Klippt häst utan täcke....

Sv: Klippt häst utan täcke....

Det är egentligen enbart brott mot lagen efter vad jag har läst och sett på RSPCA.
Men enligt mig blir det vanvård om man har hästen ute 24 timmar om dygnet och inte har något vindskydd som erbjuder ett tortt område att ligga på, specielt om man vet om att hästen ligger ner, för det mår hästen inte bra av när det är vinter specielt inte vid denna vinter som vi har haft, inte precis trevligt för hästen enligt mig.

man får inte ha hästen ute utan vindskydd om de äår ute mer än 12 timmar. Även om det finns hövid mark eller kraft så räknas det inte som betesgång. Betesgång räknas det endast vid tider då gräset växer. Jag har själv en gammal häst i fin vigör, 29 bast, som dock får hosta i stall.Han tål inte damm,halm, spån,eller dylikt.Torr liggplats,tja vad vill de att man ska göra då? Torv funkar inte,pappër flyger iväg... Nädå, jag blev anmäld för vanvård ska ni veta! Det var "synd" om hästen och dessutom fick de ingen mat enligt anmälaren. Nähä, bara 20 kg ensilage av bra kvalitet med bra värden per häst att kunna äta av per dag samt 1½ kg kraft nya grov + betfor per häst ( ca + minus några deciliter) Nej, då krävde mannen från djurskyddsinspektionen att jag skulle halma eller spåna i vindskyddet,jaha,resultatet nu?? Jo, en tidigare hostfri häst har nu satt igång igen med hostandet och har därmed rasat i vikt.. Nu är den j-a inspetören nöjd för att det är i enlighet med reglementet! regler är inte alltid bra ska ni veta... Torr liggplats?? Enligt min uppfattning eller hästens... jaja... :confused:
Anmäl aldrig utan att verkligen vara säker på att vanvård förekommer!!!!!!!!!!!!

Mina pållar går på lösdrift, unghästar. När det är regn/snö och riktigt kallt brukar jag sätta på dem täcke. De har även fri tillgång på höensilag och vatten.

cia96 skrev:
man får inte ha hästen ute utan vindskydd om de äår ute mer än 12 timmar. Även om det finns hövid mark eller kraft så räknas det inte som betesgång. Betesgång räknas det endast vid tider då gräset växer. Jag har själv en gammal häst i fin vigör, 29 bast, som dock får hosta i stall.Han tål inte damm,halm, spån,eller dylikt.Torr liggplats,tja vad vill de att man ska göra då? Torv funkar inte,pappër flyger iväg... Nädå, jag blev anmäld för vanvård ska ni veta! Det var "synd" om hästen och dessutom fick de ingen mat enligt anmälaren. Nähä, bara 20 kg ensilage av bra kvalitet med bra värden per häst att kunna äta av per dag samt 1½ kg kraft nya grov + betfor per häst ( ca + minus några deciliter) Nej, då krävde mannen från djurskyddsinspektionen att jag skulle halma eller spåna i vindskyddet,jaha,resultatet nu?? Jo, en tidigare hostfri häst har nu satt igång igen med hostandet och har därmed rasat i vikt.. Nu är den j-a inspetören nöjd för att det är i enlighet med reglementet! regler är inte alltid bra ska ni veta... Torr liggplats?? Enligt min uppfattning eller hästens... jaja... :confused:
Anmäl aldrig utan att verkligen vara säker på att vanvård förekommer!!!!!!!!!!!!

:eek: Herrejisses...Är den där inspektören puckad ??????!!
Om det hände mej (har också mina hästar på lösdrift, den ena TOTALvägrar komma in, hostar lite då o då....) skulle jag ha brottats med inspektören utan tvekan.... :smirk:
Mor har alltid sagt att jag är en jävel på att bråka med folk (dock inte på Nätet, försöker undviker det......)

Bäst ta reda på FAKTA först innan man tar och anmäler.......... :cool:

/Carolrita

man får inte ha hästen ute utan vindskydd om de äår ute mer än 12 timmar. Även om det finns hövid mark eller kraft så räknas det inte som betesgång.

Jag är fullt medveten om reglerna vad gäller sk lösdrift, har varit i kontakt med vår kommuninspektör i frågan om timmar. Vissa kommuner håller stenhårt på 12 timmar, även om hästen sen stallas in för natten vilket i mina ögon är rent förbaskat stelbent.

Nu har vi en förstående inspektör som själv har häst, vilket också verkar ovanligt idag. :crazy: Han anser absolut att hästen kan gå ute 13-14 timmar för att sen bli installad utan behov av vindskydd. Däremot om hästen går ute konstant skall den ha tillgång till skydd, och det köper jag fullt ut.

knoppan skrev:
Jag har för mig att det står BÖR och inte SKA, men det är ju jättebra om jag har fel. :)

man kan och bör beställa "Djurskyddsbestämmelser för häst" GRATIS på djurskyddsmyndighetens hemsida.

hett tips, så har man alltid rätt :) :banana: :rofl:

/jenny

snigelfarmor skrev:
man kan och bör beställa "Djurskyddsbestämmelser för häst" GRATIS på djurskyddsmyndighetens hemsida.

hett tips, så har man alltid rätt :) :banana: :rofl:

/jenny
Jag vet. Jag har den, men just nu är den utlånad så jag kan inte kolla. :angel:

en häst klarar ner till -15 med sommarpäls. När en häst skakar är det inte för att han fryser utan för att hålla värmen. Storm och blåst som kommer in på huden kan väl diskuteras såklart men sen så är det oxå lag på att hästar skall ha naturliga skydd i hagen tex några träd.......
Lösdrift uteboxar = friska hästar

Å andra sidan behöver inte en häst som inte fryser skaka för att hålla värmen.

Vilket även betyder att hästen späner sina muskler och man får en häst som är stel och kan mycket väll få ont i ryggen, vilket nog alla vet att det inte är särskilt bekvämt.

Qickan skrev:
en häst klarar ner till -15 med sommarpäls. När en häst skakar är det inte för att han fryser utan för att hålla värmen. Storm och blåst som kommer in på huden kan väl diskuteras såklart men sen så är det oxå lag på att hästar skall ha naturliga skydd i hagen tex några träd.......
Lösdrift uteboxar = friska hästar

lag på att ha träd i hagen.. då kanske man skulle anmäla varannan hästägare i skåne :crazy:

varför hittar folk på saker på buke?

Att lägga på ett regntäcke efter ridturen då hästen är svettig är det mest effektiva sättet att riktigt kyla ner en häst. Pälsen kan då inte resa sig och bilda ett värmande luftlager runt hästen. Inte heller kan pälsen torka fort. Så vill man ha ett kallt våtomslag på hästen efter ridturen så skall man lägga på regntäcke.

Nej, yllefilt som andas och fukten kan föras bort (under ungefär en timmes tid, sedan är filten blöt och blir bara kall) eller fodrat vintertäcke skall det vara.

Regntäcke är bara till för att hålla fukten utifrån borta från hästen när den är torr. Prova själv när din tunna träningsoverall är dyngsur av svett att värma dig med en regnjacka.

Hälsning Maja

Beror ju helt å hållet på vad för regntäcke man har, det finns ju en hel del regntäcken numera som har andasegenskaper, som låter fukten gå ut igenom täcket, men har man ett regntäcke som är gjort enbart på galon så visst, då funkar det inte.

Ryver skrev:
Att helklippa en häst och inte täcka den ute och inne låter i mina öron som en ansvarslös och okunnig hästägare!! Även fast inte hästen står och skakar så kan den vara för kall! Vill du ha en häst med smidiga, välmående muskler så ska du se till att hålla den varm!
Att tex islänningarna som ras skulle klara det bra att gå helklippta utan täcke gör mig minst sagt UPPRÖRD! Muskler som muskler, spelar ingen roll vilken ras de sitter på.
Vill du ha en välmående häst som kan prestera något så SKÖT OM DEN!! Kan man inte ta det lilla jobbet med täckesbyte och tvätt mm så ska man inte klippa sin häst!!!!
Det är min åsikt.......

Äntligen nån som är vettig!! :bow: :bow: :bow:

pinky skrev:
Det är ljuset som styr hästarnas pälssättning...

Men är du helt dum eller??
Javisst är det de oxå men du kan inte mina att det är kylan oxå så spelar en en hel del oxå??? :mad:

tycker ju det låter väldigt konstigt att ha en klippt tävlingshäst på lösdrift???

Att helklippa en häst och inte täcka den ute och inne låter i mina öron som en ansvarslös och okunnig hästägare!!

Och jag tycker att det är okunnigt att ens komma på iden att helklippa, att klippa hästen för att den rids är en sak då klipper man där den svettas. At klippa över rygg och kors är ju som att ta bort flytvästen från en icke simkunnig, att man sen ger tillbaka den i form av täcke/livboj ger ju bara en tillfällig respit från slutresultatet.

En spårklippt häst klarar kylan väldigt bra, men självklart handlar det om hur pass klippt den då är.

Senast ändrad:

Jag tycker att man absolut inte FÅR ha en helklippt häst utan täcke! Det är taskigt och hästen blir öm och stel i sin muskulatur. Och hur skönt är det att stå och frysa dygnet runt? :crazy: Om man inte orkar täcke sina hästar får man för sjutton låta bli att klippa dom! :mad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Min häst har börjat sätta en ohyggligt massa vinterpäls redan! Saken är den att att hon får värsta björnpälsen på vintern och jag velar...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Apollo
·
S
Hästvård Hur skulle ni gjöra med en häst som är typ halv täckes klippt häst, han har päls kvar på bakben, rumpa och rygg. Har tyvärr ingen bild...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka