Klippt häst utan täcke....

Sv: Klippt häst utan täcke....

Säger som mång andra, det är väldigt individuellt. Mina hästar är araber och går ute på lösdrift. Valacken är klippt på halsen/magen och går utan täcke om det är sol då blir han glad. Han tycker för övrigt inte om att han täcke på sig alls, men då det är ruggigt väder måste han ha det då han annars blir väldigt stel i musklerna.

Hingsten är nästan helklippt, pälsen på ryggen är kvar. Han har alltid täcke på sig, han måste ha det då han blir stel i musklerna utan. De fungerar egentligen bättre oklippta utan täcken, men då jag tränar så mycket fungerar det tyvärr inte i o m svettandet :(

Jag har kompisar med tex halvblod som är klippta och klarar att gå ute i kylan så länge det inte är någon nederbörd enligt ägarna. Många häromkring har islänningar som tävlar på ganska hög nivå och de går ute helklippta i alla väder nästan. De verkar inte påverkas. Tror nog det är väldigt indivuiduellt och vissa raser är mer känsliga för kyla än andra.

Jag har hört att de inte ska vara bra för njurarna (tror jag) nånting att de kan skadas om de inte får värme, eller nåt sånt. Iof. det är ens egna ansvar och visst är de individuellt... Men min pålle som är en korsning mellan fjording/new forest/halvblod som är helklippt stod & skakade inne i stallet häromdan.. hela hästen tryckes ihop och ryggen va som dal & berg... shiit. aldrig sett ngt liknande... så han är väldigt frusen av sig... han måste ha varma täcken...

Trocadero_lover skrev:
Jag har hört att de inte ska vara bra för njurarna (tror jag) nånting att de kan skadas om de inte får värme, eller nåt sånt. Iof. det är ens egna ansvar och visst är de individuellt... Men min pålle som är en korsning mellan fjording/new forest/halvblod som är helklippt stod & skakade inne i stallet häromdan.. hela hästen tryckes ihop och ryggen va som dal & berg... shiit. aldrig sett ngt liknande... så han är väldigt frusen av sig... han måste ha varma täcken...

Varför är den hästen helklippt?

Eem skrev:
Var o gav grannens hästar hö en kväll och såg då att dennes ena tävlingshäst som är klippt inte hade nåt täcke på sig. Det var då 5 minusgrader och rått ute. Jag övervägde starkt att slänga på hästen täcke men är så att säga rädd om grannsämjan.... :crazy:
Men hur är det egentligen? FÅR man ha den klippta hästen utan täcke när det är minusgrader? Finns det nån temperaturgräns?
Pratade med samma granne idag om detta och jag frågade varför hästen inte har täcke på sig. Fick till svar att den bara river sönder täcket och att man kan ha dom utan täcke ända ner till 20 minus bara dom har mat att äta... Eh stämmer detta verkligen??!

MVH Eem
Ja så länge dom tuggar håller dom värmen. -5 är ingen kyla om det finns mat

Att helklippa en häst och inte täcka den ute och inne låter i mina öron som en ansvarslös och okunnig hästägare!! Även fast inte hästen står och skakar så kan den vara för kall! Vill du ha en häst med smidiga, välmående muskler så ska du se till att hålla den varm!
Att tex islänningarna som ras skulle klara det bra att gå helklippta utan täcke gör mig minst sagt UPPRÖRD! Muskler som muskler, spelar ingen roll vilken ras de sitter på.
Vill du ha en välmående häst som kan prestera något så SKÖT OM DEN!! Kan man inte ta det lilla jobbet med täckesbyte och tvätt mm så ska man inte klippa sin häst!!!!
Det är min åsikt.......

Får å¨får.Det finns inget som reglerar hur ägaren ska sköta det där med täcken.Men jag tycker det är oacceptabelt om hästen går utan täcke på vintern när den är hel klippt, skulle aldrig ens ha en häst som bara är lite spårklippt utan täcke på sig :mad:

Varför?

Jag har sett spårklippta hästar som svettats pga att ägaren har den inställningen. De blev mycket piggare och gladare när de slapp gå med täcke. Dock gick dessa hästar med fri tillgång till hösilage dygnet runt.

Säger som Elektron - frös hästen? D.v.s. stod den och kutade med rumpan mot vinden, eller huttrade och skakade? Om inte, så frös den inte och behövde således inget täcke.

Hästen har strategier för att inte kroppstemperaturen ska sjunka. De ställer sig i ovan nämnda ställning (kutandes, med rumpan mot vinden), de söker upp skydd, står intill varandra, och om det behövs kan de öka värmen genom att aktivera musklerna = småskaka.

Däremot saknar de strategier för att göra sig av med överskottsvärme när de är "övertäckade". Därför anser jag det värre med hästar som står med för mycket täcke än för lite.

Då har väl ägern inte haft koll på hur kallt det varit men en helklippt häst som svettas i 5 minus har ordentlig feber, om den inte är döende.

I det här fallet så är det en travhäst i full gång så att säga som är helklippt ( i november) och går ute på lösdrift (dock utan nåt som helst vindskydd) Ägaren är mer borta än hemma så fri tillgång på hö har den absolut inte.
Sen spelar det ingen roll om det är fem plus, fem minus, 20 minus, blåsigt, regnigt, snöstorm... Hästen går utan täcke iallafall.
Men står det inget i djurskyddslagen om det så okej...
Jag hade då täcke på min starthäst när den var klippt.( Fast inte om det var soligt och några plusgrader.) Jag valde att ha det så när jag inte hade möjlighet att ge fri tillgång på hö...

MVH Eem

Att ha hästen ute utan vindskydd kan väl aldrig vara lagligt? Förstod inte riktigt vad du menade med "lösdrift"? Finns det ingenstanns att gå in och ligga?

Anmäl anmäl anmäl, och har du mage till det så prata först med ägaren. Säg att du hört att det finns folk som vill anmäla eller nåt.

Ge mig adressen så anmäler jag åt dig, för det är inte lagligt att låta djur frysa, om nu hästen gör det.
Kom ihåg att enda chansen för en kommun att upptäcka vanvård är genom allmänheten..
/jenny

En häst som går ute i 12 timmar eller mer per dag ska ha tillgång till ett vindskydd som erbjuder torrt underlag att ligga på, annars så är det vanvård. så du kan anmäla på den punkten,
sedan så ska hästar i iaf england elelr om det var amerika inte vara utan vatten i mer än 2 timmar å jag skulle inte tro att det är någon större skilnad här i sverige så om personen är borta som du säger så har antagligen hästarna inte tillgång till vatten vid minusgrader om dom inte har någon uppvärmd hink elelr vattenkopp ut till hagen så det kan du oxå anmäla isåfall.
täcken vet jag inte att det står någonting om, men om dom kommer och kollar upp det och ser att djuret fryser eller står och späner musklerna så ger dom antagligen en varning på att hästen inte bör stå och frysa.
och kom ihåg att anmälan kan vara anonym om man vill och om inte annat så kan man be dom att inte berätta vem det var som anmälde elelr så kan man be en kompis till att anmäla det hela.

moonlightgarden skrev:
sedan så ska hästar i iaf england elelr om det var amerika inte vara utan vatten i mer än 2 timmar å jag skulle inte tro att det är någon större skilnad här i sverige
Det finns en rekomendation att hästar ska få möjlighet att dricka 2ggr/dygn. Det är alltså inget krav, bara en rekomendation.
Helt sanslöst, men så är det. :mad:

Ok, men om det finns rekomendationer så brukar dom iaf kunna påpeka att man bör ha vatten till sina djur tillgängligt iaf vid måltider.
Vi har ju inte vatten tillgång dygnet runt vid minus tio direkt men dom får ju vid fodringar och min har ju fri tillgång meddans hon står inne, eller ja hink, men dricker hon mycket när hon kommer in så fyller jag på den å det brukar aldrig vara slu på morrgonen. fast det har varit lite botenskrap vid ett tillfälle, men det är ju inge farligt aif...

moonlightgarden skrev:
En häst som går ute i 12 timmar eller mer per dag ska ha tillgång till ett vindskydd som erbjuder torrt underlag att ligga på, annars så är det vanvård. .

Det är väl att ta i....
Så du menar att jag vanvårdar mina hästar som går ute 14 timmar per dygn, och står i stall 10 timmar under natten????

Jag tror att hon avser regelverket. En häst som går ute mer än 12 timmar under vinterhalvåret skall ha tillgång till vindskydd, annars åker man dit vid en inspektion.

Att bryta mot regelverket är inte synonymt med vanvård...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Min häst har börjat sätta en ohyggligt massa vinterpäls redan! Saken är den att att hon får värsta björnpälsen på vintern och jag velar...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Apollo
·
S
Hästvård Hur skulle ni gjöra med en häst som är typ halv täckes klippt häst, han har päls kvar på bakben, rumpa och rygg. Har tyvärr ingen bild...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka