Knäckebröd till kanin

_Elly_

Trådstartare
Hur mycket ska man egentligen ge?
Jag ska ge det för tändernas skull.
Kan väl inte vara bra att äta förmycket av kanske...

Sv: Knäckebröd till kanin

För tändernas skull gör det ingen större nytta.
Hö och gräs slipar dem effektivt.

ja ger ett knäckebröd om dagen till min kanin.
han är en periodare o äter just nu bara de o gräs.

Jag har läst i flera diskussioner och i böcker att man helst inte ska ge kaniner knäckebröd, varför är det så?

Knäckebröd är bara onödigt fett för kaniner, ger bara det som godis då och då och max ett halvt per kanin :)

För att slipa på tänderna är hö och grenar det bästa.

Har läst att det beror på att det i knäckebröd finns rent socker. Att det är rent socker i de flesta knäckebröd ( alltså utöver kolhydrater)vet jag men kan inte säga varför kaniner inte ska ha rent socker?

Socker har samma effekt på dem som på oss människor, de blir feta, fast av mycket mindre mängd än vad vi behöver för att bli det :P

De flesta djur mår ju inte bra av socker... Kaniner kan väl dessutom få diabetes?

//Phillippa, som hade en helt frisk kanin i 13 år...

Jag ger min kanin dom nyttigaste bröden.
han får även torkat bröd av mig periodvis.
Nu vill han bara ha knäckebröd.
Gör inget om han blir fet. han bor ute.
Men han är i perfekt hull o än har inga sjukdomssymtom dykt upp.
hade en kanin som blev 13 år o han klarade med sig med knäckebröd.

Min nuvarande kanin har givetvis tillgång till pellets (fri tillgång) o fri tillgång till hö. Får även gräs nu på sommaren.
han bor ute året om även i minus 20 grader.

Tja, när man inte längre kan ana ryggraden, när kaninen i stor sätt endast består av fett/valkar så tja, då tycker jag att de är feta. :p
Hade två kaniner som jag fick som var otroligt feta, hade stooora hakpåsar och de hade endast fått havre att äta, och maaassor :p så det var inte så konstigt.

Ser ingen anledning till at ge knäckebröd till kanin alls. Som sagt är sockret inte bra.
Kaniner är inte gnagare som behöver knaga på material för att slipa ner tänderna, utan kaniners tänder slipar sig själva när de äter tex hö eller pellets. Men ej heller till en gnagare hade knäckebröd gett önskad eftekt, eftersom det inte är ett gnagmotstånd utan bara smular sig när de biter i det. Till det ändamålet är grenar mycket bättre.

Jag har obducerat kaniner som har sett normalhullade ut,
men haft groteska mängder fett inuti kroppen. Så det är
inte alltid man ser fetma utifrån. Jag reagerar på trådar
där de vill göda upp magra djur med fett foder.

jag ger min lite då och då, bra bröd med mkt fiber(behöver hon mot magen) ger mera grenar som hon är tokig i!:D

Våra stallkaniner får knäckebröd då och då...dom verkar inte må dåligt av det på något vis.

Visst kan man ge det till dem, ger det ibland till mina som godis också, men just att ge för mycket av det i syftet att det är bra för tänderna(vilket inte stämmer) eller för att det finns fibrer i det, är bara onödigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar