Klippt häst utan täcke....

Sv: Klippt häst utan täcke....

Hästar i det vilda har inte tillgång till vatten dygnet runt, de dricker 1-2 ggr/dygn. (Men de äter iofs kanske inte så mycket torrt hö...)

Det jag menar är att det inte är helt nödvändigt att de har vatten dygnet runt, hela tiden. Det är ju dessutom ganska omöjligt på vintern när det fryser. :smirk:

Våra får vatten till lunchöet i hagen, sedan har de vattenkoppar i sina boxar. De flesta dricker inget eller mycket lite ur de hinkar som står i hagen...

Men herregud!

Om hästen uppenbarligen inte fryser, och inte visar tecken på ömma muskler och liknande, så betyder väl det att den inte behöver täcket, eller?

CK skrev:
Det är väl att ta i....
Så du menar att jag vanvårdar mina hästar som går ute 14 timmar per dygn, och står i stall 10 timmar under natten????

*lägger mig i* :angel: Personligen tycker jag väl inte att man kan rubricera det som vanvård i ditt fall, men det är ju klart "olagligt". Man får ju max ha hästarna ute 12 timmar utan vindskydd (vintertid tror jag att det gäller men exakt vilken period vet jag inte).

Men nu vet jag ju inte om du har vindskydd eller inte, det framgick inte av ditt inlägg. :)

Mvh Huntress

Magen är hästens största värmekälla, så ja man kan ha hästen klippt utan täcke och ersätta täcket med foder. Det är inte kylan som är boven i dramat om hästen skulle frysa, däremot regn i kombination med blåst eller kyla då blir det kallt. Här kan det krävas skydd i form av täcke, eller massor av mat, eller ett skydd hästen kan gå in under.

Man får ju max ha hästarna ute 12 timmar utan vindskydd (vintertid tror jag att det gäller men exakt vilken period vet jag inte).

Så länge hästen har tillgång till foder i någon form från marken, räknas det inte som vinterhållning. Det innebär att vissa delar av landet faktiskt kan sk betesförhållande även om de stödfodrar, med stödfodring menas komplettering av grovfoder men ej kraftfoder.

Vanvård?? Definiera!!
Juridiskt talar man om djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen.
Vid djurplågeri måste man bevisa att djuret lidit av behandlingen, vid brott mot djurskyddslagen menar man även de författningar som SJV el Djurskyddsmyndigheten ger ut.
PL

I författningen står det faktiskt när betet växer till. Man kan ju ha bete långt efter det slutat växa.
PL

Man kan ju ha bete långt efter det slutat växa.

Ja det kan man ha, och nu med detta konstiga väder växte gräset länge i många beteshagar dessutom har vissa haft en mindre tillväxt under januari när det var som varmast.

Men författningen är till för att ge betsgående djur skydd, och det är mycket bra. Ett vindskydd, ligghall eller möjlighet till installning skall finnas, grovfoder i grund.är en självklarhet. Sen om man väljer att fodra eller ge fri tillgång är ju oväsentligt.

Jag kan uppleva lagen lite stelbent ibland, för om hästen går ute 14 timmar och sen blir installad kan ju kvitta i mina ögon. Den far ju inte mer illa av det, att få 2 timmar mer utegång än vad lagen föreskriver trots att vindskydd saknas, däremot för de som inte stalla in alls är det för mig en självklarhet med ligghall eller liknande.

Den inspektör som anmärker på 14 timmars utegång om djurhållningen i övrigt är OK har enligt min mening inte tillräckligt med sunt förnuft för sitt jobb.
PL

Lägger mig i här. Brukar inte hoppa in sent i trådar men kan inte låta bli.
Flertalet av er här är på sätt spår och några få kommer med totalt grundlösa antaganden. jag tror på mina källor bergstarkt på då jag tagit studielån för att få vettig kunskap ifrån forskare, inte från folks åsikter på Nätet.
Hör och häpna om ni vill:
häst 1: Häst ålder x, går i medelhård träning, är i god kondition, fodras korrekt. helklippt
häst 2: ålder x, tränas inte, god kondition, ej klippt. långhårig.

det är -5 ute. Vem behöver täcke mest?
Jo nr 2 som inte är klippt. För den hästen har inte lika hög värmeomsättning som den i träning.
Detta kunde jag förklara när jag var aktiv inom just det ämnet med hästens temperatureglering och studerade komfortzonen, nu ikväll kan jag det inte utantill men tar jag gärna fram min käll-litteratur tills imorgon. Under tiden kan söka på ämnet på SLU´s hemsida där det forskats en hel del! Såpass mycket att man valt att använda undersökningarna som kurslitteratur på högskolan.
Återkommer med källan för citat därur! :)

häst 1: Häst ålder x, går i medelhård träning, är i god kondition, fodras korrekt. helklippt häst 2: ålder x, tränas inte, god kondition, ej klippt. långhårig.

Ingen nyhet för mig, tror tom att jag skrev detta i en tråd för några veckor sedan. Fö ser jag det på mina pållar som är lysande exempel på det, den ena mer tränad än den andra och klippt fryser mindre än den som är mindre tränad och oklippt.

Halleluja! Jag har ett ypperligt PM från Strömsholm om komfortzoner, temperaturreglering och täcken som jag brukar erbjuda mig att maila till intresserade. Tyvärr är det sällan dom som skulle behöva läsa det som anmäler sitt intresse.

Läser gärna mer så hittar du din källa tar jag tacksamt emot den.

knoppan skrev:
Det finns en rekomendation att hästar ska få möjlighet att dricka 2ggr/dygn. Det är alltså inget krav, bara en rekomendation.
Helt sanslöst, men så är det. :mad:

Hästar SKA ha tillgång till vatten 2 ggr per dygn. det är alltså lag på det.

/jenny

HalyBailey skrev:
Lägger mig i här. Brukar inte hoppa in sent i trådar men kan inte låta bli.
Flertalet av er här är på sätt spår och några få kommer med totalt grundlösa antaganden. jag tror på mina källor bergstarkt på då jag tagit studielån för att få vettig kunskap ifrån forskare, inte från folks åsikter på Nätet.
Hör och häpna om ni vill:
häst 1: Häst ålder x, går i medelhård träning, är i god kondition, fodras korrekt. helklippt
häst 2: ålder x, tränas inte, god kondition, ej klippt. långhårig.

det är -5 ute. Vem behöver täcke mest?
Jo nr 2 som inte är klippt. För den hästen har inte lika hög värmeomsättning som den i träning.
Detta kunde jag förklara när jag var aktiv inom just det ämnet med hästens temperatureglering och studerade komfortzonen, nu ikväll kan jag det inte utantill men tar jag gärna fram min käll-litteratur tills imorgon. Under tiden kan söka på ämnet på SLU´s hemsida där det forskats en hel del! Såpass mycket att man valt att använda undersökningarna som kurslitteratur på högskolan.
Återkommer med källan för citat därur! :)

Håller med, -5 är väl ingen temperatur för en häst.. min som är spårklippt går utan täcke ner till -10 (umeväder dvs vindstilla torr luft) och har aldrig fryst vad jag vet, däremot blir pälsen kass och hon får skav om täcket är på hela tiden som det var i början när hon var nyklippt och jag var nojig.
/jenny

Jag har för mig att det står BÖR och inte SKA, men det är ju jättebra om jag har fel. :)

Jag avser regelverkets regler som jag faktiskt läste en del av när denna fråga kom upp fast på ett litet annat sätt. Vad som räknas som skydd är lite olika oxå beroende på hur länge hästarna går ute.
Självklart så vrids det å vänds det till viss procent, det gör det med alla regler, å det anser jag att du bör hålla med om, vissa lite för mycket (tillexempel att hästar bör gå ute, det "utnytjar" vissa människor å det är inte alls bra)

Läger mig i lite jag å, när betestillväxten upphör så ska man ha vindskydd enligt regelverket om man har häsarna ute i 12 timmar eller mer per dygn.
Så jag antar att det är när betestillväxten börjar som berjoden för att man inte bör ha vinskydd om man har hästen ute i 12 timmar eller mer, men inte helt säker på den, kommer inte ihåg att det stod något utskrivet om det.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Min häst har börjat sätta en ohyggligt massa vinterpäls redan! Saken är den att att hon får värsta björnpälsen på vintern och jag velar...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Apollo
·
S
Hästvård Hur skulle ni gjöra med en häst som är typ halv täckes klippt häst, han har päls kvar på bakben, rumpa och rygg. Har tyvärr ingen bild...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka