Klotång = Monster

Lycanthrope

Trådstartare
Min hund har blivit så arg vid kloklippning, vi behöver nu hjälp.

Han har alltid varit väldigt snäll att klippa klorna på, bara legat lungt och snällt.
I vintras fick han en kloskada och blev lite öm i en klo. Det blev snabbt bra igen och sedan gick det hyfsat att klippa.
Men dum som jag är så råkade jag snudda vid pulpan för ett tag sedan, han pep till, det blödde lite och sen var det bra.

Men efter det har han blivit så arg när man ska klippa. Oavsett vem som gör det. Han blir bara värre och värre.
Han ryter och hugger tom efter handen.

Det är som att han inte riktigt menar det, han viftar på svansen och är glad igen direkt efteråt när man slutat/tagit bort tången från tassen.
Får ta i tassarna annars, men han tycker inte om när man tar i klorna.

Har provat med munkorg men då blir han nästan mer spänd.

Klorna blir ju för långa om vi inte kan klippa dom.
Har läst att man kan klippa lite lite och sedan fila försiktigt, tills man får bukt på klorna igen.

Men vad kan jag göra åt hans nykomna ilska?

Jag är ledsen och känner mig misslyckad :(

Sv: Klotång = Monster

Du ska inte känna dig ledsen och misslyckad!

Min ena hund gick från att vara hur snäll som helst att klippa klorna på till att bli en riktig liten haj när man skulle klippa klorna. Aldrig har jag eller någon annan klippt henne i pulpan. Vet inte varför hon ändrade attityd, men jag fick rådet att göra kloklippningen till en gosestund. Att gosa med hunden, klippa en klo, gosa lite till, klippa en till, osv. Viktigt är att inte släppa iväg hunden så fort klorna är klippta, utan att gosa lite till med den då så att den är helt avslappnad och uppskattar stunden när man släpper iväg den.

Det rådet har funkat jättebra på båda mina hundar. Den som var arg är numer bara lite spänd vid själva klippningen, den andra sover nästan medan jag klipper.

Jag har en nagelfil som jag använder till att runda av klorna med så att det inte blir en vass yta. Den är jättebra att använda eftersom den inte innebär ett klipp så får man bättre kontroll på klon och kan fila ner den sista biten man kanske inte vågade klippa.

ELEKTRISK KLOFIL!!!!!!:bow::love:

Min kille har också av någon anledning blivit omöjlig vid kloklippningen, utan någon riktig orsak.
Nu har jag köpt en elektrisk klofil och det är rena semestern. Vill du veta något jag inte får skriva i forumet, så är det bara att PM:a.

Lycka till!

Vid just kloklippning och liknande hantering har jag med mina egna insett att det mest effektiva är att inte ge dem något val.

Camaro tycker inte heller om att fixa klorna, henne tar jag och sambo tillsammans. Vi ber henne lägga sig, sen håller han fast henne medans jag snabbt fixar klorna.
Om jag försöker själv blir det bara ett evigt ryckande, tar sjukt lång tid och själva problembeteendet befästs varje gång hon lyckas rycka bort tassen. Ett tag blev det bara värre och värre, men nu när vi hjälps åt är det inga problem.

Alice som fortfarande var relativt liten lade jag på rygg mellan mina ben, sen typ "klämde" jag fast henne mellan benen lite smidigt. Inte hårt eller så utan mer att jag höll benen på något sätt så hon inte kom loss. Sen klippte jag bara lite snabbt. Ett tag skrek hon högt hela tiden och ålade runt men det tog inte många gånger innan hon insåg att det inte var någon ide.

Viktigt är också att vi avslutar med att gosa lite innan hunden får gå iväg.

Med en hund som bits hade jag satt på munkorg. Det är troligen bara något tillfälligt, och hunden lär vänja sig.

Jag använder förövrigt en minislipmaskin till Camaro eftersom jag själv har blivit osäker efter att ha råkat vara i pulpan.

Min lilla piraya krånglade från början med kloklippningen, han accepterade inte att jag höll fast honom, höll fast tassen eller klippte i klon. Testade att "hålla fast", vara bestämd, envis osv. Det som funkade var en kombination av envishet och belöning. Jag sätter honom i knät, håller inte fast hårt men släpper inte heller iväg honom innan jag fått klippa. Sen har jag belönat varje framsteg, ungefär som vid shaping. Godis efter varje klo. Idag kör jag godis efter varje tass. Viktigt är att han inte känner sig trängd eller fasthållen, samtidigt som han inser att han inte kommer undan genom ett ilsket beteende.

Träna separat med munkorg först så att hunden lär sig att associera den med positiva händelser och inte direkt förknippar den med kloklippningen.

Jag googlade på det där, intressant. Hur funkar den?

Till alla:
Vi ska försöka ta på tassarna mer och gosa osv, men så fort man tar i en klo och kommer nära med tången så ryter han och hotar, och hugger. Direkt man släpper är han sig själv igen.
Inte kan det göra ont i alla klor så han reagerar sådär?
Antagligen har han väl utvecklat beteéndet och det har blivit värre :(

Sambon provade hålla honom men han slänger sig verkligen som en "rodeohäst" åt alla håll och kanter.

Nu är det ju ännu svårare eftersom de blivit lite för långa.

Tips på hur man kan träna att associera munkorg med trevligheter? :p

Han försöker dra sig ur den hela tiden.

Klart att han blir glad när du släpper, då har han ju nått sitt mål.

Låter helt klart som att han har lärt sig att han slipper om han bråkar.

Jo det har han nog. Men samtidigt att se honom bli ett sånt monster när man ska klippa, han ser helt blodtörstig ut :o Det är inte likt honom alls.

Det är bara att envisas då?

Och givetvis försöka träna och berömma när det går bra.

Om det vore min hund skulle jag ladda med godaste godiset och backa tillbaka till början. Matte/husse bestämmer över tassen, enda sättet att komma loss är att slappna av och ge efter. Detta leder till GODIS!! och frisläppt tass. Strunt i klotången, håll tassen i ett grepp som inte går att komma loss från, använd två händer om det behövs men släpp tassen så fort hunden är lugn och ger efter. Belöna. Ta tassen igen. Upprepa en miljon gånger med alla tassar. Medan du håller tassen kan du pilla på klorna, om det går bra så småningom närma med klotången osv men se till att du aldrig någonsin släpper tassen i ett streta-och-dra-läge utan bara vid eftergift. Hunden får dra och streta hur mycket den vill utan att du blir arg men loss kommer den inte förrän den ger efter. Med tiden kan du klippa en klo. Och flera. Ge inte upp, den tid du lägger ned på att lära hunden passivitet vid hantering har du nytta av hundens hela liv.

Japp, utrusta dig med världens bästa tålamod och se till att vara mer envis än det lilla monstret ;)

Ett tips är mjukosttub/kaviar som hunden kan få slicka i sig samtidigt som den ligger stilla!

Hur stor är hunden?

Innan vi köpte klofilen så gjorde vi som många säger här. Sambon höll fast hunden och mutade med bästa godiset. Både mjukost, leverpastej och korv är testat. så klippte vi så många klor vi hann innan han slingrade sig ur greppet och vägrade komma till oss.

Och vi hade säkert kunnat fortsätta så, vi fick ju klorna klippta till slut. Men det var en otrevlig upplevelse både för oss och hunden, det kändes helt enkelt inte rätt. Och jag tänkte att om det finns ett alternativ som hunden trivs med och som gör jobbet så måste det ju vara värt att testa.
Och det var det verkligen!
Jag har haft filen en vecka ungefär och han har redan slutat dra bort tassen!
För mig är det verkligen lösningen på problemet och vi slipper bli osams en gång i veckan, för en liten summa på 300 kr. :banana:

Det är helt enkelt en liten rund fil. Runt den sitter en "skyddskåpa" med hål i som man stoppar i klon i. Om man råkar trycka för hårt stannar den automatiskt. Man får med tre olika sliphuvuden med olika grovlekar och den har två olika hastigheter.
Hur bra som helst!

Sån har jag oxå, tror nog att den är bra, vi testade några gånger. Men vi har övergett den och gått tillbaka till klotången, går så mycket snabbare. Nu använder vi bara slipen för att snygga till klorna ibland.

Något som man ska tänka på med slipen att klon blir varm av friktionen, så man ska inte slipa för många sekunder åt gången, då tycker hunden att det blir obehagligt pga värmen. (Min hund som jag körde den på har visserligen kraftiga klor, så man får sitta en stund)

Creed till dom som orkar brottas med sin hund varje gång det vankas kloklippning. Jag skulle ha försökta att lösa problemet via en variant av shaping. Många människor klipper sina hundars klor på golvet och om du också gör det så skulle jag bryta mönstret redan där. Om hunden får plats i soffan så lägg hunden där och börja klappa nedåt mot tassarna. Beröm innan hunden har reagerat med godis. När du har kommit ändå ner till klospettsen under x antal pass - introducera då en nagelfil. Börja med att stryka filen på bogen och för nedåt och belöna innan han reagerat. Avsluta x antal pass när du kan ha filen på klospettsen. Tillslut så rör du filen någon mm och berömmer och tillslut så kan du dra långa drag. I det läget måste du stanna ett tag tills han/hon accepterar full beröring av både händer och fil. Under tiden kan ett besök hos din lokala veterinär vara aktuellt för att få dom klippta med lugnande om dom har blivit alldeles för långa.

Har du kommit till detta steg där det är dags att introducera kloklipparen och tänk på att du måste ha en skarp kloklippare. En bra klippare skär istället för att klippa och det ska därför inte låta något när man klipper en klo. Om klipparen är för slö så trycks klon ihop och hunden känner obehag. Introducera klipparen på samma sätt som nagelfilen och börja klippa i luften för att sedan ta yttersta yttersa spettsen, och så vidare.

När du väl har kommit hit så kan du klippa hunden vart du vill och när du vill.
Tänk på att hunden måste veta vad belöning innebär för att ge rätt resultat.

Lycka till :laugh:

Jag vill bara påpeka att mitt inlägg inte handlar om att man brottas varje gång. Det handlar om att man visar hunden att, nu gör vi det här - vare sig du vill eller inte. De allra flesta hundar lär sig på någon/några gånger att det inte är lönt att bråka.

Camaro tex ligger helt still, men husse är ändå där och "håller i henne" eftersom jag vet att hon kommer börja bråka igen annars. Hon vet att när husse är där och håller - ja då har hon inget val.

Det är alltså en rätt så stor hund, annars hade jag ju kunnat göra det själv.

Valpen kunde jag ju hålla själv eftersom hon fortfarande var relativt liten, och hon låg helt still efter bara två gånger.

Mitt enda tips är att klipp bara! Håll inte på att mesa och gulla med hunden, då gör du det till en grej. Hugger han efter dig så säg givetvis nej, det är inte ett accepterat beteende. Om du är lugn och säker i det du gör så kommer hunden till slut fatta att det är ingen big deal.
Jag har aldrig haft problem att klippa klorna på de hundar jag haft, trots att jag klippt i pulpa och dom blivit väldigt rädda. Jag tar bara tag i tassen igen och fortsätter klippa som inget hänt.

Mitt tips är att jobba med belöningar och ändra hundens inställning till kloklippning. Jag har själv "botat" en rejält rädd - hon försökte inte bitas men däremot skrek hon rakt ut och kissade på sig... - omplaceringshund genom belöningsträning. Med klicker och godis och ett eller två korta pass om dagen tog det kanske 1-2 veckor (hade säkert gått fortare om jag hade kört fler pass per dag men det här räckte för oss, klorna växer ju inte SÅ fort ändå) innan jag kunde klippa hennes klor under lugna förhållanden utan att hundstackaren var livrädd. Hon älskade väl det inte men stod ut eftersom hon verkligen ville ha sin belöning.

Sen är det förvisso så att många hundar kanske fjantar lite och försöker komma undan men är man lite envis och bestämd så finner de sig i det ändå, men har man en hund som verkligen är rejält rädd eller arg så tycker i alla fall jag att det är så mycket smidigare att ändra hundens sinnesstämning istället för att bråka.

Det blir liksom så mycket enklare när hunden själv bestämmer sig för att den står ut med obehaget än om man ska tvinga den - är det sen en stor hund med lite mer humör så kan det ju dessutom urarta totalt om man bestämmer sig för att "bara köra på" och försöker tvinga hunden.

En sak till som kan underlätta kan vara att hunden får stå upp istället - på golvet om det är en större hund, på ett bord eller liknande om det är en mindre (fast då måste den ju vara van vid att stå på bordet först förstås) - och så klipper man genom att lyfta en tass i taget, ungefär som när man kratsar hovarna på en häst. Det kan få vissa hundar att känna sig mer trygga än om de ska ligga ner.

Har man en hund som kan stå kvar på kommando så kan en godisbit på golvet nån meter framför hunden ge en bra fokuspunkt - det kör jag med på mina fyra även om det går fint att klippa dem utan godis; så länge jag har möjlighet att belöna så gör jag det och den gång jag inte har belöning tillgänglig men måste klippa klor ändå så har de så många positiva associationer till kloklippning att det inte spelar nån roll att de inte får godis. Hemma är det nästan köbildning när jag tar fram klotången - alla fyra vill vara först att få godis och mys med matte och de som får vänta på sin tur protesterar ofta högljutt. :D

Jag har inte problemet med ilska eller trilska, men problemet är jag.

Jag kan inte klippa med tång, har problem med handen, så jag filar, och det är inte heller lätt med en taskig värkande hand, så det tar tid, och tid har inte en unghund...
Så efter ett tag då har han tröttnat, och då kanske bara en tass är klar.

Jag lärde honom att sitta, jag filade en tass, och hade en gottehög framför honom, och när tassen var klar, så fick han godisen.

Sen gjorde vi en tass till, och så godishög, sen var det bra för den dagen.

Nu gör vi alla fyra tassar, och godishög efter varje tass, för det tar ca 1 timma för mig att fixa hans klor pga min hand...
Men numera ligger han helt still medan jag håller på.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 006
Senast: snorp
·
Hundhälsa Jag åkte iväg och hälsade på min syster i 8 dagar och kom hem idag. Min mamma tog hand om min hund så länge, och det hade inte varit...
Svar
5
· Visningar
776
Hundhälsa När Bruce var liten valp började vi ha klosaxen närvarande ofta. Vi klippte någon klo om dagen. Det gick utmärkt till en början men när...
2
Svar
23
· Visningar
4 393
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka