km/h turridning islandshäst

Seabaz

Trådstartare
Vilken snitthastighet håller man på en turridning heldag på islandshäst?

Ha i åtanke att de hästar jag undrar inte heller är tränade att gå flera timmar i sträck, max 2 har de gått tidigare och då har vi hållit rätt hög hastighet med tölt och galopper. Det räknar vi inte med att kunna göra nu då, men en hel del tölt finns det möjlighet till.

Terrängen är till största delen grusvägar och sedan skogspartier där man enbart skrittar i alla fall.

Ha i åtanke också att vi ska vara ute tre dagar men första dagen är den längsta sträckan.

(Jag är orolig för att de heta icke tränade hästarna kommer ta ut sig redan första delen av första dagen... suck... men det här är inte jag som bestämmer, jag vill bara veta vad man kan ha som en grund snitthastighet om det är möjligt)

Sv: km/h turridning islandshäst

När jag var på en 5-dagars tror jag vi gick ca 10 mil. Kollade på kartan efteråt. Men jag tycker inte vi red fort alls.

10 mil på en dag :eek: eller hela turen?

Våran karta säger 4,6 första dagen, 3 andra dagen och 2,5 sista dagen (cirka)

4,6 mil med en en häst, låter i mina öron väldigt långt. Jag har ridit 7-8 mil på en dag som mest, men då med 4 byten. Annars låg vi nog på mellan 4-6 mil per dag, och 2-3 hästbyten.

På island har det varit 45 km på 6-7 timmar, inklusive pauser. Där går det mest i tölt.
Fast de hästarna är ju vana vid det också.

Kanske distansarna kan ngt om detta? Borde väl ha en del med terrängen att göra också?

4,6 låter ordentligt tuft om ni inte byter hästar och hästen inte är vältränad. De längsta normala turridningsdagarna på island är runt den längden även om man i enstaka fall kan rida längre (har nog ridit uppemot 6 mil på en dag men det var undantag och vi bytte hästar ofta samt att det var sista riddagen för säsongen)och då har man 2-4 hästar per person med flera hästbyten. Och sedan ska hästen orka 2 dagar till.... De längsta dagsetapper jag sett utan hästbyte är väl 2n 2-3 mil.

2-3 mil låter mer rimligt som dagsetapp, jag tror knappast jag följt med om jag inte haft en häst med ordentligt bra kondition + att man lagt längsta etappen sist, så hästarna får chans att vila upp sig ett par dagar

Nu kan jag pusta ut, det är inte de 4,6 milen vi ska rida, det blir runt 2,5 ändå!

:)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 841
Senast: Fetaost
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka