Klotång = Monster

Sv: Klotång = Monster

Jag hör till dem som bara klipper, gör ingen sak av det. Har aldrig haft några problem med att klippa klor på någon hund, även de som krånglar när de kommer. Hunden står vanligen, så klipper jag nedböjd vid ena sidan. Funkar jättebra. Klipp snabbt, se till att inte klippa fel och göra illa dem.

En jag hade ville alltid ligga (var antagligen lärd det från uppfödaren), lade sig så fort klotången kom fram. Det funkade också. Fick klippa inne på höst och vår bara, annars blev han så himla skitig. ;)

Sån har jag oxå, tror nog att den är bra, vi testade några gånger. Men vi har övergett den och gått tillbaka till klotången, går så mycket snabbare. Nu använder vi bara slipen för att snygga till klorna ibland.

Något som man ska tänka på med slipen att klon blir varm av friktionen, så man ska inte slipa för många sekunder åt gången, då tycker hunden att det blir obehagligt pga värmen. (Min hund som jag körde den på har visserligen kraftiga klor, så man får sitta en stund)

När jag ska fila "mycket" så använder jag den grövsta filen på högsta hastighet. Det tar någon sekund per klo. Sen "finslipar" jag med en finare fil för att jämna ut.
Det hinner aldrig bli speciellt varmt.
Men nu är den relativ ny och blir med största sannolikhet slöare med tiden.

Omplaceringen här hemma var med ett monster vid kloklippning. Om jag ville ha alla fem fingrar kvar så var det bara att kila och köpa en munkorg och träna in den. Den jag tycker bäst om och som sitter bäst på min hund är en sån (amerikansk?) munkorg som ser ut som en korg du sätter över nosen och spänner i nacken. Då kan hunden även ha möjlighet att hässja.

Sen gör jag inte som många andra med honom och lägger han ned, utan det som funkar bäst för oss är att ha honom stående. Sen gränslar jag honom med min rygg mot hans huvud och tar upp en tass med trampdynan mot taket (som man gör när man verkar hovar på hästar).

Försökte han smita var det enklare att hålla fast honom i den positionen för mig. I början brukade jag även lägga ut en leverpastej bit några meter ifrån honom så han tappade lite fokus på vad jag höll på med och koncentrerade sig på den ist. När jag var klar med en tass så fick han varsågod att snaska loss.

På den vägen började jag i alla fall och det funkade kanon för oss. Alla hundar är olika och olika metoder funkar på olika hundar. Lillemannen här hemma lägger jag ner istället exempelvis.

Lycka till

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 006
Senast: snorp
·
Hundhälsa Jag åkte iväg och hälsade på min syster i 8 dagar och kom hem idag. Min mamma tog hand om min hund så länge, och det hade inte varit...
Svar
5
· Visningar
776
Hundhälsa När Bruce var liten valp började vi ha klosaxen närvarande ofta. Vi klippte någon klo om dagen. Det gick utmärkt till en början men när...
2
Svar
23
· Visningar
4 393
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka