• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
J

jupiter-judex

sökte och hittade bara en tråd om dom...
någon som vill berätta om dom, passar dom som dressyr hästar mm ?

Sv: knabstrup

kanske inte bara en tråd....men skulle dom passa om man är dressyr intresserad.
såg att tex conetti lynghöj hade oldenburgare och engelskt fullblod på hela sin pappas sida. borde inte det bli en ganska bra mix av bra steg och bärighet??

Nu är jag verkligen ingen expert på knapstruper men de jag har träffat har varierat oerhört i temperament och utseende så jag skulle tro ( och vad jag har hört av en hästhandlare) så är det en form av färg avel så knappisar kan skillja sig mycket från varandra.

Det finns två olika avelsinriktningar:

En knabstrupper av den klassiska, ursprungliga typen passar fint till barockdressyr då den har lätt att samla sig. Det är en intelligent, kreativ och känslig häst med naturlig samling och kraft.

En modern "sport"knabstrupper är som en häst vilken som helst, fast med prickar. De finns i alla storlekar och formr.

Det finns många andra raser som är mer lämpade för tävlingsdressyr, varför inte skaffa en sådan i stället?

Cilla
föder upp klassisk knabstrupper

Nämen ser man på...gick precis o funderade på att starta en nyfiken tråd om knabstrupper :idea:

Har en gammal dröm om att någon gång köpa mig en egen knabbeunge, tycker de är så underbart fina.
De jag har träffat har då inte varit av 'prickigt halvblod'-typen utan ganska kompakta hästar med relativt korta ben och stora huvuden...den klassiska sorten då alltså?

Kollar ibland annonser, men det är rätt sällan man ser dem till salu...säljs de oftast direkt från uppfödaren? Finns det många uppfödare i Sverige? Eller ska man kanske åka till Danmark för att hitta en?

Nämen ser man på...gick precis o funderade på att starta en nyfiken tråd om knabstrupper :idea:

Har en gammal dröm om att någon gång köpa mig en egen knabbeunge, tycker de är så underbart fina.
De jag har träffat har då inte varit av 'prickigt halvblod'-typen utan ganska kompakta hästar med relativt korta ben och stora huvuden...den klassiska sorten då alltså?

Kollar ibland annonser, men det är rätt sällan man ser dem till salu...säljs de oftast direkt från uppfödaren? Finns det många uppfödare i Sverige? Eller ska man kanske åka till Danmark för att hitta en?

Nja, den klassiska typen är muskulös men inte supergrov. De har avlats hitan och ditan så länge att rasen nästan försvunnit i sin ursprungliga form.

Det finns några uppfödare i Sverige, men inte alltför många, särskilt inte om det är den klassiska, "barock"-typen du söker. I Danmark har du större chans att hitta vad du vill ha - men är det bara prickarna du är ute efter ska du nog leta efter en häst med önskade egenskaper, oavsett ras.

Mina uppfödningar har jag inte behövt annonsera ut.
Planerar betäckning i Danmark till våren, men det är mycket som ska stämma för att det ska kunna bli av.

Prickarna är roliga, men det är inte främst pga dem jag är intresserad av knabbe. Vad jag har förstått finns de även som enfärgade...skulle nog kunna tänka mig även en sådan om den var fin i modellen :)

Har även kikat en del på Lippizzaner, är jag helt fel ute om jag tycker raserna påminner om varandra?

Det finns en del likheter, kanske för att båda går tillbaka tll spanska hästar en gång i tiden.

Mitt avelssto är brunt utan minsta lilla prick, men hon har väldigt bra typ. Den planerade avkomman har 50% chans att bli prickig eftersom pappan har ett prickanlag.
Ska se om jag kan hitta en bild på henne som jag kan lägga in här.

Ja, bild vore kul :)
Vilken hingst tänkte du betäcka med?

Har kikat runt lite på de hingstar som finns...det verkar ju vara rätt få tyvärr. Av dem jag sett gillar jag bla Faust af Elmelygård...vad säger du om hans typ, är han vad du skulle kalla den gamla typen?

Sv: knabstrupper

Faust är en mycket trevlig hingst med bra typ, men sist jag hörde något om honom var han såld till England. Har fött upp två avkommor efter honom, båda väldigt fina.

Idun ska få hälsa på Bent Branderups hingst Hugin, om allt går som jag vill.

I Sverige finns nog ingen hingst jag skulle vilja betäcka mitt sto med, just nu.

Hugin är otroligt fin :d visste inte att han verkade i avel. Är inte han väldigt gammal?

Vore väldigt kul att se bilder på dina hästar, speciellt Faust-avkommorna...har du kanske någon hemsida? Du kunde ju PMa om du inte vill lägga ut länk här.

Hugin är inte i avel, egentligen. Men jag har fixat en dejt ;) Han är fyllda 20, så det är en chansning.

th_Kalle1.jpg
[/URL][/IMG]

Här är min medryttarhäst Funder Nörhedes Kalle. Han är född -99 och har hygglig talang för dressyr. Är utbildad medelsvår i nuläget och har definitivt lätt för samling som CillaW tidigare beskrev det. Vet inte om han tillhör den klassiska typen men jag skulle gissa på det men jag vet alldeles för lite om rasen som sådan för att säga det säkert.
Han är e.Niclas Heden u.Susan of England. CillaW kanske har lite kunskap om dessa hästar? Vore väldigt kul att få veta lite mer.

Jag kan se om jag kan ta reda på lite om dem.

På det man ser av din häst tycker jag den ser fin ut. Namnet låter som om han var född i Danmark.

Jo, det stämmer att han är född i Danmark. Han importerades som 2-åring och har varit hos samma ägare sen dess. Jag har ridit honom i ungefär 2 år nu och det är definitivt den charmigaste hästen jag någonsin träffat på. Påminner ibland om den tecknade hästen Mulle dvs älskar mat och är inte alltför förtjust i att arbeta:rofl:

varför tycker du jag ska kolla på andra raser om den moderna är som vilken annan häst som helst??

Därför att den moderna knabstruppern inte är särskilt enhetlig. Det är lättare att hitta en häst med önskade egenskaper om man letar efter en ras med de egenskaper man vill ha. Då har man fler hästar att välja på också.

Det finns en utmärkt hästras för att tävla i både dressyr och hoppning: svenskt halvblod.
Det finns otroligt många fler halvblod att välja på, och som har de egenskaper du vill ha.

jo, och det är det jag har tittat på i första hand. men då kom ju en frågeställning om jag inte skulle ha en som hade lättare för samling än vad halvbloden har....:angel:

Jag har inte ägt en ren knabbe, däremot en blandning där knabben slog igenom. Han var den finaste vän man kunde tänka sig, en lättlärd och ruskigt klok kille. Tyckte om att jobba men hade även lite bus i kroppen. Så sent som när han var 28 år gammal stack han med mig, den gamle örnen.
Jag valde att låta honom vandra vidare när han var 30 eftersom han började tappa rang och i hela sitt liv varit ranghögst. Han hade inte heller lika lätt för att komma upp när han legat. Fick sluta när han var på topp helt enkelt.
Här är han 29 år (om jag lyckas få in en bild):
Maj105.jpg

/Sessiagh

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 046
Senast: fio
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka