Klippt hästen - försent?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Klippte nu ikväll hästen för andra gången den här säsongen (första gången var i början av oktober). Har själv hört att man ej ska klippa hästen efter nyår, men efter gårdagens hoppträning var jag helt enkelt tvungen att klippa henne då hela hästen blev helt dö-svettig. Varför jag inte gjorde det tidigare beror på att jag ville avvakta och se om hon började fälla tidigt.

Men nu till den stora frågan, vad kommer "hända" nu? Har hört att fällningen och sommarpälsen kommer komma i otakt. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Klippt hästen - försent?

Du kommer få höra svar från båda sidor, att det är bra att klippa och att det inte är bra. Jag klipper min häst så länge det behövs, jag kommer klippa igen men nu har han fortsatt varit så fin sedan jag klippte honom för några veckor sedan. Ifjol klippte jag sista gången i februari och det skulle jag inte ha gjort, en fruktasvärt ful päls växte ut som han inte släppte fören i slutet av maj (då hade han äntligen satt ny päls). Jag skulle ha fortsatt klippa honom med jämna mellanrum. I år har jag bara klippt honom två gånger.

Det finns hundra olika trådar och svar angående det här, sök :)

Jag har i år gjort exakt likadant som du men jag var visst lite snabbare för jag klippte förra veckan :p
Den enda nackdelen är att om man har otur så får man leva med ett lätt skabbigt utseende strax innan dom fäller.

Jag har i många år klippt min ena långt in på säsongen. Och endast en gång fick han en ful päls över sommaren. Vad det berodde på just den gången vet jag inte. Men det var inte vackert. Men alla andra gånger, och även flertalet gånger efter det, har det inte inneburit något negativt för kvalitén. Tvärtom. Måste man så måste man.

Jag kommer klippa ena ponnyn under helgen, hoppas på att hinna det imorgon. Han är bara klippt lite grann sedan innan, men nu åker all päls utom den på ben och huvud. Jag vill kunna arbeta ponnyn ordentligt utan att han blir genomblöt av svett nu när det går att köra med vagnen igen.

Det som händer är att pälsen ser klippt ut längre och risken är att den får ful sommarpäls.

Denna var klippt sent och bilden är tagen i slutet av april. Den ser som synes väldigt klippt ut:
530273_3404619166156_1633422959_n.jpg

Den här var klippt sista gången i november och i början av april hade hon redan fin sommarpäls.
534633_3329327963923_792504815_n.jpg

Mer än så händer inte. Har man en tävlingshäst och den blir ful i pälsen är det bara att klippa igen:p.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 539
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 661
Senast: Efwa
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 080
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 868
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation