Klubbis med en väldigt grön häst?!

ujent96

Trådstartare
Hm sitter och funderar fram o tillbaka. Har sedan en månad tillbaka en ny häst, 4 årig vallack som är inriden och grundriden hos proffsryttare under två månader innan jag köpte honom. Nu funderar jag på att i slutet av nov åka in till klubben på en klubbtävling, enbart som miljöträning, inga krav bara att se hur det hela går till. Är det för optimistiskt att tro att det skulle fungera? eller jag ska vänta till våren? En del av anledningen till att jag funderar på att åka är att hästen är högt i temperament och lite "tittig" så det tar nog några gånger när man åker iväg innan han kan slappna av, och då krävs ju träning... Så hur hade ni gjort?!

Sv: Klubbis med en väldigt grön häst?!

Jag hade absolut börjat öva honom i att tåla övningssituationen!

jag hade åkt dit och tränat några ggr först i så fall. att bara kasta den ut i tävlingsmiljö direkt kan bli too much och snarare göra saker värre.

Ok har ju i så fall tänkt mig åka iväg till tränare ett par gånger innan så att situationen att åka bort och arbeta inte är helt främmande...

Ett alternativ jag tänkt på är att bara åka dit och "rida fram" alltså inte in på banan men den andra miljön får man ju ändå...

Oj, när jag läste din rubrik så tänkte jag att det var en skimmel som rullat sig i gräset :rofl: Dax att lägga sig.:crazy:

min unghingst blev inriden i våras.
plus vilat en del mellan varven.
han har fått åka ut på lokal tävling för miljöträning och vi har ridit på godkända % ett par ggr fastän jag absolut inte trodde han skulle få det redan förräns om ett par år då han är såpass färsk i allt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
I
Hästmänniskan Jag var ute efter att köpa en häst. Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: Bartley
·
C
Hästhantering Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft...
Svar
4
· Visningar
1 339
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård