Knäcka ryggen på stot vid betäckning.

karolinakempe

Trådstartare
hej!
vet inte om tråden ligger rätt men då får ni flytta den.:D

Jag står i ett litet stall där stall ägaren har ett sto av rasen haflinger på 146cm 350kg. Jag har en fullblods valack på 174cm 590kg. Han är ranglåg och väldigt lugn går med ett sto i hagen. Stallägaren har sitt sto ensam och stoet är väldigt olycklig av detta. Orolig och skriker mycke efter de andra hästarna, vilket gör att det bir väldigt oroligt tycker vi. Vi frågade därför om hon inte ville släppa in stoet till våran hage (alla hästarna står brevid varandra inne så de känner varandra).
Stall ägaren berättade då att hon tror att min häst kommer att försöka klättra på hennes sto och att om han gör det så kommer han att knäcka ryggen på henne.
Jag har försökt lugna henne genom att poängtera att han aldrig gjort det tidigare samt att han går ju redan med ett sto och bryr sig inte ett dugg även om hon brunstar tycker nog snarare hon är läskig då,men hon är helt säker på detta.
Jag undrar nu om det finns något fall där ryggen har blivit skadad som hon menar?
JAg har nämligen aldrig hört det.
Självklart väljer alla att göra som de vill men jag känner att det är ett konstigt argument.

Sv: Knäcka ryggen på stot vid betäckning.

Javisst kan ryggen ta skada, även om hästen är i samma storlek och viktklass. Men det beror mer på att stona inte är byggda för att klängas på hela tiden, vilket ofta sker när de går i blandflock och vallacker vill betäcka. Frånsett det finns sen infektionsrisken.

Visst kan stona få ryggproblem om valackerna klänger på dem hela tiden, vilket de ju gärna gör om de får, eftersom stoet ju aldrig "tar sig" och bli otillgängligt. För att inte tala om hur trist det är med sönderrivna täcken på vintern...

Dessutom är valacker ganska dåliga på intimhygien, så skulle han hålla på så pass att han får in den så är infektionsrisken ganska stor.

Nu är det trots allt ganska få valacker som blir så hingstiga, och har din aldrig betäckt så borde det väl gå bra med detta sto också. Stoägaren är troligen överdrivet försiktig.

MEN det finns ston som är närmast desperata sexgalningar och kan "få fart på" även den mest avtrubbade valack som aldrig tittat åt ett sto förr, och hon kanske vet sedan tidigare att detta sto är sådant?

Min förra häst var sådan, och det tog ett tag innan jag insåg att det faktiskt var HON som bjöd in valackerna, de var inte intresserade från början och flera av dem hade aldrig klättrat på ett sto förr. Så henne var jag ju tvungen att ha med andra ston, oavsett om valackägaren bedyrade att han var sååå snäll. ;)

okej tack jag hade nämligen aldrig hört just det att hingsten eller valacken knäcker ryggen på stoet.
Ja min har gått med flera ston då han just är ranglåg och det har gått bäst med ston.
men som jag sa innan alla väljer precis hur de vill göra med sina hästar dock bara synd att hon ska gå själv då hon uppenbart inte trivs med det.
tack tack

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.