Klisterbandage - vad välja?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Det finns ju ganska så många olika klisterbandage att välja mellan och jag undrar vilka ni föredrar?

Och i vilka sammanhang använder ni dem?

Sv: Klisterbandage - vad välja?

Vanliga Vet Flex. Köper dom i storpack :angel:
Har provat något annat märke (minns inte vilket) men det var dåligt med klister i dom :crazy:
Använder vid start och varje snabbjobb under gamascherna.

Köper dom på Bidermans och jag gissar de ligger på ca 30:-/ st
Eller så är det billigare för jag köper så många :D

Vet att hästsport butiken här i stan tar 39:-/st och det är för dom med dåligt klister

Jag har också provat några olika sorter men minns ju inte vad de olika heter...de kan vara bättre eller sämre. De brukar kosta mellan 32 och 40 kr styck.
Däremot har jag hittat en favoritlinda, Finn Tack, denna har precis lagom med klister och är lätt att använda. Dessutom till det utmärkta priset 19 kr st.
Jag använder dem under gamascherna för att undvika skav.

Jag har också provat några olika sorter men minns ju inte vad de olika heter...de kan vara bättre eller sämre. De brukar kosta mellan 32 och 40 kr styck.
Däremot har jag hittat en favoritlinda, Finn Tack, denna har precis lagom med klister och är lätt att använda. Dessutom till det utmärkta priset 19 kr st.
Jag använder dem under gamascherna för att undvika skav.

Oh, det låter inte helt fel! :) Vet du hur långa de är? Vad jag sett finns det mellan 2 - 4,5 meter...

Oh, det låter inte helt fel! :) Vet du hur långa de är? Vad jag sett finns det mellan 2 - 4,5 meter...

Hittade på deras hemsida att de är 2,5 meter. Är det lagom?
Vad jag förstått kostar de som är 2,5 meter ca 20 kr och de som är 4 meter kostar ca 40 kr, så det är ju ganska så logiskt :)

Men vilken längd är bäst då?

Jag brukar använda dom under gamascher, vid balltramp, ovanpå zinklinda. Alltid bra att ha hemma

Köpte av veterinär ett 10 pack då & då

2,5 m räckte för mig iaf

du behöver ju inte använda hela lindan utan anvnder så mycket du tycker du behöver sen river du av. en linda brukar räcka till två bakben för oss.

har sett att powerflex finns i zebra mönster, stjärnor, hjärtan och annat iaf i usa. lite coolt med zebra. hehe

du behöver ju inte använda hela lindan utan anvnder så mycket du tycker du behöver sen river du av. en linda brukar räcka till två bakben för oss.

har sett att powerflex finns i zebra mönster, stjärnor, hjärtan och annat iaf i usa. lite coolt med zebra. hehe

Samma här, jag river av dem i lämplig längd. En linda räcker till två ben.
Jag har faktiskt inte ens tänkt på hur långa de är...:angel:

Okej, så Finntacks klisterlindor räcker till två bakben alltså?

dom flesta märken räcker och oki skrv ju hon hade dom kortare lindorna o dom räcker till 2 bakben :) så prova lite olika och se vilka du gillar bäst. i stallet jag jobbar har vi något skumt mrke som jag inte alls gillar dåligt klister. jag föredrar powerflex

SNÄLLA :crazy: du har väl inte köpt med några hem? :eek:

nej tyvrr inte men jag vill ha :D

2568P.jpg

Jag har prövat de flesta märken, men oftast brukar jag använda globus, man får dock "trycka till" änden lite på dem, så att dom verkligen sitter.

Jag brukar använda den här typen av lindor till allt, hästens ben när jag kör lopp, linda ett par varv kring sidostången under slagremmen, linda om brutna fingrar.. :angel:

De finns i Sverige med! Har sett såna här. På en veterinärklinik:crazy: :eek:

Jag har med små tassar på ;)
Nu kör inte jag trav men har använt VetFlex på en hovskada, och det satt jättebra:)
Tips är att beställa hem från leverantören för där kostar en rulle inte många kr!:angel:

när jag var å hälsade på i ett travstall så hade de lindat med Självhäftande bandage (det heter ju så;) ) under benskydden för att de skulle sitta "fast" bättre

Liknande trådar

Anläggning Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom...
Svar
3
· Visningar
264
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 626
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 999
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar