Knäckande läte ifrån bakpartiet

Bacreb

Trådstartare
Mitt frisersto har ett otäckt läte ifrån bakpartet.Veterinären tyckte det lät som en fraktur och vi ställde henne på sjukhage en månad för att se om de skulle läka. Lätet försvann inte, och hon har tappat muskler särskilt på bakpartiet på den sidan det låter. Hon är fortfarande inte halt. Har släppt henne på sommarbete igen och ridit henne 1 gång för att se om det skulle påverka henne. Tycker lätet låter lite högre nu än tidigare, men kan även bero på muskeltappet.

Min veterinär och jag är förvånad över att hon ej är halt om det skulle vara en fraktur, men kan heller inte utesluta detta. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Veterinären vill skicka mig till Uppsala för en scintigrafi, bor i norrland så blir en bra bit. Finns de inget annat man kan göra?

Är den inte röntgad/ultraljudad??
Min förra häst hade "ljud" (det krepiterade -ett krasande/knastrande ljud) vid provokation av kors/bäcken. Där visade sig finnas både kraftig artros samt en fraktur som hittades vid ultraljud. Inte heller halt ska väl tilläggas.

En ordentlig klinikutredning är på sin plats så man vet vad man har att göra med och inte spekulerar. Muskeltappet låter ju som en indikation på att nåt inte är bra

Även senor kan "knaka" så det finns många saker som det kan vara. Behövs göras ordenlig underökning på klinik för att få svar på vad det är.

Har du över huvudtaget varit på klinik? Det låter ju lite skumt att en veterinär skulle ställa diagnosen fraktur bara pga av ett läte...?
Hon har inte ställt en diagnos. Hon tycker de låter som en fraktur och tyckte därför att hon skulle stå på Box 1 måna för att de om det gav med sig. Nu har hon skrivit en remiss till Uppsala. Hon har givetvis gjort en undersökning men inte hittat något fel. Har inte rätt utrustning för att kunna gå vidare här uppe.

Det måste ju finnas ultraljud och röntgen även hos er!
Värt att börja där, på klinik. Hittas inget är det kanske läge att scinta i uppsala.

Liknande trådar

Hästvård Veterinären kommer ut på måndag, men ibland känner man ju att det saknas info/vissa grejer utesluts liteväl fort, så tänkte fråga er VAD...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar