• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
Sv: knabstrup

Min häst är efter en knabstrup som heter Lilla Gubben som stod på Gotland 1992 och betäckte minst två ston. Är det någon som vet vem han är?

Speedway: Hans mamma var svensk ridponny. Svartskäck...
/Sessiagh

*KL*

Dags att dra lite liv i den här tråden igen för det finns så få knabbis-trådar ser jag. Kul att se att det är de du har Cilla!

Jag hade aldrig träffat på någon innan jag mötte den här gentlemannen:

http://www.malmoridklubb.se/index.jsp?id=11&main=422

Han har okänd härstamning men för mig ser det ut som om både mor och far är knabstrupper - det här fotot visar inte hans huvud i profil men han har om inte konvex nosrygg så iallafall "nästan". Han har dessutom, vilket man inte heller ser här, den där stora ögonvitan som jag förstått är typisk för knabstrupper. En aha-upplevelse eftersom jag tidigare inte alls fick ihop all den där ögonvitan med hans lugna temperament och framåt öron. :idea:

Det är inte så supermycket egen motor i honom men har han en bra ryttare så går han bra och slutar slå med huvudet vilket han gärna gör i de lägre grupperna. Hoppar gör han hyfsat bra men det som framför allt slår mig är hur snäll han är som hoppar fast nybörjarna kommer i helt fel tempo och anridningar. I stallet är han lite sur mot andra hästar och rädd om öronen men i övrigt har han ett helt underbart temperament och är rolig. Är alla knabbisar så här så är jag såld.

Ögonvitan är ett resultat av tigreringsanlaget, så det är inte något specifikt för just knabstrupper. Alla prickiga hästar har såna ögon.

Andra "bieffekter" är tunn svans och små prickar i huden runt ögon och anus.

Ögonvitan är ett resultat av tigreringsanlaget, så det är inte något specifikt för just knabstrupper. Alla prickiga hästar har såna ögon.

Andra "bieffekter" är tunn svans och små prickar i huden runt ögon och anus.

Ja den tunna svansen har jag begripit är en generell tigreringsgrej. Ögonvitan också alltså? OK. Jag har knappt träffat på leopardprickiga hästar på nära håll tidigare.

Kul att se att det är de du har Cilla!
Cillas Knabb bor nuförtiden hos mej. Köpte henne i Feb-mars förra året. Här är hon när min dotter rider.
dsc02088liten_127765843.jpg

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 046
Senast: fio
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka