Kloklippning

Sedna

Trådstartare
Klippte klorna på min systers kanin och klippte för långt. Har aldrig hänt tidigare och rackarns var det blödde. Tror mig ha hört för länge sedan av en kompis som är djurvårdare att man kan använda potatismjöl för att stoppa blödningen. Det verkade fungera rätt bra. Har ni några tips på hur man kan göra för att stoppa blödningen om man av klipper för mycket?

Sv: Kloklippning

Jo det är klart att det är det bästa, men om man inte har det hemma och inte har möjlighet att skynda sig iväg och köpa blodstoppningsmedel innan man har en stor pöl blod på golvet ;)

Jo det är ju en variant. Men om man klippt kanin- och kattklor i 6 år utan några olyckor så kanske man inte är så förutseende ;)

Klippte klorna på min systers kanin och klippte för långt. Har aldrig hänt tidigare och rackarns var det blödde. Tror mig ha hört för länge sedan av en kompis som är djurvårdare att man kan använda potatismjöl för att stoppa blödningen. Det verkade fungera rätt bra. Har ni några tips på hur man kan göra för att stoppa blödningen om man av klipper för mycket?

Jag har hört att man inte skall bry sig om att det börjar blöda! :p

Man håller kaninen över diskbänken och stoppar blodet med hushållspapper :angel:

Inte den optimala metoden kanske men har man inget hemma så... ;)

Annars finns det nåt som heter blodstoppande vadd, men jag vet inte om det funkar då jag bara klipper på stallets kaniner och då blir det diskbänksmetoden...

Tänk på att hålla såret rent!!! Det är den viktigaste uppgiften du har nu ;) Det slutar blöda efter ett tag, men det kan komma en hel del! Och det gör tyvärr mycke ont!

Mvh Sofie och kaninerna :rofl:

Tack för svaren, men.. Men det var två år sedan jag postade tråden, jag lovar.. Det har redan slutat blöda! ;)

Den kan ju komma till användning för någon annan i samma situation också, även om den är gammal. ;)

Det har du ju rätt i, jag är mest förundrar över att dessa gamla trådar kan väckas till liv helt plötsligt.

I vilket fall kan jag i alla fall passa på att säga att jag håller med om ditt tips, potatismjöl funkar faktiskt. :D

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 035
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka