Klippt häst utan täcke....

Sv: Klippt häst utan täcke....

Boj skrev:
Och jag tycker att det är okunnigt att ens komma på iden att helklippa, att klippa hästen för att den rids är en sak då klipper man där den svettas. At klippa över rygg och kors är ju som att ta bort flytvästen från en icke simkunnig, att man sen ger tillbaka den i form av täcke/livboj ger ju bara en tillfällig respit från slutresultatet.

En spårklippt häst klarar kylan väldigt bra, men självklart handlar det om hur pass klippt den då är.

Grymt bra svar, håller med helt å hållet, jag har klippt min i täckesklippning, å hon klarar kyla väldigt bra, tycker oftast att dom som täckar henne är elaka eftersom att dom inte följer temperaturerna jag har satt upp så ofta springer hon runt med vintertäcke vid ett par minusgrader och kommer in med jätte fina svettränder på rumpan (typ inte)....

Sv: Klippt häst utan täcke....

en häst klarar ner till -15 med sommarpäls. När en häst skakar är det inte för att han fryser utan för att hålla värmen. Storm och blåst som kommer in på huden kan väl diskuteras såklart

Man skakar för att hålla värmen, mycket riktigt. Det gör vi människor också när kroppstemperaturen riskerar att sjunka. Det betyder inte att man inte fryser samtidigt! Att frysa så man skakar är obehagligt, plus att det gör musklerna spända.

Jag undrar ofta hur man kommit fram till tvärsäkra påståenden om att djur inte alls gör si eller så av samma anledning som vi, utan i deras fall ska det vara så naturligt och trevligt så. Det är sannolikt högst naturliga instinkter och fysiologiska reaktioner som styr både oss och djuren i många fall, det gör inte upplevelsen trevligare för någon av oss. Allt är inte bra för att det är naturligt. Bara för att man överlever betyder det inte att man mår bra och trivs.

Såvitt jag vet är studierna från SLU om hästen värmereglering gjord på hästar med päls, inte klippta hästar. Vilket gör resultaten svåra att generalisera till att gälla klippta hästar. Att en häst med päls klarar att reglera sin temperatur rätt bra under olika förhållanden är inte så konstigt - håren reser sig och det blir luft mellan dem som isolerar bra. Det kan inte en klippt häst åstadkomma. Förmågan att reglera sin temperatur med hjälp av pälsen minskar när man lägger på ett täcke, men har vi redan plockat bort det främsta skyddet mot väder och vind som hästen har så bör vi väl rimligen ersätta det.

Dessutom, även väl bepälsade pållar kan få spända muskler i ryggen när det är kallt ute, trots att de har mat att tugga på. Överlever gör de ju, men hur blir deras prestationsförmåga under träning? Deras förmåga att bära ryttaren på ett bra sätt? Vilka skador kan uppkomma om hästen inte kan bära ryttaren rätt pga spänd rygg?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Min häst har börjat sätta en ohyggligt massa vinterpäls redan! Saken är den att att hon får värsta björnpälsen på vintern och jag velar...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Apollo
·
S
Hästvård Hur skulle ni gjöra med en häst som är typ halv täckes klippt häst, han har päls kvar på bakben, rumpa och rygg. Har tyvärr ingen bild...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka