Klippt häst utan täcke....

E

Eem

Var o gav grannens hästar hö en kväll och såg då att dennes ena tävlingshäst som är klippt inte hade nåt täcke på sig. Det var då 5 minusgrader och rått ute. Jag övervägde starkt att slänga på hästen täcke men är så att säga rädd om grannsämjan.... :crazy:
Men hur är det egentligen? FÅR man ha den klippta hästen utan täcke när det är minusgrader? Finns det nån temperaturgräns?
Pratade med samma granne idag om detta och jag frågade varför hästen inte har täcke på sig. Fick till svar att den bara river sönder täcket och att man kan ha dom utan täcke ända ner till 20 minus bara dom har mat att äta... Eh stämmer detta verkligen??!

MVH Eem

Sv: Klippt häst utan täcke....

Det beror ju på hur hästen är klippt, vad var det för typ av klippning?
Stod hästarna inne eller ute (antar att de stod ute, men det framgår inte riktigt någonstanns i inlägget)?

Hästen är helklippt och går ute på lösdrift.

MVH Eem

Mina är klippta men har kvar från manke till svansrot på ryggen. De går utan täcke och har fri tillgång på ensilage. Sätter på dem regntäcke efter ridning för att ite kyla ner deras muskler efter arbete. De är inne på nätterna i kallstall.

Sen är det ju viss skillnad på om den klipptes i oktober eller förra veckan?

Har min täckesklippt, och hon klarar -15 utan hö.. visserligen har hon egentligen täcke på sig över -5 men denna dag kom kylan snabbare än vi hann till stallet.
Hästen såg ganska nöjd ut :)

/jenny

Som andra sagt så beror det ju på vilken klippning det är. Om det är täckesklippning så kanske hästen har en tjock päls på ryggen? Vad för typ av häst är det? Har den varit klippt hela vintern eller är den nyklippt?
Det är ju väldigt individuellt också huruvida hästen behöver täcke eller ej. Och ja det är ju mer effektivt att ge hästen grovfoder för att hålla värmen, än att slänga på ett täcke. Värmen kommer ju då inifrån.

Du skriver "FÅR man ha den klippta hästen utan täcke när det är minusgrader?"
Ja det finns ju ingen regel som säger motsatsen. Det beror som sagt på många olika saker.

Ridskolan här slänger ut sina helklippta hästar utan täcke jämt, oavsett om det är -20 eller - 25 och snöstorm. :crazy: Ingen mat får dom i hagarna heller... :crazy: När hästarna sedan sätter päls för att de fryser så klipper dom bara igen...

Själv skulle jag aldrig göra så!

Mvh Huntress :)

Har spårklippt ponny utan täcke alla tillfällen utom när det regnar eller snöslaskar så att hästen blir blöt.
Torr kyla klarar den utan problem.

Glömde en sak - frös hästen? Om inte så finns det väl ingen anledning att sätta på den ett täcke om inte ägaren gjort det.

Eem skrev:
Hästen är helklippt och går ute på lösdrift.

MVH Eem
Här hästen helklippt som du säger så kan man inte bara ge dom mat!! :mad: detta för mej och många djurplågeri

Elektron skrev:
Glömde en sak - frös hästen? Om inte så finns det väl ingen anledning att sätta på den ett täcke om inte ägaren gjort det.

Klart att den måste ha gjort!! Den var ju helklippt

Så utan att sett hästen så v e t du att den frös? För mig är det inte alls lika självklart.

Huntress skrev:
Ridskolan här slänger ut sina helklippta hästar utan täcke jämt, oavsett om det är -20 eller - 25 och snöstorm. :crazy: Ingen mat får dom i hagarna heller... :crazy: När hästarna sedan sätter päls för att de fryser så klipper dom bara igen...

Själv skulle jag aldrig göra så!

Mvh Huntress :)

hmmm.. hästar sätter inte päls pga kyla, utan pga ljusbrist!

det är iaf vad jag alltid fått lära mig...

Det låter ju helt vansinnigt om en helklippt häst går utan täcke i -5 grader! Den hästen bör ha täcke på sig för att undvika skador på ryggen, tänk om det blir kallare och hästen står & hutrar i hagen? Det kan inte vara särskilt bra... En tävlingshäst är ju mycket känsligare en än ponny ex. Visserligen har hästen mat men hästen ska ha ett täcke på sig!

Min ponny är helklippt och nu har han gjort sönder alla vintertäcken han har... Just nu har han på sig 1 fleecetäcke,1 tunt stalltäcke + ett sommarregntäcke över! (helt galet men vad ska jag göra? Jag måste laga täcken först och ev köpa ett nytt) Ingen ursäkt, då är det bättre & ha hästen oklippt isf. om ägaren inte orkar laga täcken/köpa nya.

Hej
Var på en föreläsning med en veterinär för ett par år sedan.
Han hade forskat (?) i ämnet & påstod att en klippt häst klarar sig utan täcke i ner till 17 minusgrader utan att frysa om det är någorlunda vindstilla...
Nu är det ju säkert ganska individuellt, men det kanske kan stämma...

Jag har fotat ut helklippta hästar som är vana att gå täckade i minus fem med fri tillgång på mat utan att de frusit. Dock är det skillnad på minus fem, mulet och blåsigt och minus fem, vindstilla och soligt.

De där vindstilla, soliga dagarna brukar de få FÖRMÅNEN att slippa täckena och få gå 'nakna'. Inte ens fryyyyslorten har misstyckt utan rullat i snön och varit glad att få slippa täcke.

Så det är vanskligt att bara titta på termometer och klippning och konstatera att 'ahh, de fryser'.

Mina är oklippta år men vana att ha täcke dygnet runt. Jag har kallstall så det är kallt inne med. Inatt sov båda två nakna inne i minus 8 grader och det var två varma, glada hästar som mötte mig imorse (som dock ätit mer hösilage än vanligt). Dock när de skulle gå ut fick de täcken, det var 'bara' minus 3 grader men en otrevlig, kall vind och lite fuktig 'rå' kyla.

Beror helt på, om hästen är känslig, vilken pälskvalite m.m.
Jag har jämt täcke på min när hon är ute, å igår hade dom slängt på vintertäcket trots att det bara var runt minus 3 grader och hon hade svett ränder på rumpan så det är inte alltid man verkligen behöver ha täcke på en klippt häst specielt inte om den har mat vid minus 5 grader. Min verkar ju ha lust att springa runt utan täcke vid några minus å då är hon täckesklippt, juförsig så är hon även New Forrest - Exmore så det föklarar ju saken lite gran, vill jag så kan jag ju ha na helt ute utan täcke dygnet runt....

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Min häst har börjat sätta en ohyggligt massa vinterpäls redan! Saken är den att att hon får värsta björnpälsen på vintern och jag velar...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Apollo
·
S
Hästvård Hur skulle ni gjöra med en häst som är typ halv täckes klippt häst, han har päls kvar på bakben, rumpa och rygg. Har tyvärr ingen bild...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka