Kloka människor, *behöver råd!*

J

Jippo

Har precis hittat hästen ute i hagen med tjockt framben från knäet till kotan, och halt. Skrittar på bra men med tydlig haltning. Känns varm på insidan av skenan. Kan vara nån av senorna som är påverkad. Tror inte det är nått bett eller liknande som fått henne svullen.

Nu till problemet! Är höggravid och ska ha barn om en vecka. Har tänkt låta hästen stå i minst tre månader nu över sommaren. Just nu står hästen inne i stallet med kyl-liniment, men vad tycker ni... ska jag låta henne stå inne något dygn eller ska jag släppa henne i en liten hage så hon får röra sig. Mitt dilemma är ju att jag inte "kan" sköta henne så som jag skulle vilja pga mitt tillstånd, klarar inte att hålla på och linda ben osv. Dessutom fixar jag inte mockning osv efter en häst med boxvila... Tycker ni det är HELT oansvarigt att släppa hästen i en liten hage? Om hon inte är det minsta bättre i mitten på veckan tänkte jag låta en veterinär komma och kolla henne, men hennes tillstånd är ju inte livshotande på något sätt och eftersom jag ändå inte kommer rida på evigheter, så tänkte jag ha lite is i magen. Känns det helt fel???

*rådvill med gröt i hjärnan*

Det bästa du kan göra är ju att få någon att hjälpa dig med pollens sköttsel. Sen vet jag att många inte tycker som jag men... jag är nämligen ingen förespråkare för boxvila. Jag tycker att du ska/kan ha hästen i en liten hage som du sen ökar på. Är hon utomhus så får hon lite annat och se på än fyra väggar, som vem som helst kan bli galen av :smirk:
Men ta helst dit veterinären. Det kan ju vara allt från en spricka i benet till ett ormbett.

Lycka till!
:banana: :banana: :banana:

Tack för ditt svar!

Tror inte det är en spricka i benet, då hon gick tämligen obehindrat ändå. Min teori är mer slag på sena eller nåt sånt. Eller nån liten senövertänjning. Vet att då är det boxvila som gäller, men eftersom min sits är lite annorlunda just nu så tänkte jag vara lite cool. Hade jag inte varit gravid hade jag förmodligen varit på väg till klinik just nu :crazy:

Så det har alltså inte med hästens välbefinnande att göra när du väljer att kontakta vet. osv..
...utan med om du vill rida eller inte?

/Lotta, som hoppas hon missförstått å det grövsta

Så det har alltså inte med hästens välbefinnande att göra när du väljer att kontakta vet. osv..
...utan med om du vill rida eller inte?

Förstår inte riktigt ditt inlägg; vaddå "vill rida eller inte". Jag KOMMER INTE KUNNA rida hästen på minst 3 månader då jag ska ha barn... Vad syftar du på? Att jag därför väljer att inte åka till klinik på momangen? Ja, det är faktiskt en av anledningarna. För att jag inte KAN göra det just nu. Hade hästen varit dödligt sjuk hade naturligtvis maken fått komma hem från jobbet och kört hästen, men inte för att den är halt. Eller vad menar du?

Kan det inte vara lymfangit då? Då tjocknar de ju rejält och kan visa hälta.
Isf är det ju skrittpromenader och jodopaxomslag som hjälper. :)

Jo, jag var just ute i stallet och gjorde mitt bästa för att känna igenom benet, och hon ömmade faktiskt ingenstans :confused: men hon är fortfarande svullen. Så jag undrar jag om hon inte har ett pyttesår nånstans som jag inte ser och är svullen av det... *HOPPAS*

Har iallafall fått tag på en kompis som kommer om en stund och hjälper mig kolla, har lite svårigheter med att stå böjd nämligen :smirk:

Snart ja, men kanske inte idag :smirk: :smirk: Vore väl typiskt om det skulle sätta igång idag bara för att det är som det är med hästen va... :crazy:

Ja verkligen :crazy: men hur är det man säger... allt elände på en gång :p
Hoppas det ordnar sig för dig o att det bara är lymfangit eller nåt, o att bebisen kommer den dag det är beräknat :)

Jag menar att det lät som att e-som du inte kan RIDA just nu, så är det ingen panik att kolla upp vad hältan beror på. Hade jag varit SÄKER på att det var det du menade hade jag inte undrat, då hade jag antagligen ifrågasatt om du har alla getter hemma.

Tycker det är lite synd att du får "skäll" för att du inte panikringer veterinär utan vill avvakta. Är man höggravid tänker man sig för både en och två gånger innan man agerar. Om det inte är något uppenbart benbrott/stort sår osv och hästen inte är blockhalt så gör det nog ingenting att ha den gå i liten sjukhage ett par dagar. Har man en boxstor sjukhage så kan den ju lika gärna vara ute. Sen är det ju självklart så att får hästen feber, svullnaden inte går ner osv så måste du ju ringa vet. Hästen bör ju bli bättre om några dagar, annars är det ju något som behöver undersökas. Även om det skulle vara senor så ska ju hästen inte vara helt stilla förespråkar ju många nu, så släpp ut den du i liten, liten hage.

Lycka till med häst och bebis!! Själv var jag och tävlade med pållen när dottern var tio dagar, så jag vet hur det är att hamna vid fel tidpunkt.

Varför inte ringa och åteminstonde rådfråga en VET. som kan sin sak och inte sitta här inne och rådfråga om VET. saker?!! Kan inte förstå mej på folk som gör så... :mad:

Colombia Girl :bump:

Ringa och fråga kan man iofs alltid göra. Men det är väl en bedömningssak. Jag tolkade det som att hon anser att hästen egentligen inte är i behov av veterinär, men skulle det visa sig att hon har fel så antar jag att hon givetvis ringer vet. Jag ringer heller inte vet. för minsta lilla om jag bedömar att inget behov finns. Om man gjort en felbedömning brukar det visa sig väldigt snart.

Inte mjuk och svampig iallfall, men inte stenhård, som vid överben. Svårt att förklara.

Om hästen visar på hälta! Så är det självklara att ringa Vet.! varför vänta? det kostar inte nått att rådfråga!! Eller är det en ekonomisk fråga? Jag blir lixom inte riktigt klok på detta.. :(
En halt häst kan behöva olika vård.. boxvila, konvalisent hage, promenader, inlindning, kylbehandling, värmebehandling, vanlig hage... helt beroende på vilken slags hälta hästen har! Så varför inte ÅTEMINSTONDE frågan en VET?

Colombia Girl :bump:

Hittar du INGA sår whatsoever? Dvs inte minsta lilla?

Min åring svullnar upp extremt för minsta sår. Ser ut som fan vet vad och ger ju en panik milt sagt (nu börjar jag bli van, men..). Ibland har jag fått leta i princip med förstoringsglas för att se det lilla pyttesåret.

Kan du lägga alsolspritsomslag? Det 'drar ju ut' det hela om det finns nåt där?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 693
Senast: Rosett
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: clovergirl
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix