Klippt/rakad eller inte ?

S

Sweetest Sunshine

Jag är lite intresserad av att höra lite olika åsikter om att ha hästen rakad/klippt eller inte. Själv är jag varken för eller emot utan det är ju en smaksak men det skulle vara kul att höra lite åsikter.

Jag har ett halvblod som jag tränar och rider till fullo och hon är inte klippt eller rakad utan har en vinterpäls. Hon går dock täckt både inne och ute så pälsen är inte fullt så tjock. På träningar och tävlingar möts jag ofta av frågan VARFÖR jag inte har klippt hästen, nästan som jag vore dum i huvet för att jag har en häst med päls...:crazy:
Svaret på det är att jag inte anser att det behövs. Jag kan förstå att det är en bra sak just om hästen blir svettig, lätt att hålla ren osv...men personligen tycker jag det är skönt att slippa ha fjorton täcken på hästen hela tiden och ser liksom inget fel i det...men ständigt möts man av att folk ifrågasätter det hela..inte för jag egentligen bryr mig...men har varit borta från träningar, tävlingar och hästeriet i några år och är bara nyfiken på vad den stora grejen med detta är ? Varför det är så viktigt att man har en klippt häst ?

Sv: Klippt/rakad eller inte ?

Lite OT men..
Min hovslagare suckade när han såg att min häst var helklippt. Han menade på att det var onaturligt och han han var emot att hästar klipptes.
Det roliga var att han sa dett samtidigt som han spikade på järnskor på hennes fötter. Naturligt?

Min häst får en riktig björnpäls och orkar inte lika mycket oklippt. Som du säger är det sedan praktiskt med att hålla rent, torrt ex. vid snö), med svett osv. Jag tycker desstom klippta hästar är snyggare, men nej, det var inte det som avgjorde att hon skulle klippas :b Visst krävs det att hon har täcke, men som du skriver så har ju din häst också täcke både ute och inne.

Den stora grejen med detta är nog att "stjärnryttarna" klipper sina hästar och i jakten på att verka kunnig och professionell i sin ridning följer amatörerna de riktiga proffsens exempel... utan att reflektera över om deras häst behöver klippas eller inte. Stå på dig! Gör egna bedömningar och reflektioner över hur du vill sköta om din häst!

Lycka till med träningen, också!:)

Tack för era svar ! :-)

Haha, ja det kanske är lite "stjärnstatus" att ha en klippt häst...
Och visst, de blir jätteblanka och fina och det är jättesnyggt på många. I min omgivning har folk med klippa hästar både två och tredubbla täcken och måste vara noga hela tiden att hästen inte fryser...medans mitt halvblod står där i sin vinterpäls och bryr sig inte så mycket ifall någon skulle ha glömt att sätta på täcket:p

Lite OT men..
Min hovslagare suckade när han såg att min häst var helklippt. Han menade på att det var onaturligt och han han var emot att hästar klipptes.
Det roliga var att han sa dett samtidigt som han spikade på järnskor på hennes fötter. Naturligt?

haha ja där kan man verkligen fråga sig vad han tänkte :p
Jag brukar bli rätt irriterad på folk som suckar och stönar över andras hästhållning som om den vore helt totalt fel, att man inte kan vara öppen för andras erfarenhet och sätt att ta hand om sin häst gör mig så himla irriterad. Man behöver ju inte ta efter det, men sucka inte bara för att ngn gör annorlunda.

Sen det här med klippning då. Hade två häst tidigare varav den ena fick så bjönpäls att han blev svettig av att skrittas fram. Fanns inte på kartan att han kunde vara oklippt när han skulle tränas och tävlas.
Den andra hästen klippte jag faktiskt inte alls i år. Hon går mkt täckad även på sommaren så hon får inte den här fluffliga vinterpälsen.
Dock funderar jag på att klippa henne nu, hon har börjat tränas hårdare och snart kör tävlingarna igång, dessutom har hon börjat bli lite "hårig" inte så att pälsen är fluffig och tjock utan med att det sticker ut massa päls överallt :p

Så länge hästen inte störs av pälsen i tränigen så finns det egentligen ingen anledning att klippa. Men att låta en häst som tränas ordentligt och dessutom blir långhårig gå oklippt med argumentet att man inte vill täcka tycker jag kan känns lite ojuste. Hellre täcken än en häst som inte torkar på flera timmar efter ridning, och då måste man ju sätta på täcke iafa.

Båda mina hästar rids nästan varje dag och därför anser jag att det är snällast att ha dom klippta. Vem skulle vilja gå ut och springa i dunjacka liksom? Särskilt på min ena som är lite varmare av sig märker jag att han blir mkt gladare och piggare när han är klippt. :)
Men alla gör ju som man vill! :)

Jag brukar bli rätt irriterad på folk som suckar och stönar över andras hästhållning som om den vore helt totalt fel, att man inte kan vara öppen för andras erfarenhet och sätt att ta hand om sin häst gör mig så himla irriterad. Man behöver ju inte ta efter det, men sucka inte bara för att ngn gör annorlunda.

Sen det här med klippning då. Hade två häst tidigare varav den ena fick så bjönpäls att han blev svettig av att skrittas fram. Fanns inte på kartan att han kunde vara oklippt när han skulle tränas och tävlas.
Den andra hästen klippte jag faktiskt inte alls i år. Hon går mkt täckad även på sommaren så hon får inte den här fluffliga vinterpälsen.
Dock funderar jag på att klippa henne nu, hon har börjat tränas hårdare och snart kör tävlingarna igång, dessutom har hon börjat bli lite "hårig" inte så att pälsen är fluffig och tjock utan med att det sticker ut massa päls överallt :p

Så länge hästen inte störs av pälsen i tränigen så finns det egentligen ingen anledning att klippa. Men att låta en häst som tränas ordentligt och dessutom blir långhårig gå oklippt med argumentet att man inte vill täcka tycker jag kan känns lite ojuste. Hellre täcken än en häst som inte torkar på flera timmar efter ridning, och då måste man ju sätta på täcke iafa.

Håller med absolut ! Som tur är har jag en häst som inte svettas så mycket och har fin päls även på vintern. Men givetvis ska man göra det som är bäst för just ens egna häst. Men jag kan ändå inte låta bli att le lite för mig själv...därför att för en sisådär 10-15 år sedan hade ingen i mitt stall en enda tanke på¨att klippa eller ens täcka hästarna...och de överlevde ju då också:banana:

Rider man hästarna stortset varje dag och så att domär svettiga tycker jag man ska klippa dom. Det tar så himla mycket energi från dom när dom ska torka.

Jag helklipper mina tävlingshästar som rids 6 dagar i veckan pga att dom svettas så mkt och torkar långsamt=dålig stallmiljö av att stå där och avdunsta en massa onödig fukt. Vi har inte varmvattensdusch i stallet, bara slang med kallvatten utomhus (som fryser vid minusgrader), så hästarna kan aldrig duschas av efter hårda arbeten utan måste skrittas torra alt svampas av i boxen med kallt vatten(Inte skönt...)

Jag har helklippt min en häst pga hon sätter björnpäls och blir så svettig. Min unghäst har jag inte klippt för han torkar så snabbt han har inte alls samma björnpäls som sin mamma och dessutom behöver han inte bli piggare som de oftast bli när man klipper dem :) Så där är jag glad att jag inet behöver klippa honom.

:bow::bow::bow:

Du ska göra som du tycker passar dig själv och lyssna inte så mycket på vad andra säger. Funkar det med päls för dig så fortsätt då.

Jag har haft häst i ca 40 år och aldrig klippt en enda. Full kondition och full träning hela vägen, vinter som sommar. Ridhästar som körhästar. Om någon svettades på mycket blev det till att stå inne efter att först ha fått torkas manuellt, sen med filtar som transporterat fukten bort från hästen.

Nordsvensken som kördes tufft i skogen blev självklart varm under körning och som sen fick stå under lastning. Var det mycket kallt la jag en yllefilt på korset under tiden lastning pågick.

Ingen häst blev förkyld av den hanteringen. ;)

Det beror på vilken sorts häst man har, vad den används till, hur mycket den rids och hur svettig den blir?

Hästen jag har nu går främst som avelssto, blir sällan svettig och torkar snabbt. Henne kommer jag aldrig någonsin att klippa men jag är inte främmande för att göra det i framtiden om jag skaffar en ridhäst som besväras av att bli för blöt.

Rider min för fullt, oklippt, ja blir rejält svettig varje gång. Är dock noga med lång avskrittning och så fleecetäcke på efteråt, är i princip helt torr på ca 20 min. Har aldrig ens funderat på att klippa. Har inte heller möjlighet att spola av vintertid men har aldrig upplevt det som ett problem. När hon är torr borstar jag av henne.

Upplever att många klipper så fort deras hästar blir lite svettiga vid något ridpass i veckan. Jag blir också svettig om jag tränar och hellre att de "får ta" det obehaget då än att ändra hela klädseln även all annan tid.

Jag klipper ena min häst för att hon lätt blir svettig och måste stå och torka i flera timmar om hon har vinterpäls men när hon är klippt torkar svetten direkt, går ju inte att släppa ut i kylan alldeles blöt då skulle hon bli förkyld :p min andra får ha all vinterpäls kvar, hon svettas inte så mycket :D

SLU har ju gjort nån undersökning där man konstaterat att klippta arbetande hästar återhämtar sig snabbare efter träningspass. Den rapporten ligger på nätet, bara att söka.

Jag klipper vid behov. Har tre hästar o behoven är olika. I höstas var alla spårklippta, de sätter päls tidigt trots höstvärmen. Nu e bara den som svettas mest klippt- se bild. han klipper jag även under våren, halvklippning nån gång framåt mars/april. Han fäller så sent o går med tjock päls i värmen o svettas i hagen! (Och Nej, han fäller inte sent pga klippning utan har alltid fällt sent, vet. trodde det var nåt fysiologiskt från hans näringsbrist innan jag hade honom.)

Den här modellen passar min ridning/lösdrift.
askodflotttrav.jpg

Jag tycker det är upp till varoen, så länge det blir bra för hästen.

Om en häst inte arbetar tycker jag att den kan gå oklippt och utan täcke, om den nu inte är överkänslig mot kyla/regn och måste gå täckad.

Sedan om man ska täcka eller klippa hästen beror väl på hur mycket den svettas och vad man har för stall, "tork"möjligheter, tid osv.
Men många täckar och klipper väl hästen för bekvämlighetsskäl och för att dom tycker att det är snyggt.

Jag tycker det att tränar el tävlar sin häst mkt så kan man klippa den. Men om man bara rider sin häst 2-3 ggr i veckan så tycker jag det är totalt onödigt att klippa..

Jag klipper min då han sätter ordentlig päls och blir svettig av att jogga fram i ridhus så då var det snällast mot hästen att klippa honom och han slipper stå och torka i evigheter.

Klipper helst inte- om hästen inte absolut skulle behöva det, om den blir dyngsvettig eller "trött" av pälsen.
Det är skönt att kunna ha hästen utan täcke för det klarar de flesta av. Då får pälsen använda sin naturliga funktion och man slipper bekymmer med täckesbyten, läckande täcken, skav och för varma hästar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 294
Senast: Exile
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar