Klöspelare, vad ska man tänka på?

L

Lilovibe

Funderar på att köpa en klöspelare som går upp till taket. Vad bör jag kolla på vad som kan vara bra eller dåligt? Jag vill ju inte att den ska välta men vill helst inte göra åverkan i taket.

Sv: Klöspelare, vad ska man tänka på?

En stor och stabil bottenplatta tror jag är det viktigaste och att de är stabila nertill (inte bara en eller två pelare längst ner).

De flesta golv-till-tak pelare spänns fast mot taket med en skruv som pressar upp en platta, så man gör inte åverkan i taket. Vi har dock fått skruva fast pelaren i väggen också, då den flyttar sig lite och tillslut rasar när katterna har sina rejs upp och ner...

Som LilleMor skriver så är det säkrast att man fäster dom i väggen också. Dom kan verkar hur stadiga som helst, men dödsolyckor där katten får vältande träd över sig och dör av inre skador är faktiskt inte så ovanliga som man kan tro.

Jag har en med 2 pelare på bottenplattan. Då det är flera delar som är ihopgängade så gängar de upp sig ibland. Jag brukar ta ner min en gång i kvartalet och skruva ihop den ordentligt.

Dessutom har jag lagt i träbitar i topplattan och en träbit lika stor som topplattan ovanpå så att det blir en större tryckyta mot taket. Då slipper man dessutom fula märken i taket, för det blir det.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar