Knackig i nedförsbacke -beror på sulöm, spatt eller vad??

M

Mayara

Min häst konstaterades för ett år sedan vara rejält sulöm. Först var det så illa att vi trodde att det var fång, men det visade röntgen och även senare verkning att det inte var. Släckning med bedövning visade dock att det onda kom från hoven. Veterinär rekommenderade att sko med sula och jag har gjort så sedan dess. Under vintern har han endast gått som promenadhäst två ggr/vecka pga att han även har spatt och det har fungerat bra. Nu så fort det blir varmare, han går ute i hagen dygnet runt så blir det sämre igen och ömheten/hältan kommer tillbaka. Framför allt märks detta i nedförsbacke då han blir riktigt knackig och på mjukt eller knöligt underlag. Jag har bokat ny tid på kliniken och ska dit om en vecka. Men undrar en del om de här problemen då jag tycker att det är så konstigt att det dyker upp varje sommar. På grund av en tidigare karpalledsinflammation har vet. rekommenderat att han även ska vara tåriktad fram för att minska slitaget fram. Just nu går han skodd med lätt tåriktad sko utan sula. Nu undrar jag:

- Finns det någon mer som har haft "sommarhälta" på sin häst?
- Vad är egentligen den bästa skoningen för en häst som är sulöm?
(Skoningen ska vara skonsam för leder, bra för hoven etc.) (OBS!! Inga barfotaförespråkare göre sig besvär med förespråkan för barfotagång i detta fall. Jag har hästar som går utan skor, men det är inte aktuellt för den här hästen!! :smirk:)
- Kan man sko tåriktat med sula?
- Är PG-beslag ett alternativ? (För hårt mot knän/leder?)
- Häst som är knackig i nedförslut, någon som känner igen det? Vad kan det tyda på?

Tackar på förhand för svar från fundersam matte. :confused:

Sv: Knackig i nedförsbacke -beror på sulöm, spatt eller vad??

Hej.
Jag tror inte att jag har så mycket att komma med men tänkte svara ändå...
Min gissning gällande "sommarhältan" är just att hästen går ute dygnet runt. Min häst (som nyss fått konstaterad spatt) markerar mer när han går ute dygnet runt än när han får natten på box. Tror att han ligger mer och vilar bättre på box än i hagen.
Min spatthäst trivs på mjukt underlag men inte när det är knöligt men han sätter under sig fint i nedförsbackar också så det kanska skiljer endel mellan dem ändå.
Hästar som jag upplevt som "knackiga" i backar har antingen haft ont i någon led eller (oftare) ite varit tillräckligt musklade för att orka bära sig i nedförsbacken.
Skoning kan jag inget om!

Jisses..

Det skulle kunna vara jag som hade skrivit detta!

Min ponny har haft liknande sak som du beskriver.
Han har fått alla de tänkbara undersökningar och behandlingar som man kan göra.

Han fick ehrlichios år 2000 och sedan dess så har problemen följt honom. Vi trodde ju hela tiden att det berodde på just det, men nu är jag inte alls säker längre.

Han skoddes för snart 2 år sedan med PG beslag, vilket han hade i nästan ett år, han blev per omgående helt ok i sitt rörelsemönster och så fortsatte det (med undantag för lite andra grejer han hittade på)

I höstas så beslutade vi oss för att prova vanliga skor igen, vilket har funkat hur bra som helst hela vintern och våren, men NU med sommar och värme så har han blivit sämre igen.

Jag kan liksom dig inte alls fatta varför!

Han är varken varm eller svullen någonstans, ömmar inte alls vid tryck.
Alla kliar sig i skallen och undrar vad som felar honom.

Nu blir det PG igen, hoppas att det funkar bra även denna gång.

När han var på Ultuna så hittades det lindrig spatt båda bak, då år 2001, dock sa veterinärerna att det inte skulle vara orsaken till hans bekymmer.

Intressant att våra hästar verkar ha samma sak.
Kan vara bra att ytbyta erfarenheter och tankar med någon som vet vad man menar.
Vi har haft hjälp av otaliga veterinärer, kiropraktorer, osteopater och ja, you name it. Men alla säger de samma sak! Det finns inget synligt fel på din ponny, dock så ser jag ju här hemma att han inte går som han ska.

Kan tilläggas att min också är plattfot, måste ha en urklippt sula mellan pgplatta och hov för att det ska gå att sätta på den utan stråltryck.

Vad skönt (eller ja det är ju såklart inte så roligt för din häst heller :smirk:) att höra att det finns fler som har samma besvär! Min häst är testad för erlichios vintern 2004 men provet var då negativt. Så vitt jag vet är alltså inte det orsaken.

Jag ska till veterinären den 20/6 så får vi se vad som händer. Jag är rädd för att det är framknäna som är problemet kombinerat med sulömhet. Det kan stämma att min häst är för omusklad för att kunna balansera sig i nerförsbacken, det har jag inte tänkt på. Han har ju svårt att sätta muskler bak pga spatten. Men jag tror ändå att smärta är del i problemet. Ungefär när på sommaren kommer din hästs problem? Min häst är halt för fjärde sommaren i rad och problemen börjar i maj. Har du din häst står inne på natten? Tanken har slagit mig att han kanske behöver stå inne för att kunna vila på jämnt underlag. Du skulle inte kunna berätta mer ingående exakt hur din hästs problem artar sig i olika ridning, på olika underlag osv.Kanske genom att PM:a mig?

Ha det så bra! /Mayara

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 651
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Amha
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka