knabstruper...

cusan

Trådstartare
vad är egentligen utmärkande för dessa och vad är deras kvaliteter?
såg en ursnygg åring på annons och kan inte släppa den!! jag tycker dom verkar ha en bra bak med mycket muskler, bra hoppare? hur är steget på dom? nu är ju allt generellt men jag vill gärna höra era åsikter om denna ras.

Sv: knabstruper...

Finns det nått mer utmärkande än prickarna? En knabstruper kan ju vara allt från B-ponny och uppåt. Vissa är extremt kraftiga, vissa ser ut som welshar.

Jo visst, det finns stora skillnader, men jag kan tänka mig att trådskaparen frågade efter typ rasstandrad, eller likandne. Och det måste väl finnas?

Jag vet inte mycket, mer än att det är en dansk ras, ursprungligen körhästar, passar tydligen barockridning, och så får man korsa in de flesta raser, och ändå få en registreringsbar knabstrupper.

Men jag vill oxå veta mer!!! :)
Funderar på att köpa en när jag kan börja rida igen... Men jag vill kunna köra oxå.

Hehe..jag har en ursöööt liten knabstrupperhingst på 115cm. Han är en jättetrevlig häst. Han är väldigt rund och fin (missförstå mig rätt) ser faktiskt ganska ädel ut nu när han har bantat lite...Löshoppade honom igår å han hoppade superbra 90 cm blev det till slut, så det verkar som om dom kan hoppa..

Senast ändrad av en moderator:

Vad roligt att det är fler i detta land som tycker om knabbarna.
Jag undrar var har du hittat den lilla knabben?
Jag får nog snart köpa en liten ponny till min tös.För hon vill ju ha en med prickar på och det är ju inte så lätt att hitta dom. För om det finns några till salu kostar de ganska mycke pengar eller har jag fattat fel? :love: :rofl:

Knabstruppern har uppstått ur frederiksborgaren ( www.fhf.dk ), från början som en färgvariant men sedermera som egen ras. Nu för tiden kan en knabstrupper se ut hur som helst, bara den är prickig. Inkorsning tillåts med många raser.

Det är inte en körhäst från början, utan en ridhäst.

Det finns de (bl a jag) som föder upp knabstrupper som är så nära den ursprungliga modellen som möjligt, s k renavel. Dessa hästar är ca 160 höga, har lång och muskulös hals, vacker huvud med sluten mule och ganska små öron. Uttrycksfulla ögon. Muskulös rygg och rumpa, relativt smala ben och starka hovar.
Den är klok, läraktig och intelligent och har naturlig samling och resning.

Färgen är bara en detalj, det finns både enfärgade knabisar (födda utan tigreringsanlaget), prickiga (har ett tigreringsanlag) i någon av grundfärgerna, samt vitfödda (med dubbla tigreringsanlag).

OK, trodde det var en körhäst, men fel hade jag. Vill ju lära mig mer, så jag bockar och bugar! :bow:

Det låter som att det är den typen du har som skulle passa mig.
Vacker ridhäst, allround, inte för stor och med häftig färg.

Tycker egentligen att det är mitt avelssto som har den läckraste färgen, varmt mättat brun :)

Kunde inte låta bli att titta in på din sida, blev helförtjust i Embla wow! :love:
Ehum, har hon ärvt sin fars gångarter möjligen?

Tack!!

Embla rör sig minst lika bra som Faust - hon har ju en supermamma också :love:

Hon är väldigt läcker, och jag tvivlar på att jag får en sådan pärla en gång till - både Faust och Idun har brunt som grundfärg, så det var 25% på att det skulle bli fux som grundfärg hos Embla - 50% att det skulle bli heltiger (Faust ger 50% schabraktigrar om jag förstått rätt) och sen 50% att det skulle bli ett sto... därtill tillgiven, charmig och vacker.

Från början tänkte jag sälja henne, men det lutar åt att jag behåller henne.

CillaW skrev:
Tack!!

Embla rör sig minst lika bra som Faust - hon har ju en supermamma också :love:

Hon är väldigt läcker, och jag tvivlar på att jag får en sådan pärla en gång till - både Faust och Idun har brunt som grundfärg, så det var 25% på att det skulle bli fux som grundfärg hos Embla - 50% att det skulle bli heltiger (Faust ger 50% schabraktigrar om jag förstått rätt) och sen 50% att det skulle bli ett sto... därtill tillgiven, charmig och vacker.

Från början tänkte jag sälja henne, men det lutar åt att jag behåller henne.
Låter ju bra om du har kvar henne för då vet jag vart jag kan prenumerera på ett Knabstrupperföl framöver :angel:
Vi hade ju Sackums Molnia (e.Faust) här under uppväxten, gud vilken härlig häst det var, hade hon blivit 1 dm högre hade jag aldrig släppt iväg henne igen :D
Nu råkade det bli en ny fjord istället, men när gammeltanten min trillar av pinnen så frestar det för jag blev väldigt förtjust i dom och ja, särskilt i gången på Faust, men det är ju som lite kört med ett föl efter honom nu, även om det nu var kul att dom fick honom såld.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12