M
moonlightgarden
Sv: Klippt häst utan täcke....
Grymt bra svar, håller med helt å hållet, jag har klippt min i täckesklippning, å hon klarar kyla väldigt bra, tycker oftast att dom som täckar henne är elaka eftersom att dom inte följer temperaturerna jag har satt upp så ofta springer hon runt med vintertäcke vid ett par minusgrader och kommer in med jätte fina svettränder på rumpan (typ inte)....
Boj skrev:Och jag tycker att det är okunnigt att ens komma på iden att helklippa, att klippa hästen för att den rids är en sak då klipper man där den svettas. At klippa över rygg och kors är ju som att ta bort flytvästen från en icke simkunnig, att man sen ger tillbaka den i form av täcke/livboj ger ju bara en tillfällig respit från slutresultatet.
En spårklippt häst klarar kylan väldigt bra, men självklart handlar det om hur pass klippt den då är.
Grymt bra svar, håller med helt å hållet, jag har klippt min i täckesklippning, å hon klarar kyla väldigt bra, tycker oftast att dom som täckar henne är elaka eftersom att dom inte följer temperaturerna jag har satt upp så ofta springer hon runt med vintertäcke vid ett par minusgrader och kommer in med jätte fina svettränder på rumpan (typ inte)....