Klubbhoppning med 2,5 åring?

Sv: Klubbhoppning med 2,5 åring?

Vilken snygging!
Jag tycker du har en bra idé och ett mål med din miljöträning, att "skydda" hästarna fram tills det är dags att rida in dem tror jag bara skapar problem för både häst och människa.
Ha så kul med din häst på tävlingen!

Jättefin häst!!! Och mkt välväxt.

Jag tycker det låter som du har en jättebra plan med honom! Lycka till!

Jag sällar mig till dem som tycker att det är en jättebra idé att vara med på hoppningen. Finns ingen anledning att vänta med miljöträningen, bättre att de får vänja sig vid en massa saker när de är små än att det kommer som en överraskning i fyraårsåldern att världen är stor. Själv brukar jag leda och tömköra mina ettåringar i villaområden, perfekt träning!

Ang psykisk mognad. Alla positiva upplevelser för den unga hästen är nyttiga i en lagom mängd. Det har inte så mycket med ålder att göra tycker inte jag utan hur man förberett hästen. Och inte förberett som i att tränat järnet utan som i att man umgåtts med hästen och lärt känna den och viktigast av allt - hästen lärt känna sin människa. Här ingår INTE att stoppa den unga hästen full med intryck dagligen utan att som hästens människa ha en känsla för vad som utvecklar och i vilken utsträckning samt viktigast av allt, alla vilor.

Ang fysisk mognad. Nu vet jag inte vad du menar när du hänvisar till Wienhästarna, jag är inte alls insatt i deras utbildning. Men såvida hästen inte går i en väldigt bra hage med väldigt bra kompisar året runt så tror jag på fysisk aktivitet tidigt. Det finns väl ett antal studier som visar på att efter 4 års ålder kan man inte påverka mycket alls i hästens fysik (vissa delar knappt ens efter 1 års ålder men där tror jag det är visat att just bra utevistelse med jämnåriga räcker). Därför är det, enligt mig, viktigt för hållbarheten att just vänja in hästen tidigt vid den belastningen vi tänker utsätta den för resten av livet.

Dessutom tror jag väldigt få hästar få mycket av regelbunden lågintensiv träning av att gå i hagen, dvs helt enkelt skritt. Aktiva skrittpass som ökas på ju äldre hästen tror jag är ett utmärkt sätt att stärka den utan att slita, utan ryttare så klart.

Jag forklarade mig inte bra alls ar jag radd.. Jag arbetar med mina unga varje dag, fran marken. De bar sadel vi gar pa promenader, vi besoker arbetsplatser med stora traktorer etc etc.. de far allt i sig, men de ar inte ridna innan de har bade fysiskt och mentalt har mognat av det.. Det ar att manga skall ha deras 3 aringar hoppandes och bli ridna fullt ut.. Nu sager jag inte att ngn i denna traden gor sa, mer en fraga i generellt.. Och visst skall de ha sysselsattning.. vad det an ar.. Igen, manga tanker inte pa att en 4 eller 5 aring ar fortfarande en valdigt ung hast, och skall tranas som sadan.. Kanske ar det okunskap som gor att manga borjar for tidigt. Men ar hasten redo varfor inte..

OT. Valdigt fin palomino och "mogen" for sin alder.. Min hingst vid samma alder var fortfarande babis and sag ut som en ocksa.. sa det ar val valdigt indiviuellt..

Jag forklarade mig inte bra alls ar jag radd.. Jag arbetar med mina unga varje dag, fran marken. De bar sadel vi gar pa promenader, vi besoker arbetsplatser med stora traktorer etc etc.. de far allt i sig, men de ar inte ridna innan de har bade fysiskt och mentalt har mognat av det.. Det ar att manga skall ha deras 3 aringar hoppandes och bli ridna fullt ut.. Nu sager jag inte att ngn i denna traden gor sa, mer en fraga i generellt.. Och visst skall de ha sysselsattning.. vad det an ar.. Igen, manga tanker inte pa att en 4 eller 5 aring ar fortfarande en valdigt ung hast, och skall tranas som sadan.. Kanske ar det okunskap som gor att manga borjar for tidigt. Men ar hasten redo varfor inte..

OT. Valdigt fin palomino och "mogen" for sin alder.. Min hingst vid samma alder var fortfarande babis and sag ut som en ocksa.. sa det ar val valdigt indiviuellt..

Oki, jag misstänkte att det mest var missförstånd :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka