Klubbhoppning med 2,5 åring?

Saraoliv

Trådstartare
Det ska vara en julhoppning/klubbhoppning för barnen/ungdomarna på min ridklubb där man får ta sig över hindrerna på valfritt sätt. Tänkte som så att det kan vara en bra idé till miljöträning men sen slog det mig att det kanske inte är okej för TR, även fast jag springer bredvid? Så med andra ord, vad är det för regler som gäller? Det kommer inte att vara några hinder utan en bom på marken med julsmyckade hinderstöd.

(Hamnade säkert i fel tråd som vanligt) :angel:

Sv: Klubbhoppning med 2,5 åring?

Vet inte om jag fattade dej rätt men du ska springa brevid din 2½ åring?
Jag kan inte TR så bra men jag tror ändå att det gäller bara om man rider.
Hör med ridläraren.
Du kan väl göra det utom tävlingen? Som träning?

Förstår inte varför du har så bråttom? hästen är än så länge bara en bebis :)
jag började vistas på våra små klubbtävlingar (med max 20starter) det året som min skulle fylla 4.

Popcorn: Kanske skrev lite luddigt. Jag har en vallack på 2,5 år som jag nu har börjat träna från backen eftersom att han ska ridas in nu i sena våren. Han behöver miljötränas, rejält, och jag såg det här som en bra grej för honom. Jag själv har nog vuxit ifrån julklappshoppningar :angel: Det är ingen tävling.

Det jag funderade på är om det kanske finns någon regel som säger att hästar under 3 år inte får vistas på en tävlingsplats t.ex.? Om nu klubbtävlingar räknas som tävlingsplats?

Saraandersson: Bråttom och bråttom. Jag tycker att man har bråttom om man tar en helt grön häst och går du på en klubbtävling bara några månader efteråt. :crazy:

Om du bara ska leda hästen ser jag inget fel i det. Inom western finns det ju en typ av klass där du leder runt din häst om jag inte har fel och det får väl dom vara med som 1 åringar. Men fråga vad din klubb säger om det.

Finns det något negativt med att miljöträna hästar tidigt? Förutsatt att du inte gör det varje dag såklart, men vad finns det för negativt med att hästen vänjer sig vid att vistas i olika miljöer?

Jag kan inget om TR men jag tycker det låter som en jättebra idé och kanon miljöträning för din unghäst! Hoppas du får vara med!

ring din ridklubb och fråga :) låter som ett ypperligt tillfälle att miljöträna!

Jag ställde min 1-åring i western trail at hand i somras :)

Låter som jättebra miljöträning! Men du kan väl fråga om du får göra det efter sista start innan de river banan så behöver du inte ta upp tid i anspråk och det är kanske tomt på läktarna (blir kanske lite väl häftigt med både massor med folk + konstiga saker på marken)

Finns ju även starter "utom tävlan" som ex vuxna på ponny. Där kanske du kan få starta om inget annat?

är dt eklubbtävling eller oftats bara "klubbhoppning" så brukar de inte gå efter TR utan vad klubben har för regler så fråga klubben!

Jag skulle själv kunna tänka mig gör det om jag haft möjlighet (oftast antingen hoppar jag ngn annan eller är funktionär) men när min klubb hade WE-tävling (bara teknikdelen) så var jag med med min 2åring o sprang banan (slalom, bro, sidepass, fålla, hinder)
http://www.youtube.com/watch?v=EpzpUUlT31g

just miljöträning sliter ju inte speciellt mkt, så tycker själv det är bättre att vänja dem vid sådant ("tävlingsmiljö" främmande hästar, applåder utsmyckad ehinder osv) tidigare för sen när de är 3 är det så mkt annat som är nytt.

Tror du inte att det räcker som miljöträning om ni bara åker dit och går runt lite bland hästar och folk? Min skulle inte ha klarat av att gå in på en bana med mig bredvid när hon var i den åldern.

Tror du inte att det räcker som miljöträning om ni bara åker dit och går runt lite bland hästar och folk? Min skulle inte ha klarat av att gå in på en bana med mig bredvid när hon var i den åldern.

Vi har redan varit på några kurser och liknande (alltså helt ny miljö och nya hästar, vilket inte är några problem).

Kan inte se att det skulle bli några problem att ställa upp med unghäst vid hand.
Eftersom det inte är en regelrätt tävling så har klubben rätt att sätta upp egna regler som vid vilken pay n ride som helst.
Där brukar dom vanligaste reglerna bli: Vacc intyg, hjälm, väst för ryttare under 18 år och Tr gäller ang olämplig bestraffning.
I övrigt gäller inte TR.
Fråga klubben! Jag tror att dom låter er vara med.

Tycker att fler borde tänka på att jobba så med sina unghästar så slipper dom mycket problem när dom blir äldre!

Det ska vara en julhoppning/klubbhoppning för barnen/ungdomarna på min ridklubb där man får ta sig över hindrerna på valfritt sätt. Tänkte som så att det kan vara en bra idé till miljöträning men sen slog det mig att det kanske inte är okej för TR, även fast jag springer bredvid? Så med andra ord, vad är det för regler som gäller? Det kommer inte att vara några hinder utan en bom på marken med julsmyckade hinderstöd.

(Hamnade säkert i fel tråd som vanligt) :angel:

Se till att hästen är vaccinerad mot hästinfluensa bara. Normalt sett börjar man inte med detta förrän man börjar tävla (eftersom att det står i TR) men om jag skulle ge mig ut med min unghäst bland hästar och folk så skulle jag se till att fullgod vaccination fanns även om du inte behöver ha det.
Men det har du kanske redan gjort. :)

Annars ser jag inga problem i att miljöträna på detta sätt. Jag började också tidigt och det har jag haft igen många gånger. ;)

Varför börjar "man" inte vaccinera förrän senare? Mitt sto född -08 är fullt vaccinerad mot både influensa och stelkramp. Fick grundvaccinationen som föl. Det är väl det allra vanligaste skulle jag tro.

TS - Jag tycker att det låter som en toppenidé!! Hade gärna åkt på något sånt med min lilla tjej. Toppen miljöträning ju :)

Så, nu är vi anmälda :) Får be någon att fota så kan ni få se bilder - haha :)

Ja, jag är också helt för tidig miljöträning så länge man inte överdriver. Det blir så mycket annars för hästen vid tre års ålder. Kul för övrigt att så många tycker att det är en bra idé :)

Och han är full-vaccinerad för både hästinfluensa och stelkramp :)

och till ts, varfor skall du rida in din hast nar han ar knappt 3 ar gammal?? varfor vantar du inte pa att hasten mognar och arbetar fran marken ett ar eller sa , da nar hasten klarar av mentalt och styrke massigt att bara dig och sadel gar det lattare.. \jag forstar inte varfor folk skall ha sa brattom att rida in sina hastar sa fort de ar nastan 3.. de ar ju fortfarande unga och behover fa mogna.. precis som ett barn sa satter man dem inte i skolan innan de ar mogna.. grundarbete fungerar utmarkt och om du vill ha referenser, titta pa hastarna/hingstarna i Vien hur de ar tranade.. de haller ocksa lange, upp i 20 ars aldern och har inga problem.. finns flera bra bocker hur det gar till.. men ha skoj pa din tavling dar du ar pa marken..

Min plan var att göra något liknande i framtiden med min pålle! Hon har snart uppnått den aktningsvärda åldern av hela 8 månader ;)
Så jag tycker verkligen att det är en bra idé!
Självklart ska man inte ha för bråttom men med tanke på att kraven kryper längre och längre ned åldersmässigt på unghästarna så måste man börja vare sig man vill eller inte... om inte för hästen bästa tyvärr!!!!

Jag kommer att börja sitta in honom när han är 3 år (inte knappt 3år). Han är väldigt "välväxt" av sig plus att jag är relativt liten samt har en bra balans. Jag har hjälp av en tränare som inriktar sig på hästens språk samt samspelet mellan häst och ryttare så om han på något sätt skulle tycka att ridningen är obehagliga och jag inte märker detta så kommer hon definitivt att göra det. Jag tror nog att du har fått dåliga upplevelser från att rida in hästen vid 3år - tillexempel matchnig till 3års test, vilket det inte handlar om i det här fallet. Bara för att man börjar rida in sin häst så innebär det inte att man inte tränar sin häst från marken. Jag tränar honom en del på långa tyglar vilket gör att man lär sig och se vad sin häst är redo för. Jag rider även in utan bett/tvång eller liknande just för att ge hästen en chansen att visa vad den tycker och tänker, samt inte skapa några brister i vårt förtroende till varandra.

Jag tillhör inte den kategorin som tycker om att diskutera på forum, tyvärr. Jag lyckas aldrig formulera mina erfarenhet speciellt bra så därför ber jag dig att inte lägga ner för mycket tid eftersom att du inte kommer att få något vettigt svar.

Så här såg min vallack ut när han vid ålder 1år och 9månader...

Ang psykisk mognad. Alla positiva upplevelser för den unga hästen är nyttiga i en lagom mängd. Det har inte så mycket med ålder att göra tycker inte jag utan hur man förberett hästen. Och inte förberett som i att tränat järnet utan som i att man umgåtts med hästen och lärt känna den och viktigast av allt - hästen lärt känna sin människa. Här ingår INTE att stoppa den unga hästen full med intryck dagligen utan att som hästens människa ha en känsla för vad som utvecklar och i vilken utsträckning samt viktigast av allt, alla vilor.

Ang fysisk mognad. Nu vet jag inte vad du menar när du hänvisar till Wienhästarna, jag är inte alls insatt i deras utbildning. Men såvida hästen inte går i en väldigt bra hage med väldigt bra kompisar året runt så tror jag på fysisk aktivitet tidigt. Det finns väl ett antal studier som visar på att efter 4 års ålder kan man inte påverka mycket alls i hästens fysik (vissa delar knappt ens efter 1 års ålder men där tror jag det är visat att just bra utevistelse med jämnåriga räcker). Därför är det, enligt mig, viktigt för hållbarheten att just vänja in hästen tidigt vid den belastningen vi tänker utsätta den för resten av livet.

Dessutom tror jag väldigt få hästar få mycket av regelbunden lågintensiv träning av att gå i hagen, dvs helt enkelt skritt. Aktiva skrittpass som ökas på ju äldre hästen tror jag är ett utmärkt sätt att stärka den utan att slita, utan ryttare så klart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka