Sv: kloning

Men jag tror att det är svårt att göra en kopia som blir lika bra, man ska komma ihåg att klonen ofta får olika problem, eftersom dess arvsmassa inte "startar på noll" som ett "vanligt" embryos gör. Den här snubben hade visst gjort det för att få fler avkommor av sin hingst, för avkommorna till en klon är det vad man vet "normala".

Fast jag är ändå klart skeptisk.

Jag tycker det är läskigt att vi tar på oss ansvaret att "leka gud" tycker inte det är etiskt rätt, och att det bara är läskigt..

Är väldigt skeptisk till kloning, sedan vet man väl fortfarande inte konsekvenserna dvs åldring och sådant

Jag tycker oxå det är lite läskigt... Och som Nathorst sa, det måste kännas konstigt att få en exakt kopia av sin älskling men kanske utan samma personlighet eller små egenheter.
Jag tror att det skulle kunna bli väldigt psykiskt jobbigt för en själv, om klonen kommer från en häst man verkligen älskade iaf...

*knapplån*

skulle aldrig klona en kompis,

och tycker inte alls om algotssons svar, men alla har en egen åsikt och det får man respektera.

Det har vart jättesvårt att få fram föl med identiska genuppsättningar som sina fäder. Quidam är den ena "pappan" och den andra är en arabvalack som tävlat distans. Den avkomman ska inte användas i sporten utan enbart för avel.

Hela idén med att ta emot registreringarna av dessa ÄR att de uppfyller samma genetiska uppsättning som ursprungsindividen. Det etiska och moraliska i detta avelsförfarande tänker jag inte ens gå in på.

roslagen skrev:
Det har vart jättesvårt att få fram föl med identiska genuppsättningar som sina fäder. Quidam är den ena "pappan" och den andra är en arabvalack som tävlat distans. Den avkomman ska inte användas i sporten utan enbart för avel.

Vadå har den två pappor? Seg :D

Det är TVÅ fölungar som registrerats och kommit fram! Men i Sverige är det typiskt nog bara Quidam-ungen som "räknas" och som det pratas om!

En anledning till att de inte blir exakt lika är att det bara är generna som överförs från pappans cell till stoets äg. Mytokondrierna (som uppenbarligen styr en del, tex tecken) kommer från ägget, (alltså stoet) genetiskt är den klonade avkomman alltså exakt lik den den klonats från men generna styr inte allt.

ja är verkligne itne insatt så ja kan itne utala mig, vet itne om ja tycker det är rätt eller fel.
men skumt är det

Nej usch! Förr eller senare tror jag att det spårar ut när människan ska leka gud...

Liknande trådar

Övr. Grenar Det verkar som att cykling kan ersätta hoppningen i modern femkamp. Det vore ju en välsignelse...
Svar
2
· Visningar
2 268
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Jag vill verkligen bygga en rastgård till mina katter i trädgården. Dels för att de ska få stimulans, men även för att jag ska kunna ha...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: A_NN_A
·
Hoppning Snart dax! Hade varit kul att få se Steffi istället för Fredrik. Kanske inte resultatmässigt, men för att jag tycker det är ett mer...
40 41 42
Svar
833
· Visningar
58 589
Senast: Lingon
·
Utrustning De senaste två åren har jag sett olika franska webshops som bl.a säljer Aigle Dressage. Väldigt märkligt, då jag trodde att de var...
Svar
3
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar