frös nå väldigt när det var så kallt. men han dum förklarade mig, Och många tycket jag är för hård på uppfostan av hundarna då de inte får kasta sig fram och hälsa på folk som galningar, vill inte att de tigger när vi äter. Och inte ha en dålig attidtyd mot andra varelser. Då tar jag i nackskinnet och säger nej eller knycker i kopplet och säger nej. Och många tycker jag är en djurplågare.

Människan hade så grymt seg reaktionsförmåga också, mobilen var fastklistrad i ena örat. Jag kan gå med på det om man är på landet och risken att stöta på någon inte är så stor. Men vi bor i en stad, med många hundar i området.

Bah.

Nåja, såret ser fint ut så det gick nog bra den här gången. Men jag vill börja med Scalibor så jag hoppas det är helt läkt väldigt snart.

Det värsta jag vet är när andra hundägare släpper fram sina hundar, som många andra nämner i tråden.

Man säger i från och får till svar att ja men h*n är snäll. Brukar då kontra med att Jaha men det är INTE mina. Då brukar dom försvinna rätt fort :D

Min yngsta har nu på äldre dagar utvecklat något slags "hat" mot större hundar, kan tänka mej att folk kan reagera när jag blir arg på honom då. Men jag använder min röst och kan väl i värsta fall peta till eller ge ett tjyvnyp för att bryta hand beteende.
Jag har trots allt 2 hanar på +40 kg men den ändsta bryr sej inte i andra hundar eller människor, där har man nytta av hans överdrivna reservation.

Men jösses... Jag förstår att du blev irriterad.

Jag kan också ha överseende många ggr. Men när folk inte koncentrerar sig på sin hund/ar utan "bara går och dräller" så är det inte ok. Har dom då dålig pli på dom dessutom OCH hunden tenderar att vara arg på andra hundar, då har man ett jävla ansvar om man knäpper av kopplet.

Du kan ju sätta halsbandet så "hårt" så att det sitter ovanför såret, eller så löst att ddet hänger under? Det behöver inte vara på 24/7, jag vet många som använder det som bara har halsbandet på 1-2h / dag. Det är så mycket gift i halsbandet så det räcker. Kanske kunde vara en ide?

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3