Klo som gått av

Emuliiaa

Trådstartare
Skulle klippa klorna nu ikväll och märkte att ena klon gått av, hon verkar inte ha ont men jag har ingen aning om när detta kan ha hänt :crazy: På promenad borde hon väl ha pipit för det gör väl väldigt ont? Hemma vet jag inte alls vad hon kan ha gjort.. Det ser ut som att själva klo-höljet lossnat och kvar är pulpan, kan det verkligen stämma??

Så, vad gör man? Åker akut till vet? Håller rent och tar hand om det själv? Hur isåfall? Och som sagt, hon reagerar inte om man inte trycker lite hårdare och går helt normalt.

Min ena hund tappade klokapseln så bara lite av pulpan var kvar, hände på en kvällspromenad i mörkret och jag märkte inget förrän vi kommit hem och jag såg att tassen var blodig (helt obrydd hund). Tvättade rent med klorhexidin och satte på henne en krage för att hon inte skulle vara där och slicka. Ringde veterinären dagen efter och fick rådet att hålla rent och se så att det inte blev infekterat, vid tecken på infektion skulle jag komma in. Allt gick bra och nu har det börjat växa ut en ny klokapsel.
På din hund ser det dock ut som att klokapseln kanske skulle behöva tas bort helt så jag skulle avvakta till i morgon och ringa till veterinären och rådfråga.

Sitter med mobilen så ser inte bilderna så bra.
Ont kan det göra även om de inte säger nåt. Många av våra djur är tåligare/visar inte att de har ont.
Om hela klokapseln är borta bör du skydda pulpan från att rivas sönder ute (på med nån skyddssko på promisar) och se till att hon inte slickar inne. Om allt inte är borta bör hon tas till veterinä är som kan ta bort de sista resterna.

Om jag vore du skulle jag avvakta en dag eller två och se om nåt händer. Börjar det lukta illa eller hon blir påverkad på nåt vis så givetvis veterinärkontakt.

Svårt att se hur mycket som är kvar. Min hund slet loss i stort sett hela kapseln och då opererades det sista bort. Tänker att om det är splittrat bör det nog klippas "rent"
Efter att kapseln tagits bort var det rengöring och bandage som gällde så det inte kom in smuts. Hans pulpa var ju helt bar.

Jag satte tassen i en fryspåse som jag fäste med två silikongummiband när vi var ute (nödlösning :D) för att den blottade pulpan inte skulle komma i kontakt med smuts, detta hände ju under hösten när det var som absolut blötast och slaskigast. Jag rastade henne även bara kortare rundor och i koppel under en tid.

Alltså nu sitter jag lite och funderar på om hon kan ha klokapselavlossning :confused: Jag har alltid tyckt hon haft konstiga klor, och hon har som en "ficka" undertill..

Alltså nu sitter jag lite och funderar på om hon kan ha klokapselavlossning :confused: Jag har alltid tyckt hon haft konstiga klor, och hon har som en "ficka" undertill..

Jag tycker nog inte att de ser så konstiga ut, gör de det? :confused:

Men jag hade oavsett oroat mig över anledningen att en klo bröts/föll av på det viset, så nojjig hade jag varit! Men förhoppningsvis är det en engångshändelse! :)

Jag tycker nog inte att de ser så konstiga ut, gör de det? :confused:

Men jag hade oavsett oroat mig över anledningen att en klo bröts/föll av på det viset, så nojjig hade jag varit! Men förhoppningsvis är det en engångshändelse! :)

Kanske jag som nojjar..

Vi har en dum trappa upp till vår 2avånings-lägenhet, sådan i metall som hon hatar att gå i, kanske hon haft för bråttom ner för den? Ingen snurrad alltså men lite så brandtrappa-varning över den.

Kanske jag som nojjar..

Vi har en dum trappa upp till vår 2avånings-lägenhet, sådan i metall som hon hatar att gå i, kanske hon haft för bråttom ner för den? Ingen snurrad alltså men lite så brandtrappa-varning över den.

Aha, ja en sån kan ju orsaka lite otrevliga olyckor om man har otur!

Men jag vet att jag läst en eller ett par klokapselavlossningstrådar här på buke tidigare, så förhoppningsvis kommer någon med erfarenhet och kan stilla lite oro. :up:

När jag kollar första bilden, så ser klon nästan krossad ut på ovansidan och att den spruckit på undersidan. Jag skulle nog få det kollat, för eftersom pulpan ligger blottad och klon sitter kvar så finns risk för infektion. Tror att resterna av klon behöver komma väck.
Men det är bara vad jag tror av det jag ser på bilderna - det är alltid lättare att se en sak i verkligheten :)

När min hund slet bort undersidan på klon (överdelen var kvar, blödde som faan) sa veterinären det var bättre ta bort hela. För mycket var trasigt och de tyckte inte vi skulle riskera att han fastnade med den trasiga delen och gjorde skadan värre.

Aj aj, jag hade kollat upp det risken är ju att hunden får stora problem på promenad

Annars ser klorna inte konstiga ut, min Penny har också en lite ficka precis som din hund

Vi har inte sett något blod alls, på promenad nyss ville hon mest springa och fara omkring (fick hon klart inte). Om det nu är pulpan som är framme är den varken öm eller blodig.

Har pratat med sambons moster som jobbar på vet. klinik, skickat bilderna också så hon skulle höra av sig..

Jahapp, då var vi hemma igen. Jätteglad över att inget behövdes göras med klon men lite småsurt att betala 600kr för att någon skulle titta och säga det såg bra ut. Men ja, bättre det säkra före det osäkra såklart.

En av mina tidigare hundar bröt ena klon ända uppe vid tån, den hängde bara kvar i pulpan. Inget blod eftersom pulpan var hel. Han skulle ha bandage (då fanns inga gummiskor) på tills pulpan hade torkat så att man kunde klippa bort klon. Det tog nog 1-2 veckor tills den var torr, sen tog det ett bra tag innan den nya klon blev lång nog att klippa.

Ja, plastpåse funkar bra så länge det är snö. Däremot så klarar plastpåsen inga långa promenader på grus/asfalt.

Om det sitter rester kvar av klokapseln, så rekommenderar jag å det starkaste att operera bort den. På min hund lossnade en flisa av en klo och jag åkte in till djursjukhus dagen därpå. Dum och ovetande som jag var, så trodde jag på veterinären som sa att det såg fint ut och inget behövde göras. Bara hålla rent och se till att hon inte slickade på klon.
En vecka senare hade jag en halt hund med infektion i klon. Akut operation och en långdragen kur med smärtstillande och antibiotika, samt onödigt lidande för både hund och matte blev kostnaden för min godtrohet. Jag kommer aldrig att göra om det misstaget kan jag säga....
Kan du inte ringa och kolla med en annan veterinär, få en "second opinion"? Det kanske går att sms'a/maila en bild till aktuell veterinär om du vill slippa risken åka in i onödan?

Om det sitter rester kvar av klokapseln, så rekommenderar jag å det starkaste att operera bort den. På min hund lossnade en flisa av en klo och jag åkte in till djursjukhus dagen därpå. Dum och ovetande som jag var, så trodde jag på veterinären som sa att det såg fint ut och inget behövde göras. Bara hålla rent och se till att hon inte slickade på klon.
En vecka senare hade jag en halt hund med infektion i klon. Akut operation och en långdragen kur med smärtstillande och antibiotika, samt onödigt lidande för både hund och matte blev kostnaden för min godtrohet. Jag kommer aldrig att göra om det misstaget kan jag säga....
Kan du inte ringa och kolla med en annan veterinär, få en "second opinion"? Det kanske går att sms'a/maila en bild till aktuell veterinär om du vill slippa risken åka in i onödan?

Ajdå :( Jag tror faktiskt att vi avvaktar nu när vi redan kollat på den, men om vi däremot märker minsta lilla försämring åker vi in igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 659
Senast: Fibusen
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka