Kluven medryttare!

ullisdenballe

Trådstartare
Känner att jag behöver skriva av mig lite och få lite nya ideer och perspektiv.

I november förra året sa jag upp min medryttarhäst som jag haft i fyra år pga studier och flytt (tog för lång tid att åka till från stallet).
I somras började jag leta efter en ny medryttarhäst och hittade en underbar liten kalblodstravare som jag tycker väldigt mycket om. Har ingen bil och bussförbindelserna va hur bra som helst! Jag och ägaren kommer bra överens och vi är flexibla båda två.
I höstas flyttade hästen till nytt stall med bättre träningsmöjligheter men sämre bussförbindelser.
Jag har nu börjat tröttna på att de e bökigt att ta sig till å från stallet och på kvällar och helger måste man beställa bussen... Det va ju en av anledningarna till att ja sluta med den förra hästen.
Har också börjat sakna att rida på riktigt, träna och utveckla mig själv vilket jag inte kan nu då hon är under utbildning. Det är ju nu när jag inte har egen häst jag kan välja vad jag vill rida!

Har bestämt mig för att säga upp hästen men erbjuda mig att rida henne tills ägaren hittar en ny medryttare.
Till saken hör att när hon flyttade var hon(hästen) väldigt stressad i början och ägaren valde att bara ha kvar mig(vi var två medryttare innan flytten) för att hon är så lugn med mig. Vilket självklart är smickrande.
Känner mig lite otacksam som vill säga upp när jag fick förtroendet att vara kvar samtidigt som det är orättvist mot hästen, ägaren och mig själv att fortsätta när jag börjat tröttna.

Har lite smått börjat söka mig om efter en ny medryttarhäst igen. Välutbildad som jag kan rida för tränare på utan att ägaren ska ha massa pengar varje månad, de har jag inte råd med.( hade jag haft det hade jag haft egen) Plus att det ska vara bra bussförbindelser.
Men det verkar vara väldigt svårt!

Vet inte vad jag skall göra om jag inte hittar det jag söker. Stallet och hästarna är så viktigt för mig. Där hämtar jag min energi! Just nu tar det mer än jag får.

Har även börjat tröttna på att ta hand om andras hästar och inte få göra på mitt sätt.

Har funderat på privatlektioner på "ridskolor med lite finare hästar" men då blir det alldeles för mycket pengar även om man rider i grupp.

Finns det någon som varit i liknande situation och hur löste det sig?

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden, behövde nog beklaga mig och skriva av mig. Känner mig så kluven!
Känns nästan som antingen eller nu, egen eller ingen. Men det är minst två år kvar till egen och saknar hästar och ridning så mycket när det inte blir regelbundet!:cry:

Blev vist lite flummigt å långt;)

Åsikter om hur vida medryttare ska betala eller inte hör inte till tråden!
 
Sv: Kluven medryttare!

Kanske du har lite för bråttom? Varför inte fortsätta på "lagom" basis med den häst du har tills du är klar och kan satsa fullt ut? Känns som att 2 år inte är någon eon, direkt ;) ...har du motivationen så går det då också...
 
Sv: Kluven medryttare!

Fast valet att rida på finare ridskola..du får ju ändå inte göra som du vill.

O när det kommer till medryttarhäst. Vad är det du vill göra som du inte får göra. Läge för ny förhandling?

Körkort, bil, annat transportmedel för att lösa förbindelseproblemet? Jag säger annars som Piraja, 2 år är inte så lång tid.

Du kan ju också rida på ridskola o ändå behålla medryttarhästen. Så gör jag. ;)
 
Sv: Kluven medryttare!

Jag tror att alla dina önskemål blir väldigt svåra att uppnå. En bra häst som du får rida för tränare, som är gratis och har bra bussförbindelser är väldigt attraktiv och det finns inte så många av dem. Och deras ägare kan vara väldigt kräsna när de väljer medryttare.

Stanna hos hästen du har så att du kan få energi därifrån tills du kan köpa en egen eller på annat sätt betala för det hästliv du egentligen vill ha.
 
Sv: Kluven medryttare!

Du önskar att hitta den mest attraktiva situation som går att uppbringa, en välutbildad häst att utbilda dig vidare på, tillgång till tränare, bra bussförbindelser och så ska det vara gratis. Nu börjar du inse att det finns få sådan hästar som lånas ut enligt dina önskemål och jag antar att du är fullt medveten om varför. Vill du ha en gratis häst på de premisserna så får du ha tur eller visa att du är värdefull på annat vis och man måste ofta jobba sig upp till det förtroendet. Hästen du talar om är under utbildning enligt dig, stannar du kvar där så har du kanske om ett par år det du söker och gratis eller till en billig peng. En ny medryttare kanske får betala för sig när hästen är mer utbildad.

Det är dyrt att ha häst och jag tvivlar på att de som ska "ha en massa pengar" tar ens i närheten av vad det egentligen kostar, ja det finns säkert en och annan som försöker göra det, men den normala avgiften verkar snarast ligga på en ganska blygsam nivå även om det är mycket pengar för en student. Det där med att om du hade haft pengarna (som det kostar att vara medryttare på "bra" hästar) så hade du haft en egen häst är förmodligen överoptimistiskt.

Vad tror du den egentliga kostnaden för att ha häst är? En välutbildad fin häst kanske kostar 1000 kr i försäkring och 1000 kr i kapitalkostnader i månaden innan man ens börjar räkna på uppstallning, veterinär, mat, skoning mm. En 500-1500 i månaden som de kanske tar för 1-2 tillfälle i veckan räcker sällan särskillt långt utan är mest ett välkommet bidrag.
 
Senast ändrad:
Sv: Kluven medryttare!

Kan inte du berätta Varför någon som har en fin välutbildad häst som står bra till geografiskt och med bra bussförbindelser ska låta dig rida och träna och göra allt det roliga medan ägaren får betala åtskilliga tusenlappar varje månad?

En stallplats som ligger bra till geografiskt och med bra kommunikationer är inte billig.
En bra välutbildad häst är svindyr i inköp, och har man utbildat själv har man plöjt ned tusenlappar i träningar istället.
En välutbildad häst kostar massor att underhålla i träningar och försäkringen går på minst 1000 kr/mån osv.

Min häst tex stämmer in på det du söker och hon kostar mig minst 5000kr/mån men oftast ca 8000kr...
I november kostade min häst över 10 000kr i hovslagarkostnader å då var hästen inte ens halt..
Jag har inte sett några medryttarannonser som tar ut dem pengarna utan det brukar vara en bråkdel av summan vad den egentliga kostnaden är.
 
Sv: Kluven medryttare!

Jag tycker du verkar ha en lite bortskämd inställning.
Du vill varken kämpa för saker eller betala. Det funkar liksom inte.

Antingen betalar man och kan då välja och vraka bland fina hästar och bra förbindelser. Eller så får man kämpa genom att åka eller kanske göra en massa jobb som betalning.
Din ridning blir förmodligen inget som utvecklar en sån häst. Då får du nog räkna med att betala.

Är man proffs får man betalt. Är man riktigt duktig amatör kan man iaf få rida gratis minst. Är man en vanlig svensson som själv vill utvecklas.. Ja..

Du har otroligt mkt krav. Men är inte villig att göra så mkt själv.
Hade jag letat gratismedryttare eller medryttare öht hade jag valt någon som är villig att kämpa och inte ställer så mycket krav.

Vill man bestämma får man köpa egen häst.
 
Sv: Kluven medryttare!

Jag tror precis som du att det kan vara väldigt svårt.
När jag var medryttare i min hästlösa period hade jag visserligen tur och fick rida och träna gratis på en fin men ganska speciell häst, dock med kommunikationer som krävde bil.
Jag kände precis som du att det stundtals var jobbigt att inte få göra som man ville och så fort jag hade fast jobb skaffade jag åter en egen häst.

Jag skulle gärna ha en medryttare som slapp betala, men kanske kunde ta något stallpass då och då och vara flexibel med dagarna så jag tex kunde vara borta en hel helg och hästen ändå rörde på sig.
Däremot skulle jag ta betalt om medryttaren ville träna, eftersom jag själv gärna vill träna och då får avstå till förmån för medryttaren.

Det finns ju alla möjliga varianter på medryttarskap, och jag tror att läget hade varit helt annorlunda om du hade haft ex bil och därmed kunnat vara mer flexibel, i mitt stall finns medryttare som får träna och rida fritt utan att betala men som i genäld tar stallpass åt ägaren.
 
Sv: Kluven medryttare!

Det är tidvis motigt att ha egen häst också. Se det lite som ett test om du över huvudtaget är beredd att ha häst. Det kommer troligen den period då din häst vilar/ är sjuk och du fortfarande står där med kostnader och jobb och inte ens kan rida din häst, då kan du inte bara säga upp kontraktet och se dig om efter en ny.

Vill du rida lektioner på fina hästar i stall med bra kommunikationer så kanske du kan ta ett helg/kvällsjobb för att få ihop pengarna? Vad är du beredd att försaka/göra för att få rida?
 
Sv: Kluven medryttare!

Kul med era svar. Får mig verkligen å tänka till!

Jag hade gärna betala mer än ja gör idag för att kunna rida en mer välutbildad häst men som jag skrev har jag inte råd med det.
Och rida gratis har jag inte nämnt att jag vill, endast att det ska rymmas i min budget.
Bil hade vart det optimala och jag och min sambo skulle haft det nu men kommer inte bli av av olika orsaker.
Det tar för mycket tid från mina studier med de kommunikationerna som finns till stallet så jag måste tyvärr sluta med den hästen jag rider:( Känns jätte tråkigt men just nu tar det mer än det ger.

Kan absolut tänka mig å jobba i stallet i stället för betalning men har tyvärr inte stött på ett sådant samarbete men håller ögonen öppna. Har även tidskrävande studier så mer än några timmar i veckan fungerar inte.

Jag är mycket väl medveten om vad det kostar att ha häst och därför har jag det inte själv då det inte ryms i min budget.

Bortskämd inställning har jag inte, det är mitt mål men vem säger att man uppnår sina mål?
Är mycket väl medveten om att det är höga krav jag ställer men det betyder inte att de inte kan ändras.

Har även funderat på extrajobb så jag kan betala mer men då skulle jag inte hinna rida. Studierna tar mycket tid, 8 - 17 varje dag och i bland även helger. litet dilemma.

Lutar mot att jag tar uppehåll igen och tar upp det när studierna är avslutade om inte något dyker upp...

Tack för era åsikter och synpunkter! Behövde lite utomstående sådana;)
 
Sv: Kluven medryttare!

Buss kommunikationerna va mycket bättre innan hästen flyttade nu har det ändrats och tar mycket mera tid för mig. Tid jag inte har.
 
Sv: Kluven medryttare!

Det är en prioriteringsfråga både när det gäller tid och pengar, vill man verkligen så kan man i allmänhet hitta en lösning. Om du nu verkligen varken har råd eller tid att få det att gå ihop för att få till dina önskemål så får du antingen sänka på kraven, omprioritera eller avstå. Ett annat alternativ är givetvis att vänta och hoppas att det löser sig, sannolikheten att set gör dét är väl sisådär.
 
Sv: Kluven medryttare!

Fast vadå du pluggar 8-17, dvs fullt normala arbetstider.

Då finns det ju hur mkt tid som helst att rida/sköta häst efter det om man vill.
Då handlar det ju om vad du prioriterar och hellre gör när du pluggat färdigt tills dess det är dags för sängen.
Har du inte tid att rida nu, hur tusan ska du då ha tid när du jobbar?
I mina ögon finns det tid för att både kunna ha ett extrajobb och rida men det är ju så som jag prioriterar min tid.
 
Sv: Kluven medryttare!

*kl*

Hur ser din dag ut idag? När och vad lägger du tiden på?

Har du provat att skriva dagbok över när du gör vad och försöka 'se' hur din dag ser ut. Så sätt kan du skapa tid genom förändring
av ditt beteende.
 
Sv: Kluven medryttare!

" Jag har nu börjat tröttna på att de e bökigt att ta sig till å från stallet och på kvällar och helger måste man beställa bussen..."

Är det detta som är huvudproblemet?
Hitta lösningar: Någon i stallet du kan åka med? (sätt upp lapp, eler fråga runt) Skaffa moppe? Cykla?
 
Senast ändrad:
Sv: Kluven medryttare!

Jag har precis lämnat tillbaka min foder häst pga tid och pengar. Ska ANT hjälpa en i stallet lite med hennes, vi har inte pratat om betalning och inte heller några fasta dagar- men jag rensade ut lite utrustning och foder som blivit över som hon fick.
Jag letar oxå efter någon närmare hemma då bussföbindelserna är dåliga och skönt att slippa åka. Men då kostar det genast pengar (jag är absolut bered att beta till ägaren i gamla stallet om vi bestämmer fasta dagar och jag trivs med hästen) ju närmare centrum, bättre ridvägar, bättre tränings möjligheter desto dyrare att stå och dyrare att hyra.

En sak jag inte kan förstå är alla som sätter ut annons på Blocket, hästnet och Buke- varför svarar man inte då jag mailar?? Jag har inga konstiga krav, inte skrivit ngt om att betala eller ej, har 25 års erfarenhet. Vad är problemet? Om man inte kan vara rak och säga att "jag söker ngn annan till min häst" så kan man väl bara skriva att " jag har fått massa svar, hör av mig då jag bestämt mig" eller nått sånt?
 
Sv: Kluven medryttare!

Om jag slutar 17 behöver jag hem å ät innan stallet(för min mages skull. macka på vägen funkar inte för mig). Då är jag i stallet 19 brukar ta ca 3 timmar så e klar runt 22 hemma runt 11 om jag har tur. Blir alldeles för sent enligt mig.
Vill inte behöva skynda mig när jag e i stallet för att inte komma hem sent.
Det är bussen som tar tid och att den bara går en gång i timmen.

Angående tid när jag jobbar så skaffar jag ingen egen häst fören jag har bil och bilen sparar massa tid!

tyvärr orkar jag inte med plugg, stall och extrajobb pga min kropp...
 
Senast ändrad:
Sv: Kluven medryttare!

skrev ett svar till pulkaskurk som förklarar buss problemet.

Cykel eller moped är tyvärr inget alternativ för långt och hårt trafikerad landsväg utan cykelbana. Har funderat på detta tidigare;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 637
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 631
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp