Klumpar och ringar i huden

A

Arbogamarre

Jag såg till min förskräckelse i helgen att min pålle hade några konstiga utslag på ryggen, länden,baken, magen och bogen på båda sidor. Det kändes som tillplattade fettknölar, samma känsla, och han ömmade inte eller något sånt. Han var i övrigt som vanligt och hade ingen feber eller hög puls.
En del var lite större än en femkrona och en del mindre och de var ojämna i formen, han har inte tappat någon päls kring eller på dem.
Tilläggas bör kanske att han var mycket stressad tidigare på dagen vid lastträning, kan detta ha med saken att göra?
Kan de få utslag pga stress? Iallafall var de borta på morgonen efter men i morse var de där igen några av dem.
Jag blir lite sraj... :(

Kan hästen ha ätit någonting annorlunda?
Min häst kan få liknande utslag under magen tex. vid behandling av antiinflammatoriskt.
Lite smått upphöjda, fast min häst får dom i ungefär samma storlek av en handflata.

Nej det är det som är det konstiga. Han har ätit precis som vanligt, haft samma strö och så...
Kan ju ha fått i sig något i hagen men jag vet inte vad det skulle vara som han inte ätit förr?
Jag blir jätte fundersam... :confused:

Glömde säga att min häst även får liknande utslag om hon käkar en viss pinnliknande buske som finns i ena hagen här.
Så man får rensa bort dom.

Kan han kanske ha fått i sig något i hagen då?
När gräset börjar ta slut kan dom ju börja gnaga på saker som dom vanligtvis inte skulle tugga på i första valet.
Stress vet jag inte om de kan orsaka sådana reaktioner, någon annan kanske vet?

Det låter som det som min häst får ibland. En allergisk reaktion skulle jag tro. Nu är det nog minst ett år sedan min hade utslag. Jag vet aldrig vad anledningen är. Utslagen går bort av sig själv på min häst.

Det kan vara en slags lus. Jätteäckllig. Men om du kliar lite på utslagen kanske du kan se att pälsen rör sig. Och du kan till och med se själva lusen.
En grå, ca 0.5-1 cm lång. Jättesnabb.
Den är inte under huden som man kan tro. Hästen tappar inte päls av den heller.

Tips!
Tvätta både täcken och häst. Och undersök hästen efter boven.

:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka