Knabstrupperhingstar?

Z

Zania

Tänkte kika om det finns några på forumet som har knabstrupper och sysslar med avel något?
Jag har ett sto som jag funderar lite på att eventuellt betäcka i vår. Hon är av (i mina ögon) rätt trevlig typ och B-premierad så det skulle inte enbart vara av sentimentalskäl att avla på henne. Jag håller just på att kika lite efter någon hingst som skulle kunna vara lämplig. Här i Sverige är ju utbudet inte så stort tyvärr så jag kan eventuellt tänka mig att åka till Danmark för att hitta en lämplig.

Tänkte höra här om det finns några tips eller allmänna tankar kring knabstrupperavel? Alltid kul att höra vad andra har valt för hingstar och har för tankar...

Mvh Sofie

Sv: Knabstrupperhingstar?

Hade för mig att det fanns nån eller några här som hade knabstrup?

I Sverige har knabstrupperhingstägarna (Vilket ord!) haft lite otur på sistone. Vackre Midåkra Gil-Galad blev kastrerad och den populäre Lurifax blev man tyvärr tvungen att avliva pga diskbråck. Jättetrist. I Sverige finns en som heter Zeb, om jag inte missminner mig. Han ser väldigt trevlig ut. För övrigt finns det ju några i ponnystorlek, men jag uppfattade att det är häst du är intresserad av?
I Danmark har man ju ett ganska stort utbud. Thunderboy, Don Ibrahim och Marco är några jag skulle kunna tänka mig om jag hade möjlighet att fara till Danmark. För att inte tala om Conetti Lynghöj! Kolla knabstrupföreningen i Sverige och Danmark.

Jo, utbudet är ju inte så stort. Varför blev Midåkra Gil-Galad kastrerad egentligen? Såg honom i somras på Riks o han såg väldigt trevlig ut, fast väldigt halvblodsaktig i sin typ, fast det är ju mycket däråt de avlas nu.
Oj, det där om Lurifax har jag missat totalt, väldigt tråkigt. Fast han hade nog i och för sig inte varit nåt alternativ till mitt sto ändå. Faust är väl såld till England nu har jag för mig?
Zeb är pappa till min häst o därmed utesluten av naturliga skäl.

Har du någon knabstrupper själv eller bara allmänt intresserad?

Allmänt intresserad pga att jag hade en kn-valack förut. Ville gärna leasa ett sto då för att få en ny liten knabbis, men det har inte blivit av. Så ditt sto är ren knabstrup?

Nä, mitt sto är faktist inte alls särskilt ren knabstrup. Hon har en fulllblodsmamma, fast det är svårt att tro :D Hon verkar ha fått rätt så mycket av pappa sin. På riks så tyckte de väl mer att hon var av den lite mer "omoderna" typen.

Har kikat runt lite på Danska Knabföreningens sida men hittade inget där, tänkte fråga om du har någon aning om några hingstvisningar eller liknande i Danmark där man kan se några "live"?

Det blev en hingst godkänd i helgen e Faust ue Phaeton x. Eller rättare sagt, så fort hans mamma stamboksförts så blir han godkänd. Född 01 88887=39p på exteriör.

Ska inte den säljas?Tyckte jag såg den till salu på den norska sidan om jag minns rätt?

Ok, vad kul. Vad har du för knabbar? Stam? Någon du ska betäcka i år?

Vet inte, stod inte som till salu i katalogen i alla fall men de kanske inte sätter ut sådant...

Jag har ett sto e Lurifax, som har fått två fina avkommor (-01, -03)med Faust.

Håller med om att de intressanta hingstarna finns i Danmark. Gillar själv inte Connetti Lynghöj, då jag tycker att han har allt för mycket halvblods-karaktär. Men jag vet att det finns många som eftersträvar den typen på knabstrupper, så jag förstår att han är populär.

Har inga planer på att betäcka igen, förrän tidigast våren -06. Har jag kvar -03:an då, kan det bli två betäckta knabstrupperston :).

Senast ändrad:

Ok, vad kul. Rider, ställer ut, tävlar nåt med dom?

Jo, sitter o kikar lite på danska hingstar. Conetti är visserligen fin men jag tycker han är väldigt halvblodslik dessutom finns det redan så väldigt många avkommor efter honom. Spontant sådär (utan någon vidare efterforskning) fastnade jag mest för Figaro af Hallundbaek, Don Ibrahim och Xantos. De representerar väl en typ av knabstrupper som jag gillar antar jag. Fast Xantos hade en del okänd härstamning, det gillade jag inte. Någon som har några tankar om de här hingstarna?

Ska man kika på mitt sto så kan man väl säga att det är framförallt hennes typ som jag gillar (ffa fint kors och bakparti i mitt tycke då). Hon har trevlig skritt, rätt ok trav, taktfast och balanserad galopp. Hennes svaga sidor är väl att hon har lite raka kotor och omarkerade ben. Skulle kunna vara lite mer högrest, aningens x-bent tror jag även. Man blir så lätt hemmablind :o , får ta mig en ordentlig bläng på henne så jag vet hur hon ser ut egentligen.

Jag rider barockdressyr. Första avkomman är fortfarande hingst, och rids även han på samma sätt av sina nya ägare.

Jag tycker att Felix har intressanta blodslinjer, och skulle kunna använda honom av den anledningen.
Rivaldi har spännande stam (med bl a Don Ibrahim i) och är homozygot.
Xantos skulle jag aldrig använda.

Faktiskt jättekula att känna igen några av de namnen ni nämner! Hade en häst som hade Lurifax som farfar, man han var inte reggad som knabstrupp eftersom han var korsad med travare. Forskade lite då på hans föräldrar och släkt, men kom bara till Lurifaxs föräldrar. På travarsidan kom jag hur långt som heslt!

Anses Lurifax som en bra hingst? Var kan jag se om min hästs pappa var registrerad och godkänd för avel?

Detta var bara en liten prentes.....

Var kan man hitta mer information om Felix? Hittar bara honom som pappa till en del nya hingstar och så, men inget om honom själv.
Ravaldi har jag kikat lite på, men det jag har lite emot honom är att han är rätt liten. Mitt sto är inte så stort så det skulle ju inte skada om avkomman kunde bli lite större.(nu är ju visserligen just storlek alltid svårt att veta då). I och med att hon är prickig med så är det inte absolut nödvändigt att hingsten är homozygot.
Nu är visserligen jag inte så särskilt pigg på Xantos, men av vilken anledning skulle du inte kunna använda honom?

Lurifax var en trevlig hingst (jag har faktiskt ridit honom en gång!) men kanske inte helt och hållet min typ, lite väl lång i ryggen vilket även avspeglar sig på mitt sto e honom. Han har dock en himla bra hingst i stamtavlan, Tarzan.
Sammanfattningsvis - enligt mig - en helt ok hingst, men kanske ingen stjärna.
Faust har enligt mig en bättre konstruktion, mer kompakt.
Xantos anser jag vara för grov.
Ravaldi är väl kring 160? Helt perfekt i storlek för min avel - knabstrupperhästar av ursprunglig barockmodell i lagom storlek, dvs 150-160. Han hör ju dessutom till Hugin-linjen, som inte heller är så vanlig.
Att han är homozygot är bara ett plus, men inget viktigt. Prickarna är ju bara en kul detalj!
Felix tillhör ju en utdöende hingstlinje, Silverking-linjen, så hans gener är värda att bevara. Vore spännande att betäcka mitt tvååriga sto med honom om ett par år.

Hej!
Det finns en föredning som heter svenska knabstrupper föredningen.
Där kan du finna massor med info.
Claes och Marianne Sörensen på Sil, Skattegård kanske kan ge dej lite mera info om du ringer till dem.
De har haft uppfödning på knabbar så länge jag vet och de har även ägt Lurifax.
De är mycke hjälpsamma och jag tror att du kan få mycke hjälp av dem./Nisse :banana: :idea:

Hej Nisse!

Jag har haft mycket kontakt med Claes och Marianne, har både köpt en häst av dem och betäckt två gånger med Faust, när de hade honom. Det var hos dem jag red Lurifax, f ö. Jag är förstås medlem av Svenska Knabstrupperföreningen.

Fast det kanske inte var riktat till mig??

En bra sida med info om knabstruper är förutom den svenska föreningens sida, den danska föreningens: www.knabstrupperforeningen.dk .

Senast ändrad:

Vidare om Xantos - hans mamma har okänd stam, vilket ger en hel del osäkerhet... dessutom kan jag se en hel del grovhet hos hans söner, fr a Zanko, något jag inte vill ha hos mina uppfödningar.

Jag hittade en som verkar väldigt intressant; Plet af Engvang, även han ur Silverkinglinjen med samma pappa som ovannämnde Felix. Håller på att titta i hingstarkivet på danska sidan för att se vad som kan ha hänt med Felix.... han har ju ett par söner, som ännu är väldigt unga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 697
Senast: Blyger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka