M
Mayara
Min häst konstaterades för ett år sedan vara rejält sulöm. Först var det så illa att vi trodde att det var fång, men det visade röntgen och även senare verkning att det inte var. Släckning med bedövning visade dock att det onda kom från hoven. Veterinär rekommenderade att sko med sula och jag har gjort så sedan dess. Under vintern har han endast gått som promenadhäst två ggr/vecka pga att han även har spatt och det har fungerat bra. Nu så fort det blir varmare, han går ute i hagen dygnet runt så blir det sämre igen och ömheten/hältan kommer tillbaka. Framför allt märks detta i nedförsbacke då han blir riktigt knackig och på mjukt eller knöligt underlag. Jag har bokat ny tid på kliniken och ska dit om en vecka. Men undrar en del om de här problemen då jag tycker att det är så konstigt att det dyker upp varje sommar. På grund av en tidigare karpalledsinflammation har vet. rekommenderat att han även ska vara tåriktad fram för att minska slitaget fram. Just nu går han skodd med lätt tåriktad sko utan sula. Nu undrar jag:
- Finns det någon mer som har haft "sommarhälta" på sin häst?
- Vad är egentligen den bästa skoningen för en häst som är sulöm?
(Skoningen ska vara skonsam för leder, bra för hoven etc.) (OBS!! Inga barfotaförespråkare göre sig besvär med förespråkan för barfotagång i detta fall. Jag har hästar som går utan skor, men det är inte aktuellt för den här hästen!! :smirk
- Kan man sko tåriktat med sula?
- Är PG-beslag ett alternativ? (För hårt mot knän/leder?)
- Häst som är knackig i nedförslut, någon som känner igen det? Vad kan det tyda på?
Tackar på förhand för svar från fundersam matte.
- Finns det någon mer som har haft "sommarhälta" på sin häst?
- Vad är egentligen den bästa skoningen för en häst som är sulöm?
(Skoningen ska vara skonsam för leder, bra för hoven etc.) (OBS!! Inga barfotaförespråkare göre sig besvär med förespråkan för barfotagång i detta fall. Jag har hästar som går utan skor, men det är inte aktuellt för den här hästen!! :smirk
- Kan man sko tåriktat med sula?
- Är PG-beslag ett alternativ? (För hårt mot knän/leder?)
- Häst som är knackig i nedförslut, någon som känner igen det? Vad kan det tyda på?
Tackar på förhand för svar från fundersam matte.