Kloka människor, *behöver råd!*

Visst skulle jag kunna göra det, men har tyvärr erfarenhet av distriktsveterinärer som inte gör mycket annat än konstaterar att hästen är tjock i benet, ev böjer (vilket jag är våldsam motståndare mot, iallafall i ett akutskede!), talar om att hästen är halt, (nähe?!), och ger instruktion om linda, vila och boxvila. Inget som jag inte redan vet alltså.

Fast hälta är inte alltid något jag heller ringer vet för på stört. beror helt på VAD det är för hälta. Är hästens ben svullet så kan en hälta vara för att det är obekvämt med svullnaden.

När min lilla dam lyckades slå sönder sina ben i hagen och fick ett flertal sårskador, men inga allvarliga så blev hon ju svullen något hysterisk, och dessutom halt eftersom svullnaden tryckte och spände. Men då hon blev bättre av att vara ute i hage så avvaktade jag.

Däremot när hon var helt ohalt men fick en hård 'kantä (som ett överben eller ringkota) över kronranden men var OHALT åkte jag in dagen efter.

Så hälta är inte alltid det avgörande, utan hur är hästen halt, hur mycket, blir det bättre/sämre av rörelse, hur länge har det varit etc är andra parametrar som avgör.

Jo, jag misstänker att det finns ett litet sår på insidan av skenbenet som jag inte ser, då hon fortfarande är svullen där men på utsidan är hon lika fin i benet som vanligt. Dock haltar hon lätt fortfarande, så jag ska leta fram förstoringsglaset och kolla...!

Det är inte en ekonomisk fråga, det kan aldrig vara avgörande för om man ska ringa vet. eller inte!!! Är hästen i behov av vet, så är den, då ringer man eller åker till klinik. Har man inte möjlighet ekonomiskt att ta ut en vet. så bör man allvarligt överväga om man ska ha häst eller inte.

I mitt fall så har jag väldigt goda erfarenheter av halta hästar sedan tidigare (tänker inte gå in på detaljer), därför avgjorde jag att det här specifika fallet inte krävde akut veterinärvård. Jag tycker inte man behöver slänga sig över en telefon och hysteriskt ringa en vet. för alla saker, en del kan man åtgärda själv med sunt förnuft.

Sunt förnuft att sitta inne på buke och fråga om vad du ska göra med din häst som du egentligen kan fråga en vet? Har själv en häst som ofta kommer in med svullna ben från hagbus.. och det kan "kosta en dyrt" att inte parta med vet. Om hästen är svälld kan den även behöva ett bandage som stödjer upp benet och ev. ett bandage som stödjer det andra bakbenet.. men men det är ju din häst och jag kan inte förstå varför inte vet..

LYCKA TILL

Colombia Girl :bump:

Tack :) Jag tycker själv att man lugnt kan ha lite is i magen ibland. Den här hästen har varit akut sjuk vid 2 tillfällen tidigare (hovböld och kolik) och då har hon verkligen varit SJUK, så jag ser på henne att det inte är nån panik på stört. Är hon däremot fortsatt halt i veckan så tänker jag be nån komma och kolla henne ändå, för att vara på säkra sidan. Men helst skulle jag ju vilja åka till klinik isåfall då de kan kolla med ultraljud och röntgen, och inte ha en "gissande" disktriktsveterinär.

JA??? :confused: :mad: :confused: :crazy: :confused:
Minns du inte vad tråden heter?
Kloka människor, *behöver råd!*

Kan bara inte förstå.. Jag har inte skrivit nått om att hon SKA ta ut en vet. UTAN RÅDFRÅGA VET. inte okunniga... men men...

Men snälla du, om jag skriver att jag ringt och pratat med en veterinär som gett mig rådet att linda och ha hästen i en sjukhage några dagar och avvakta för att se åt vilket håll det går, så skulle du bli nöjd alltså.

Tycker du kan läsa vad jag skriver istället för att hysteriskt propsa på att jag ska ringa DIREKT.

Skulle du ringa vet så skulle h*n säga: avvaktta några dagar.

Visst skall man ringa veterinär om hästen är sjuk, men man kan inte hålla på och ringa för minsta lilla skråma. Hästar är halta alla dagar och hästar blir friska från hältor varje dag.
Avvakta du och pyssla lite om benet. Låter som ett litet sår någonstans eftersom svullnaden bara är på ena sidan.

Lycka till !

Är det mig du syftar på när du pratar om skäll så är det väl inte konstigt om nån (jag) skulle missförstå:
'Eftersom jag inte kommer att rida på evigheter tänkte jag ha is i magen. Hade jag inte varit gravid hade jag tagit henne på klinik nu'
(antagligen inte exakt ordagrant citerat, men inte särskilt långt ifrån isåfall)

Och förutom risken för missförstånd när man inte SER och HÖR varandra, så är det här ett forum med hästmänniskor som har diametralt motsatta uppfattningar om hur saker och ting ska skötas, så det är väl inte underligt om fler reagerar, av andra skäl än jag?? Eller? Speciellt i en tråd där någon uttryckligen ber om råd.

/Lotta

Förstår inte vad du hetsar upp dig så över.

En hälta där hästen ej är blockhalt brukar man kunna vänta ut. Och se vad som händer.

Skulle jag ringa ut min veterinär så skulle hon säga att avvakta, tempa och linda.

Om läget är oförändrat den 3 dagen skule hon komma ut

Har själv jobbat med henne så jag vet att det är så hon iallafall jobbar.

Det var inte bara du....

Jag kan iofs hålla med om att just det citatet låter konstigt (jag läste det också) men om man ser till helheten så bortsåg jag från dom raderna. Hon säger ju att hästen inte verkar speciellt dålig och om den inte blir bättre om några dagar så rings vet. ut. Det var dom raderna jag såg mer. Ibland när man skriver så blir det ju liksom lite konstigt, man tänker en sak och så låter det fel när det kommer i text. (Inte för jag vet hur trådskaparen tänkt). Jag anser inte att man behöver vara hysterisk och ringa vet för minsta lilla heller, det är en bedömningsfråga. Trådskaparen kanske bara ville göra ett inlägg för att få lite stöd åt sina teorier. Har du aldrig upplevt det som skönt att få bekräftelse på att man inte är helt fel ute med ett beslut. Vad vet jag vad hon var ute efter.

Men jag förstår och respekterar din åsikt. Självklart har man rätt och ska reagera. Som du säger, tråden frågar ju om råd.

Tänkte bara ge en rapport om nån är intresserad :)

Hästen är i stort sett ohalt (svårt att avgöra om hon markerar lite eller om det bara var lite ojämnt just där), helt torr och fin i benet, ingen värme. Släppte henne i en större hage idag, med kyllera på fortfarande, och hon rörde sig helt obehindrat. Jag är jätteglad då det verkar som om allt går åt rätt håll, och att jag tog beslutet att låta henne var ute eftersom hon då inte sprang som en tok när hon fick komma ut i den lite större hagen. Nu strosar hon runt och verkar jättenöjd, och jag är sååå glad att benet är så mycket bättre! NU kan min bebis få komma utan stressen över hästens ben!

Tack för era råd! :)

Det låter som lymfangit ocg då ska pållen absolut inte stå stilla utan ut i en stor hage så att den kan röra sig eller skrittas (men det verkar inte vara läge för att skrittas nu )

Jag vill inte kommentera det ensiklda fallet, men om man misstänker att hästen drabbats av en senskada ska den inte ut i hage i akut skede och bör vidare undersökas av veterinär som kan sätta in en korrekt behandling (t ex kyla med rinnande vatten, zinkaband). En "misskött" senskada kan vara detsamma som en livshotande skada.

Men du hade ju sälkert anmält dig då du var gravid då?
elelr det var en ryttare som skulle tävla din häst och som fick förhinder just på tvlingsdagen eller vad?
nyfiken :banana:

Hi hi, ja inte var jag så pigg så jag orkade göra så mycket själv. Så det lät nog lite skrytsammare än det var, men med var jag, och jag tog hand om hästen nästan själv före och efter, med lite hjälp med barnpassning och hästpassning vid amningar osv. :D

Åk till klinik, hellre en gång för mycket än en för lite. Kan inte du så försök få någon annan till det.

kan hon inte blivit ormbiten???
(min pålle belv ormbiten för 2år sen)själva bettet är svårt att se.....svullnaden var stor och ganska hård.
jag skulle bara smörja på en salva i några dagar enl vet.
sen gick "bulan" ner sakta men säkert.
mvh/Arabizar

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 693
Senast: Rosett
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: clovergirl
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix